Kenneth G. Sørensen Skrevet 16. august 2000 Skrevet 16. august 2000 For de som måtte ha interesse for å vite om dette, så kan jeg informere om at det landet en B727 på Torp idag ved 11-12 tiden. Flyet er fra selskapet "Nomads", og bærer registreringen "N727M". Den kom ifra Canada via Stavanger med turister( Turistene skulle på Sightseeing fra SVG til TRF, og reiser med buss). Flyet står på "Line-Nord"(Helt i nord v/ rwy), og er godt synlig i terrenget fra mange steder. Den skal stå der frem til neste onsdag, hvor på den tar med seg turistene sine tilbake til Canada. ETD er 12:30 lokal tid. Det vil nok dukke opp bilder av den hos Airpics.com etterhvert.... ------------------ Hilsen Kenneth G. Sørensen VNoAF ID16 Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp kenso@c2i.net [Endret av Kenneth G. Sørensen 16-08-2000.] Siter
Kenneth Vika Skrevet 16. august 2000 Skrevet 16. august 2000 Jeg hørte i tårnet på torp at det var private som eide den.. ikke vet jeg. Kenneth Vika Simmer, seilflyger, og stuer ved TSFK på ENJB. Siter
Erik H. Bakke Skrevet 16. august 2000 Skrevet 16. august 2000 Av ren nysgjerrighet. Hvordan er det med range på disse maskinen, det er tross alt en lang tur fra Canada til Stavanger. Gjør de dette med mellomlanding på Island, eller klarer de det på direkten? Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 16. august 2000 Forfatter Skrevet 16. august 2000 quote: Originally posted by Kenneth Vika: Jeg hørte i tårnet på torp at det var private som eide den.. ikke vet jeg. Kenneth Vika Simmer, seilflyger, og stuer ved TSFK på ENJB. Den fløy rigtignok med registreringen som callsign, men crewet hadde uniformer med selskapets logo, flyet er malt i selskapets livery, og jeg fikk klistremerker med logoen på, så det var nok ikke privat nei... Forøvrig så kan jeg jo tilføye at det var en "Super 27"( Sto så på beskyttelse-dekslene til motorene..) Jeg visste forresten ikke at TSFK brukte stuere?? En ting er å feste lina og holde i vingen, men noen stuer er det vel ikke??? ------------------ Hilsen Kenneth G. Sørensen VNoAF ID16 Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp kenso@c2i.net [Endret av Kenneth G. Sørensen 16-08-2000.] Siter
Roald Hansen Skrevet 16. august 2000 Skrevet 16. august 2000 quote: Originally posted by Erik H. Bakke: Av ren nysgjerrighet. Hvordan er det med range på disse maskinen, det er tross alt en lang tur fra Canada til Stavanger. Gjør de dette med mellomlanding på Island, eller klarer de det på direkten? De må nok beregne minst en mellomlanding - kanskje to. Det er imidlertid litt avhengig av hvor starten er. Hvis vi tar utgangspunkt i at de startet i Montreal - langt øst i Canada - er avstanden til Stavanger ca 2 850 NM. En 727-200 har iflg Boeings sider en rekkevidde fra 2 750 til 4 000 km med reserver, eller i NM 1 484 til 2 160. Avstandene er basert på hhv max payload og max fuel. Hvis vi legger oss sånn midt i mellom - d v s at flyet har såpass pax/payload at rekkevidden er ca 1 800 NM, ville jeg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] ha planlagt turen slik, just in case: Montreal - Goose Bay - 707 NM - i underkant av to timer Goose Bay - Keflavik - 1 320 NM - ca 3 timer + Keflavik - Stavanger - 870 NM - ca 2 timer 30 min Avstanden Montreal-Keflavik er ca 2 020 NM, og alt over 0 headwind hadde ikke vært bra på strekningen over åpent Atlanterhav, selv om vel vinden denne veien overveiende har en retning - mot øst. Med vinden i ryggen på 60-80 kts ville fuel imidlertid rekke til bare mellomlanding på Keflavik. Hilsen Roald Siter
Lars Chr. Hansen Skrevet 16. august 2000 Skrevet 16. august 2000 Grubler fortsatt på hva TSFK og ENJB er for noe jeg da [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ENJB er kanskje Jarlsberg?? Men hva vet jeg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 16. august 2000 Forfatter Skrevet 16. august 2000 quote: Originally posted by Lars Chr. Hansen: Grubler fortsatt på hva TSFK og ENJB er for noe jeg da [image] http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif '>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ENJB er kanskje Jarlsberg?? Men hva vet jeg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Tønsberg SeilFly Klubb og Europa Norge JarlsBerg... Hehe.... ------------------ Hilsen Kenneth G. Sørensen VNoAF ID16 Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp kenso@c2i.net Siter
Kenneth Vika Skrevet 16. august 2000 Skrevet 16. august 2000 quote: Originally posted by Kenneth G. Sørensen: Jeg visste forresten ikke at TSFK brukte stuere?? En ting er å feste lina og holde i vingen, men noen stuer er det vel ikke??? Joda, vi må faktisk hente papirene til flya og putte dem inn i flyene, samt putte diverse ting vi skal ha med oss oppi det mobile "tårnet" vårt. Jeg er veldig stolt av det. Kenneth Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 16. august 2000 Forfatter Skrevet 16. august 2000 quote: Originally posted by Kenneth Vika: Joda, vi må faktisk hente papirene til flya og putte dem inn i flyene, samt putte diverse ting vi skal ha med oss oppi det mobile "tårnet" vårt. Jeg er veldig stolt av det. Kenneth Stuerene har ikke så mye med papirene å gjøre da... Det har man Trafikkassistenter til... hehe.. Er "tårnet" fremdeles en tilhenger med radio og klokke??? hehe.. Jeg tror jeg får ta en tur til Jarlsberg snart... Er jo bare 13 km unna... hehe Lenge siden jeg har sett "Blekka" og LN-TSK nå... LN-TSK (Aerospatiale Rallye 180T) er jo ganske "leken" egentlig... Barrel-roll med slepeline er et syn( og en opplevelse)... hihi ------------------ Hilsen Kenneth G. Sørensen VNoAF ID16 Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp kenso@c2i.net Siter
Kenneth Vika Skrevet 17. august 2000 Skrevet 17. august 2000 quote: Originally posted by Kenneth G. Sørensen: Er "tårnet" fremdeles en tilhenger med radio og klokke??? hehe.. Lenge siden jeg har sett "Blekka" og LN-TSK nå... LN-TSK (Aerospatiale Rallye 180T) er jo ganske "leken" egentlig... Barrel-roll med slepeline er et syn( og en opplevelse)... hihi Stemmer. Jeg synes det er rart du ikke har meldt deg inn i seilflyklubben egentlig. Bare holder på med modellfly. Det er da ikke det minste artig i forhold. Ta en tur bort og spør etter en av slepepilotene, så skal du se akro med slepefly. Kenneth Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 17. august 2000 Forfatter Skrevet 17. august 2000 quote: Originally posted by Kenneth Vika: Stemmer. Jeg synes det er rart du ikke har meldt deg inn i seilflyklubben egentlig. Bare holder på med modellfly. Det er da ikke det minste artig i forhold. Ta en tur bort og spør etter en av slepepilotene, så skal du se akro med slepefly. Kenneth Jeg har sett akro med slepefly, og jeg har vært med på akro med LN-TSK.... Jeg har faktisk landet slepeflyet deres 2 ganger... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Ærlig talt så er det mer artig med "skikkelige" akrofly som Super Decathlon, og det finnes det jo på Torp... hehe En skikkelig +6/-2 G opplevelse [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Harvarden er også fin til sånt så lenge man holder G-kreftene på pluss-siden [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Begge disse er absolutt vært pengene det koster å være med!! Seilfly da fint det oxo (Jeg har vært oppe med "Blekka" 3 ganger), og det beste er det øyeblikket du slipper slepelina når du går fra motordur og turbulens, til kun vindsus.... Men jeg foretrekker allikevel ting som kan holde seg i lufta uavhengig av termik [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] At tingen kan trekke G og fly i uvante stillinger er heller ikke å forakte... hehe ------------------ Kenneth G. Sørensen VNoAF ID16 Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp kenso@c2i.net Siter
