Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hørte godt dette selv også, enda jeg bor ca. 15-20 minutter nord for Hamar. Hørtes ut som to eksplosjoner etter hverandre, i tillegg ristet det litt i huset. Kan ikke forstå at dette skal være lov, skal de fly såpass lavt får de jaggu fly over mindre ubebodde områder.

Skrevet

Bra de øver på å ivaretar sikekerheten i lufta. Ref presseoffiser Thom Knustad - Vi har lov til å bryte lydmuren, selv om vi helst ikke ser at glassruter i bybebyggelse går med når vi øver.

Han mener også at værforholdene denne dagen var med på å generere dette!

Jeg blir gjerne med å bryter lydmuren over Hamar i en F-16, selv om det betyr at jeg må erstatte en rute eller to """"""

Skrevet

haddet ikke hat no i mot en eller to F-16 tok en low pass over sentrum her å tok to eller fler vinduer, hadde bare fåt gåse hud av den deilige lyden jeg """" bare så synd at det ikke kommer te å skje, men jeg sku f**n meg tat to eller fler vinduer hvis jeg var F-16 flyger for RNoAF "" men da hadde jeg vel blitt kasta ut....!

Skrevet

Alle som har sett Airwolf er jo vant med lyden av glass som knuses når helikopteret setter igang afterburners(!). Da kommer det jo en glassaktig lyd idet den akselererer tvers gjennom lydmuren...

Skrevet

Vel, "akselererer tver gjennom lydmuren" blir litt feil. "Lydmuren" er jo et begrep som egentlig ikke har så særlig mye med virkeligheten å gjøre.

Det er ikke slik at det kommer ett smell idet man passerer lydens hastighet, men "smellet", eller lyden er vel rettere sagt, er der så lenge flyet eller deler av det flyr supersonisk. Det er jo også slik at visse deler av flyet vil nå lydens hastighet før andre deler igjen (pga flyets utforming). Faktisk så er det slik at enkelte deler på passasjerfly flyr svært nærme lydens hastighet selv om hastigheten indikert i cockpit vil vise godt under (typisk mahc 0.74 og oppover). Og det er vel også dette som gjør at man ikke skal fly fortere enn det mach nummeret som flyet er oppgitt med som maks. Flyr man fortere vil enkelte deler av flyet være i overlydshastighet med tilhørende stor luftmostand og dårlige aerodynamisk prestasjon.

Skrevet

Hadde du kverulert på et forum for vel utdannede flygere skulle jeg fortstått at du skal spikke flis men. Ordleggingen min var like seriøs som serien Airwolf som jeg nevnte...

Skrevet
Den som brøt lydmuren var onkelen min """"""

Onkelen din? Etter signaturen din skulle man heller tro det var deg om du jobber på 8'ern... ""

Har sett på websiden "" pent design og bruk av luftforsvarets farger!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …