Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hei.

Er det noen som vet om et program der man kan ta opp lyd fra en flyscanner? Jeg skal kjøpe meg en flyscanner og har lyst til å ta opp det de sier.

Når det gjelder flyscanner: Jeg så en tidligere diskusjon angående flyscannere. Det var ganske forskjellige meninger. Men kan noen si meg hva som er BEST? Jeg er den typen som sitter akkurat under innflygingen til Gardermoen. Flyene kommer rett over meg. Hvilken scanner er å anbefale da?

Mine kriterier (samma hvilken pris):

1. God lydkvalitet

2. Lett å søke med

3. Lett å bruke

Som sagt: jeg sitter akkurat under innflygingen til ENGM, så jeg tror at det å få radiokontakt ikke er noe problem. Hvilken scanner blir den beste ""

Takk for svar =)

Skrevet

Når det gjelder det med å ta opp lyd fra scanneren til pc-en så kan en bruke lydinnspilling som følger med på pcen.

Når det gjelder valg av scanner så kan jeg anbefale maycom AR- 108. Lyden er ikke så veldig bra, men hvis du tar på høretelefoner så blir lyden ganske bra egentlig...

Den er også veldig lett å bruke, og å søke med. ""

men hvis du vil høre på militær aktivitet, så anbefaler jeg deg ikke å kjøpe Maycom, siden frekvensene ikke går så høyt.

Skrevet
Når det gjelder det med å ta opp lyd fra scanneren til pc-en så kan en bruke lydinnspilling som følger med på pcen.

Når det gjelder valg av scanner så kan jeg anbefale maycom AR- 108. Lyden er ikke så veldig bra, men hvis du tar på høretelefoner så blir lyden ganske bra egentlig...

Den er også veldig lett å bruke, og å søke med. ""

Prisen er på ca. 900 (ink frakt, det ble det hvertfal på meg "")

Takk for svar =)

Er det på www.nakshop.no du kjøpte den ""

Det hørtes ikke ut som den fikk så bra omtale av de andre på den første.

Bare kom med svar alle sammen "" tar imot alle tips!

Skrevet

Takk for det =)

Er det andre som har erfaringer """"

Skrevet

Jeg har også Maycom AR-108, og er fornøyd med den jeg. Lyden ut fra høytaleren er ikke den beste, men uansett, er du å spotter er det ett døfødt prosjekt å prøve lytte etter en høytaler, da er det kun en ting som teller og det er headset/ørepropp.

Lyden du får hvis du bruker headset/ørepropp/tar lyden ut via PC, er det ingen ting å si på den!

Den er grei og jeg syns den er brukervennlig også, men som sagt skal du høre primært på militær aktivitet i luften så funker det av og til med Maycom AR-108 (i alle fall her i Bodø), og er det kommunikasjon mellom ATC og militære fly, hvor flyene benytter UHF, går det dersom flygelederene gjør som de gjør her i Bodø hvor de mottar UHF fra mil. fly og sender det ut igjen på VHF slik at andre fly hører det. Dvs at du hører både ATC og piloten som sender/mottar på UHF.

Alt i alt, til "vanlig" bruk er Maycom AR-108 helt OK. (Angrer ikke på at jeg kjøpte den)

PS!

Etter jul regner jeg med at jeg får satt opp en egen server og satt igang med stream fra Bodø APP/TWR, alt etter hva som er mest ønskelig... ""

Skrevet

Hei Stig.

Jeg er ikke så opptatt av militære fly. Men er Maycom AR-108 fin til "braathens" ATC? "" Jeg sitter under innflygingsbanen (som sagt før), er den fin til det "" Når du sier at jeg skal ta lyden ut av PCen, mener du at jeg skal plugge inn Maycomen inn i PCen, så høre på den med headset?

Er det ikke en flyscanner som har en fin høytaler ""

Er lyden fin på AR-108 vis du plugger inn "MP3" høretelefoner?

Hvilket program er det du bruker hvis du skal ta opp lyd direkte fra PCen eller et headset ""

Takk for svar ""

Skrevet
Hei Stig.

Jeg er ikke så opptatt av militære fly. Men er Maycom AR-108 fin til "braathens" ATC? "" Jeg sitter under innflygingsbanen (som sagt før), er den fin til det "" Når du sier at jeg skal ta lyden ut av PCen, mener du at jeg skal plugge inn Maycomen inn i PCen, så høre på den med headset?

Er det ikke en flyscanner som har en fin høytaler ""

Er lyden fin på AR-108 vis du plugger inn "MP3" høretelefoner?

Hvilket program er det du bruker hvis du skal ta opp lyd direkte fra PCen eller et headset ""

Ingen som vet noen svar ""

Skrevet

Du kan enten koble et headsett direkte til radion, eller du kan kjøpe en kabel som overfører lyden fra radioen til PCen. Til PCen kan du koble til hadsett, høytalere, eller hva du ellers pleier å bruke. Når du har koblet den til PCen og skal ta opp lyd kan du benytte hvilket som helst program som kan ta opp lyd fra PCen til dette, til og meg Microsoft sin "Lydinnspilling" under tilbehør->underholdning i startmenyen kan brukes til det (denne støtter bare 60 sek opptak).

Skrevet

Scanner spørsmål ""

1. gå til innkjøp av en Mono kabel, da de fleste scannerne på markedet kun gir ut Mono signal. Heldst med 3,5mm jack i begge ender.

2. last ned et opptaks program som feks. RecAll , som du finner Ved å trykke her

Dette programmet tar kun opp når det er trafikk på kanalen slik at opptaket ditt blir mest mulig støyfritt. så tar det jo ikke så stor plass ""

Last ned denne filen så kan du høre hvordan et opptak med dette programmet høres ut.

Filen er på ca 8 minutter og er på 6,4 megabyte.

Skrevet

Last ned denne filen så kan du høre hvordan et opptak med dette programmet høres ut.

Hmmmmmm.. Lurer på hvem som sitter på Scanor 197 som skal til Oslo på det opptaket jeg Christian??? """"""""

Hmmm. Hvem kan det være tro??? ""

Skrevet

1. gå til innkjøp av en Mono kabel, da de fleste scannerne på markedet kun gir ut Mono signal. Heldst med 3,5mm jack i begge ender

Gir Maycom AR-108 Mono signal ""

Får jeg kjøpe Mono kabel på Clas Olson? (bare et eks. "")

Takk for bra svar ""

Skrevet

Da tror jeg det blir Maycom AR-108 som blir kjøpt! Det er det dere anbefalte alle sammen, er det et bra valg ""

Men et spørsmål:

1. Jeg har en ås mellom meg og ENGM. Kan jeg fortsatt høre på DEP/ARR eller andre? Må jeg ha fri sikt til Tower for at jeg skal høre/få kontakt ""

Skrevet
Da tror jeg det blir Maycom AR-108 som blir kjøpt! Det er det dere anbefalte alle sammen, er det et bra valg ""

Men et spørsmål:

1. Jeg har en ås mellom meg og ENGM. Kan jeg fortsatt høre på DEP/ARR eller andre? Må jeg ha fri sikt til Tower for at jeg skal høre/få kontakt ""

Da har jeg fått scanner. Men må jeg ha fri sikt til Gardermoen får å få inn signal? Jeg bor ca. 2 mil unna Gardermoen, er det noen mulighet å få inn et signal? Flyene kommer rett over meg, kan jeg høre noen av de?

TAkk for svar =)

Skrevet

Min erfaring er at jo dårligere vær det er, så bedre får jeg inn signalene somregel. 2 mil unna Gardermoen skulle vel være nok til å få inn alt bortsett ifra Ground tenker jeg. Iallfall sånn er det på Torp.

Skrevet

Takk for fort svar! Jeg klarte å få inn ATIS, skal prøve andre freq nå

Skrevet

Se der ja, fikk inn approach "" Skal kjøpe meg en bok om flytelefoni fra NakShop nå, får vel lære meg litt mer ""

Skrevet
Nakshop har jo en fin "" Jeg fikk min Maycom AR-108 til jul derfra, veldig fornøyd! Jeg er 2-2,5 mil unna Gardermoen, og jeg får inn Tower. Men nå skal jeg dra å kjøpe meg en antenne slik at jeg får bedre signal ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …