Magnus Øverås Skrevet 25. august 2000 Skrevet 25. august 2000 Hei jeg har nettop sett at Guard air skal opprette en ny rute fra Torp til Vigra og Kvernberget. Men jeg lurer på hva slags fly Guard air bruker? Magnus Øverås LN-MSE Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 25. august 2000 Skrevet 25. august 2000 GuardAir bruker pr. idag en 19 seters BAe Jetstream 31 på sin rute fra Torp til Gøteborg, og det samme flyet skal fly de nye rutene (Vigra og Kvernberget) mellom sine Gøteborg turer.... ------------------ Kenneth G. Sørensen VNoAF ID16 Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp kenso@c2i.net Siter
Pilot1 Skrevet 27. august 2000 Skrevet 27. august 2000 Guard Air har to flytyper: Dornier 228 Max passasjerer: 19 Besetning: 2 Lengde: 16,5 m Bredde: 16,8 Rekkevidde: 1.340 km* Marjsfart: 400 km/h Max t/o vekt: 6.400 kg Trykkabin: nei WC: nei * avhengig av og last -------------------------------- Jetstream 31 Max passasjerer: 19 Besetning: 2-3 Lengde: 14,4 m Bredde: 15,9 m Marsjfart: 473 km/h Max flyhøyde: 8.000 m (ca. 26.400 fot) Rekkevidde: 1,250 km* Trykkabin: nei WC: ja Dornier 228 brukes på rutene Bodø(BOO) - Røst(RET) og Oslo(OSL) - Fagernes(VBD). Jetstream 31 brukes på strekningen Torp(TRF) - Göteborg(GOT). mvh Morten Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 27. august 2000 Skrevet 27. august 2000 Morten: Hvor fant du den informasjonen om J31? Max. flyhøyde på 8000 meter UTEN trykkabin??? Sitter alle passasjerene med oksygenmaske da eller?? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Da Sveaflyg hadde ruten TRF-GOT så fløy nå de J31 MED trykkabin, og det er det samme flyet som Guardair bruker idag (SE-LGH)! Her er tekniske data fra BAe (Produsenten): Jetstream 31 Maximum Takeoff Weight 7,059 kg Maximum Landing Weight 6,759 kg Maximum Zero Fuel Weight 6,486 kg Operating Empty Weight 4,626 kg Maximum Payload 1,860 kg Maximum Fuel Capacity 1,372 kg Engine 2 x Honeywell TPE331-10 Takeoff Rating per Engine 940 shp Propeller 4-blade Dowty Diameter 2.69 m Overall Length 14.36 m Overall Height 5.38 m Overall Wingspan 15.85 m Cabin Length 7.39 m Cabin Height 1.8 m Cabin Width 1.85 m Cabin Volume 16.99 m3 Typical Baggage Volume 4.25 m3 Maximum Cruise Speed 255 kt/ 472 km/t Maximum Cabin Differential 5.5 psi Sea Level Cabin Altitude 12,000 ft Maximum Cruise Altitude 25,000 ft Cabin Altitude at Maximum Cruise Altitude 8,000 ft Range with Full Pax Load 324 nm/ 600km Range with 60% Load Factor 1,015 nm/ 1880km Typical Fuel Burn 255 kg/hr Ved å kikke litt på disse tallene, og da spesielt "Cabin Altitude at Maximum Cruise Altitude" og sammenligner dette tallet(8000ft) med "Maximum Cruise Altitude" (25.000ft) som kommer man frem til at ved en flyhøyde på 25.000ft så tilsvarer kabintrykket en høyde på 8000ft, og dette igjen betyr at flyet har trykkabin!! Hvis noen skulle komme til en annen konklusjon så si gjerne ifra... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ------------------ Kenneth G. Sørensen VNoAF ID16 Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp kenso@c2i.net Siter
Gunnar Flak Skrevet 28. august 2000 Skrevet 28. august 2000 Tønsbergs Blad har i dag et halvsides oppslag om flyruten, etter den turen Guardair arrangerte for lokale pressefolk på fredag. Du finner også en notis fra Audun Tjomsland med bilde av SE-LGH i http://www.naeringsavisen.com" TARGET=_blank>www.naeringsavisen.com - etter den nevnte turen. Siter
Arnfinn Trønes Skrevet 28. august 2000 Skrevet 28. august 2000 Hei Vil bare opplyse om at GuardAir også flyr ruten: Gardermoen - Geiteryggen, med Dornier. Var med Tidl. Sjefen der, på en commuter flight, med Dornieren. Morsomt fly, spesielt serveringen ombord, en Termos festet til kabinen med borrelås, samt tre numre av Dagens Næringsliv. That´s what I call Flying!!!!!! Siter
Bjørn Ramsland Skrevet 28. august 2000 Skrevet 28. august 2000 Vil kort få korrigere opplysninger om høyde vs hypoxi. De fleste luftfartøy med godkjent kabinhøyde til 8000 fot, opererer innenfor høyder opp i mot 35 000 - 40 000fot. Moderate hypoxi symptomer på normalt friske personer inntreffer i liten grad under 10.000 fot. Det er således "uproblematisk" å være passasjer i luftfartøy som opererer under denne høyden. Det er således ingen sammenheng mellom kabinhøyde og hypoxi. Bjørn Ramsland Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 28. august 2000 Skrevet 28. august 2000 quote: Originally posted by Arnfinn Trønes: Hei Vil bare opplyse om at GuardAir også flyr ruten: Gardermoen - Geiteryggen, med Dornier. Var med Tidl. Sjefen der, på en commuter flight, med Dornieren. Morsomt fly, spesielt serveringen ombord, en Termos festet til kabinen med borrelås, samt tre numre av Dagens Næringsliv. That´s what I call Flying!!!!!! Den ruten du nevner der ble nedlagt pga lavt kabinbelegg, og underskudd. De flyr nå bare Bodø-Røst-Bodø m/Do228-200 (LN-BEQ), Oslo-Fagernes-Oslo m/Do228-200 (LN-BER), og tilslutt Torp-Gøteborg-Torp og Torp-Ålesund-Kristiansund-Torp m/BAe J31 (SE-LGH). Ruten Torp-Ålesund-Kristiansund-Torp startet forøvrig idag. ------------------ Kenneth G. Sørensen VNoAF ID16 Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp kenso@c2i.net Siter
Pilot1 Skrevet 28. august 2000 Skrevet 28. august 2000 quote: Originally posted by Kenneth G. Sørensen: Morten: Hvor fant du den informasjonen om J31? Max. flyhøyde på 8000 meter UTEN trykkabin??? Sitter alle passasjerene med oksygenmaske da eller?? [image] http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif [/image] Sitter her med GUARDAIR's FlyMagasin nr.2 2000 årg. 1. På s. 13 ser jo til og med jeg ( [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]) at det står at J-31 har trykkabin. Det ble nok en LITEN skrivefeil der.... Min feil [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] mvh Morten [Endret av Morten Husby 28-08-2000.] Siter
Gunnar Flak Skrevet 29. august 2000 Skrevet 29. august 2000 Tønsbergs Blad meldte for noen dager siden at Guardair var i ferd med å anskaffe enda en Jetstream 31. Gunnar Flak Siter
Gunnar Flak Skrevet 29. august 2000 Skrevet 29. august 2000 Et lite apropos til Guardairs rute til Gøteborg: følgende står å lese på det svenske luftfartsverkets nye infoside (www.lfv.se): 1810 KRISTANSUND via Ålesund, Oslo Sandefjord FB203 FINE AIR Hvor lenge får Guardair beholde dette hedersnavnet, tro? Når det gjelder navnet på Torp, er det iallfall en forbedring: tidligere stod det 'Oslo Sandef' mvh Gunnar Flak Siter
Frode Mæland Strand Skrevet 29. august 2000 Skrevet 29. august 2000 Hei! Så vidt jeg vet, flyr også Guardair en rekke avisruter om natten, ENGM-ENBR-ENZV-ENGM eller noe slikt. Disse flys med DO228. Tror også at det er Guardair som har en DO228 på Svalbard som flyr mellom Ny-Ålesund, Longyearbyen og Svea. -Frode Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 29. august 2000 Skrevet 29. august 2000 Spørsmålet er jo hva de skal med ett fly til..... Noe av grunnen til at de nå prøver seg på den nye ruten er jo for å tjene mer penger på det flyet som ellers står i hangaren mellom kl.1000 og 1630. Ved å sette inn et fly til så har du plutselig 2 fly med masse dødtid. Det er sikkert fint å ha et fly ekstra, men det er jo ikke økonomisk. Hvis de derimot skal prøve seg på enda flere ruter så må dem jo ha ett fly til.... SE-LGH er jo nå blitt så aktiv at den er i farta hele tiden, og har en 12 timers arbeidsdag [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]: 0745-0945 TRF-GOT-TRF, 0945-1615 TRF-AES-KSU-AES-TRF, 1730-1945 TRF-GOT-TRF Men hvis de vil ha flere fly og ruter så er det helt greit for min del... (Blir bare mer tauing av fly på meg det, og det er jo fint [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]) ------------------ Kenneth G. Sørensen VNoAF ID16 Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp kenso@c2i.net Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 29. august 2000 Skrevet 29. august 2000 quote: Originally posted by Frode Mæland Strand: Hei! Så vidt jeg vet, flyr også Guardair en rekke avisruter om natten, ENGM-ENBR-ENZV-ENGM eller noe slikt. Disse flys med DO228. Tror også at det er Guardair som har en DO228 på Svalbard som flyr mellom Ny-Ålesund, Longyearbyen og Svea. -Frode Avisrutene har de vel, men de har bare 2 Do228 og ingen av dem står på svalbard... Do228 er jo et ypperlig lastefly ettersom du faktisk kan laste inn HELE Europaller når du har fjernet stolene (og det er fort gjort). Firkantet kropp har den jo også, så den er jo som skapt til frakt av paller [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ------------------ Kenneth G. Sørensen VNoAF ID16 Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp kenso@c2i.net Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.