Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Er det noen som vet hvilke SIDs brukes for takeoffs fra taxiway Y (i rettning rwy 26) på Bodø lufthavn sørover?

Findes selve SIDs på et eller annet sted for nedlasting (som EFIS eller *.txt fil)?

Takker for informasjon, happy landings

Markus Hauser

Oslo

Skrevet

Jeg regner med de bruker samme SID som til rullebanen.

Jeg har selv vært med på å ta av fra taksebanen i Bodø, tidligere da de jobbet i østenden av rwy.

Kjell Arild

Skrevet

Flyene bruker de vanlige SID`s enten de tar av fra rullebanen eller taxebane Y. Arbeidet som foregår på banen har ingen innvirkning på disse.

------------------

Mvh

Tom

Skrevet
  • Forfatter

Takker for tipset (dvs URL til SASFSS hjemmesiden), men det var ikke akkurat det jeg trenger...

På Bodø lufthavn brukes det faktisk taxiway Y for takeoffs, både p. g. a. pågående ombyggning/forlengelse (om det var riktig ord på norsk...) på 08/26 og for traffic flow reasons.

Det kan forresten godt hende at samme SIDs er i bruk som for rwy 08/26, men første waypoint vil jo da ofte ble litt off center i forhold til extended runway centerline.

Er det ingen som har litt nærmere opplysninger om ENBO...?

Markus Hauser

Oslo

Skrevet

Markus, tro Roald! SIDene funker like greit for en twy Y avgang som for en rwy 26/25 avgang.

Ta f.eks. LEBDO 1B departure rwy 25 (gjeldende fra 07 sep) for flyginger mot norvest (Svolvær, Stokkmarknes, Andenes):

quote:

"LEBDO 1B DEPARTURE: Climb on R-256 BDO to BITNO, turn right to intercept and proceed on QDR 015° FLV to LEBDO. NOTE: RNAV-capable ACFT may set course DCT LEBDO when passing BITNO"

Ingenting her som forkludrer å fly SIDen fra Y likegodt som rullebanen. I alle tilfeller skal du klatre ut langs R-256 BDO, og siden VORen sitter syd for rullebanen vil jeg tro at du faktisk trenger å manøvrere mindre på en twy avgang enn fra rullebanen for å komme inn på radialen.

Ser du f.eks. på SOTOK 1 departure mot syd langs Helgelandskysten er det ikke noe "waypoint" før SOTOK på TMA-grensa i syd.

quote:

"SOTOK 1 DEPARTURE: Climb on R-256 BDO to 3000 FT, turn left onto track 179° to intercept and proceed on R-208 BDO to SOTOK. NOTE: RNAV-capable ACFT may climb on RWY track to 3000 FT, thereafter set course DCT SOTOK."

------------------

Harald Hagen

Stavanger, Norway

harald.hagen@online.no

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …