Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei igjen

Kan noen forklare følgende:

1. Autofeather: hva er dette og skal den være på under flyging?

2. Crossfeedflow, regner med at dette er fuel fra de ulike tanker. Skal denne stå i midtposisjon, altså OFF under flyging?

3. De-ice, skal denne være on/off? Regner emd atd ettee r for å hindre nedising av div. vinger, ror etc. under flyging. Jeg har den altså on. Korrekt??

4. Victor- og Jet airways, hva menes med disse?? (antar det en er en type luftleder spom flyene følger)

Takker for svar

ln-eha

Skrevet

hei igjen,

Crossfeed, brukes feks, på fly med 2 vingetanker, La oss si at motoren(e) på venstre side av flyet stopper.

Hver vingetank forsyner sin motor på sin side.

Crossfeed brukes til å pumpe fuel fra vingetanken på den ene siden der motoren har stoppet, til der hvor fuelen trengs mest.

MEN som oftest brukes crossfeed for ø balansere innholdet i tankene (likt forbruk fra begge tanker)

Fortsatt et klumsete svar, men det bør knne gi en liten ide om hva crossfeed er.

Skrevet

Hei!

Prøver meg på å gi noen svar... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

1. Autofeather: hva er dette og skal den være på under flyging?

Dette betyr at dersom motoren stanser etc, kantstilles bladene automatisk for å skape minst mulig motstand. Dette er en viktig funksjon, for ved et motorkutt på et tomotorsfly vil man få et kraftig drag mot siden med den uvirksomme motoren. Dette kan kompenseres med ror, men man ønsker å minimere bremseeffekten av propellen mest mulig. Hvis man ikke hadde hatt autofeathersystem, måtte man kompansert med enda større rorflate, som igjen ville gitt større drag (luftmotstand).

Autofeather skrus vanligvis på ved start og av ved shutdown.

2. Crossfeedflow, regner med at dette er fuel fra de ulike tanker. Skal denne stå i midtposisjon, altså OFF under flyging?

Her har du fått en del forklaringer før, men ja, den skal normalt stå i off.

 

3. De-ice, skal denne være on/off? Regner emd atd ettee r for å hindre nedising av div. vinger, ror etc. under flyging. Jeg har den altså on. Korrekt??

Det finnes vanligvis to forskjellige deice-funksjoner i større fly: Motor og vinger.

Engine anti-ice holder luftinntaket til motoren fritt for ising slik at ikke isbiter skal gå gjennom og skade motoren. Det vanligste er at denne funksjonen benytter oppvarmet luft (bleed air), men det finnes også elektriske systemer. Engine anti-ice brukes normalt ved temperatur fra 5+ C og nedover, når det er fuktighet i luften (dvs. man flyr gjennom skyer). Dette vurderes imidlertid i den enkelte situasjon.

Wing anti-ice brukes mye sjeldnere enn engine anti-ice, og skal sørge for å holde vingens forkant fri for is. Noen fly (F50, S340 m.m.) bruker bleed air til å blåse opp en tynn "belg" som sprenger islaget, mens jetfly som regel har en eller annen form for oppvarming (elektrisk eller bleed air). På Concorde brukes faktisk oppvarmet fuel (!!) Jeg er ikke helt sikker på hva som er "grensen" for å bruke wing anti-ice, men tror man vurderer dette ut fra hvilke isingsforhold som råder.

 

4. Victor- og Jet airways, hva menes med disse?? (antar det en er en type luftleder spom flyene følger)

Dette er luftleder, ja. Jeg er faktisk ikke sikker på forskjellen mellom Victor og Jet, tror dette er amerikanske benevnelser.

I Norge deler man luftledene i øvre og nedre luftleder (grense FL245). Disse er imidlertid i de fleste tilfeller identiske.

Luftledene gikk tidligere mellom ulike navigasjonshjelpemidler (VOR, NDB), men nå brukes stort sett intersections (fixes) som bare er et navngitt punkt med tilhørende kartkoordinater. Disse ligger lagret i flyenes navigasjonssystem (som regel IRS).

Mer info om navigasjon m.m. finnes på VACC Norway, link i footer.

 

Håper svarene mine var mer forklarende enn forvirrende [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

-Frode

------------------

SATNOR3

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>VACC Norway

Skrevet

quote:

Originally posted by Frode Mæland Strand:

4. Victor- og Jet airways, hva menes med disse?? (antar det en er en type luftleder spom flyene følger)

Dette er luftleder, ja. Jeg er faktisk ikke sikker på forskjellen mellom Victor og Jet, tror dette er amerikanske benevnelser.

I Norge deler man luftledene i øvre og nedre luftleder (grense FL245). Disse er imidlertid i de fleste tilfeller identiske.

Luftledene gikk tidligere mellom ulike navigasjonshjelpemidler (VOR, NDB), men nå brukes stort sett intersections (fixes) som bare er et navngitt punkt med tilhørende kartkoordinater. Disse ligger lagret i flyenes navigasjonssystem (som regel IRS).


 

For de som vil betrakte amerika som verdens navle [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] så er da victor airways det en her i norge betegner som nedre luftleder - og jet airways er det en betegner som øvre luftleder . Hvorvidt de har samme grense høydemessig i USA aner jeg ikke da [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

------------------

Roar Sandøy

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway

http://home.online.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies"

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...