Einar Halvorsen Skrevet 16. august 2000 Skrevet 16. august 2000 Hei Har noen spørsmål: 1. Hva er/hvilken funskjon ar bryteren Pito Heat-knappen? Skal den være på under flyging? 2. Hva er forskjellen på Strobe light og Beacon light knappene? Takker for event. svar. ln-eha Siter
Arnfinn Trønes Skrevet 16. august 2000 Skrevet 16. august 2000 SVar på spørsmål. Pito heat knappen styrer en liten varmekolbe eller lignende i pitot røret, pitot røret registrerer bla. airspeed, ved hjelp av lufta som strømmer inn i røret. Pitot heat brukes under forhold som kan føre til at fuktighet fryser inni røret, og dermed tetter det. Ulykker har skjedd fordi røret har vært tett, og airspeed dermed ikke kan møles. Piloter får derfor som oftest en feilvisning, som kan føre til at de minsker thrusten, og hastigheten, og tilslutt staller. Veldig amatørmessig forklaring, men essensen skal være riktig. Bedre forklaringer hadde vært hyggelig. Hilsen LN-ATR Siter
Christian Håkonsen Skrevet 16. august 2000 Skrevet 16. august 2000 Tjena, Beaconlights er lys som lyser hele tiden, mens strobelights er lys som blinker, blitzer kan man vel også si. ------------------ Mvh Christian Siter
Gjest Skrevet 16. august 2000 Skrevet 16. august 2000 Jeg trodde beacon lights var de hvite blinkende lysene man har på så lenge motoren står på for å varsle at motoren går. Strobe vet jeg man setter på før take off og er det røde roterende lyset på taket og under buken. Navlights er de røde og grønne lysene som står på hele tiden. Siter
Harald Hagen Skrevet 16. august 2000 Skrevet 16. august 2000 quote: Originally posted by Arne Olav Øvstebø: Jeg trodde beacon lights var de hvite blinkende lysene man har på så lenge motoren står på for å varsle at motoren går. Strobe vet jeg man setter på før take off og er det røde roterende lyset på taket og under buken. Navlights er de røde og grønne lysene som står på hele tiden. Du blander sammen strobe og beacon. Beacon er det røde roterende lyset på taket (og under buken) og de står på for å varsle at motoren går. Strobe er hvite "blitzer" som sitter på vingespissene. De settes (valigvis) på når en entrer rullebanen og skrus av når en forlater den. ------------------ Harald Hagen Stavanger, Norway harald.hagen@online.no Siter
Einar Halvorsen Skrevet 16. august 2000 Forfatter Skrevet 16. august 2000 Takker for svarene. Vedr. Pitot Heat så skjønner jeg nå hvorfor jeg ved en del flyginger har fått problemer med speed og motorene når airtemp har vært en del minusgrader utenfor flyet. Et annet spørsmål i samme slengen: Panelet har en knapp for cross fuel flow, (eller noe slikt). Skal denne stå i off, slik at fuel tas likt fra alle tanker? ln-eha Siter
Arnfinn Trønes Skrevet 17. august 2000 Skrevet 17. august 2000 hei igjen, Crossfeed, brukes feks, på fly med 2 vingetanker, La oss si at motoren(e) på venstre side av flyet stopper. Hver vingetank forsyner sin motor på sin side. Crossfeed brukes til å pumpe fuel fra vingetanken på den ene siden der motoren har stoppet, til der hvor fuelen trengs mest. MEN som oftest brukes crossfeed for ø balansere innholdet i tankene (likt forbruk fra begge tanker) Fortsatt et klumsete svar, men det bør knne gi en liten ide om hva crossfeed er. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.