Skrevet 22. desember 2004 20 år Jeg kunne godt tenkt meg å fått svar på dette spørsmålet: Ved motorkutt etter avgang på et enmotors fly. Hvilken svingrate vil gi deg minst høyde og fart tap i en 180 graders sving, slik at du når tilbake og lander på oposite RWY? Frode Flightlevel
Skrevet 22. desember 2004 20 år Dette har vært diskutert mange ganger, (jeg har ikke svaret, så det er sagt med én gang) på lik linje med hva som egentlig er safe høyde å snu tilbake på. Man må vel nesten ha en del tall fra fysiske tabeller for nøyaktig å vite når kurvene møtes når det gjelder bank-angle og tapt løft for å finne det svaret!
Skrevet 22. desember 2004 20 år Spør Torbjørn Fjeld. Såvidt jeg husker eksperimenterte han endel med dette Husk også at du må svinge mere en 180 grader om du skal lande i motsatt retning. CFM
Skrevet 22. desember 2004 20 år Hei Frode Swing-rate avhenger også av flyets PLANAREAL,-VEKT m.m, så der er vel ikke noget eegentlig eenstydende svar på dette spørgsmål.Meteoroligiske forhold og fly-type vil også ha en betydning i hvert enkelt tilfelde. Gledelig Jul Mvh Iver Rasmussen
Skrevet 23. desember 2004 20 år Du skal ha vunnet bra med høyde før du i hele tatt kan vurdere en 180 graders... det er stort sett bare å glemme med en liten cessna.. regelen er "land rett fram- på dertil egnet sted" ehh.h... Er du forberedt så har du allerede planlagt hvor du skal "dumpe" FØR avgang... Årsaken til dette er at du mister så mye høyde på å svinge, samt at du da kommer downwind, altså med vinden i halen - ergo dertil økt bakkefart hvis du er så heldig å få asfalt/betong under hjula... Bedre å sette ned i motvind i en eng... Det er ihvertfall det lille jeg husker fra PPL teorien som jeg aldri fullførte
Skrevet 23. desember 2004 20 år Sitat: "Årsaken til dette er at du mister så mye høyde på å svinge, samt at du da kommer downwind, altså med vinden i halen - ergo dertil økt bakkefart hvis du er så heldig å få asfalt/betong under hjula... Bedre å sette ned i motvind i en eng..." Kanskje det kunne være lurt å være så forutseende at man TOK AV i medvind i stedet Litt seriøst: kunne ikke noen sette i gang å SIMULERE dette sakskomplekset (med avgang mot vinden!), slik at det ble mulig å finne svar på problemet som Frode presenterte - med forskjellige ytre påvirkninger og forskjellig last osv. osv.
Skrevet 23. desember 2004 20 år Du skal ha vunnet bra med høyde før du i hele tatt kan vurdere en 180 graders... det er stort sett bare å glemme med en liten cessna.. regelen er "land rett fram- på dertil egnet sted" ehh.h... Er du forberedt så har du allerede planlagt hvor du skal "dumpe" FØR avgang... Årsaken til dette er at du mister så mye høyde på å svinge, samt at du da kommer downwind, altså med vinden i halen - ergo dertil økt bakkefart hvis du er så heldig å få asfalt/betong under hjula... Bedre å sette ned i motvind i en eng... Det er ihvertfall det lille jeg husker fra PPL teorien som jeg aldri fullførte Stort sett bare å glemme med en liten cessna ? Som det sies her så har jo folk klart det ifra 300 fot, når alt var ideelt tilrettelagt. Dog vet jeg ikke om jeg selv ville forsøkt under 500 fot uansett om jeg er godt kjent med flytypen. Jeg er nok av den "heldige" typen, for jeg har bare opplevd motorkutt mens jeg har hatt god høyde, men til gjengjeld så har jeg vært i situasjonen twice. Jeg har selv forsøkt å gjøre dette med en rallye, og den seiler omtrent som en murstein sammenlignet med C172. Og det gikk nå greit ifra 500 fot ihvertfall.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.