Kenneth Vika Skrevet 17. august 2000 Skrevet 17. august 2000 Når du går tom for fuel i det rødstriptete flyet du vet, så kommer du deg lettere fram med et seilfly. Dessuten har jeg simulert jagerfly selv, opptil flere ganger, spesielt engang vi skulle fort ned pga andre som ville fly seilfly. Nese ned - god fart - 80 grader sving, dra som faen i stikka. hehe [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Når man er inne på fine øyeblikk, så kan man tenke på det man hører når man tar en stall turn... heeeelt på toppen... herlig! Å se to rovfugler sirkle framfor deg, legge deg etter dem, og stige tusen meter i formasjon med dem, det gjør du faen ikke i noen Super Decathlon! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Kenneth Siter
Kenneth Vika Skrevet 17. august 2000 Skrevet 17. august 2000 Ps: Har noen hørt om Phoebus? Det er et seilfly dem bl.a har på Lunde. Skal visstnok tåle +12/-12 G ... det er mer enn du noen gang kan trenge. Kenneth Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 18. august 2000 Forfatter Skrevet 18. august 2000 quote: Originally posted by Kenneth Vika: Ps: Har noen hørt om Phoebus? Det er et seilfly dem bl.a har på Lunde. Skal visstnok tåle +12/-12 G ... det er mer enn du noen gang kan trenge. Kenneth Den trenger fremdeles en motor spør du meg... hehe [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ------------------ Kenneth G. Sørensen VNoAF ID16 Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp kenso@c2i.net Siter
Daniel Skjeldam Skrevet 18. august 2000 Skrevet 18. august 2000 Jeg var inne i den aktuelle NOMADS 727'en når den var på Flesland i fjor sommer. Den tilhører en reiseklubb i USA, og flyr medlemmene rundt omkring. Var inne i cockpit på den også, og man kunne jo lett se at det var et gammelt fly. Ikke noe EFIS der nei, men den så relativt velholdt ut. DANIEL SKJELDAM Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 18. august 2000 Forfatter Skrevet 18. august 2000 quote: Originally posted by Daniel Skjeldam: Jeg var inne i den aktuelle NOMADS 727'en når den var på Flesland i fjor sommer. Den tilhører en reiseklubb i USA, og flyr medlemmene rundt omkring. Var inne i cockpit på den også, og man kunne jo lett se at det var et gammelt fly. Ikke noe EFIS der nei, men den så relativt velholdt ut. DANIEL SKJELDAM Ja den er ganske gammel den maskinen, og som du sa så er den velholdt.... Jeg kunne faktisk ikke se ett eneste sted hvor flyet hadde blitt lappet, og til og med lakken var uten skader!! Interiøret var også svært flott, så det er vel bare en gammel cockpit og 3 bråkete motorer som røper at flyet er så gammelt som det er... Den maskinen kommer nok til å fly i mange år til, for disse folkene har tatt skikkelig godt vare på den [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ------------------ Kenneth G. Sørensen VNoAF ID16 Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp kenso@c2i.net Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 22. august 2000 Forfatter Skrevet 22. august 2000 Her er litt innformasjon til de av dere som vil se denne maskinen som har vært omtalt her: I morgen (Onsdag) kl. 1100 til 1130 skal flyet klargjøres (Fjerne dekslene som sitter foran innsuget og tailpipe'n på motorene, o.l.). Flyet står helt i nord-enden ved rullebanen. 1130 skal flyet etter planen takse ned til Stand 1 (nærmest Widerøes Hangar). 1145- 1320: Flyet skal fylles med fuel, mat, bagasje, og 100 passasjerer. 1330: Flyet skal være i luften..... ------------------ Kenneth G. Sørensen VNoAF ID16 Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp kenso@c2i.net Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 23. august 2000 Forfatter Skrevet 23. august 2000 Da dro N727M tilbake til Kansas, og jeg har tatt en god del bilder av den... Mest fra utsiden, men også ett par cockpitbilder som etterhvert vil bli å se på Airpics.com (må fremkalle filmen først).... "These guys really know what they are doing!" er utsagn som jeg kommer til å huske lenge.. hehe [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ------------------ Kenneth G. Sørensen VNoAF ID16 Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp kenso@c2i.net Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.