Posted December 4, 200420 yr Southwest er de første som nå vil få levert en B737 uten "eyebrow windows". Om du tilfeldigvis eier en 737 har Boeing også gitt ut et dokument slik at du kan plugge igjen disse vinduene. Pussig - får man ikke mindre utsikt uten disse vinduene da? [image]http://www.flightsim.no/aimg/eyebrow.jpg[/image] I tillegg har de innstallert små vortex generatorer foran vinduene for å dempe vindstøyen; [image]http://www.flightsim.no/aimg/sw_vortex.jpg[/image]
December 4, 200420 yr Var vel igrunn på tide at dem fikk gjort noe med vindstøy problemet ja. Men du har ingen tall på hvor mye effekt disse vortex generatorene har på vindstøyen inne i cockpit ?
December 4, 200420 yr Det er rart å se 737-en uten øyenbryn, men ettersom det visstnok var ett krav engang på 60-tallet om noe greier med noen spesielle approacher, så er det vel på tide at de forsvinner.
December 4, 200420 yr Author Men du har ingen tall på hvor mye effekt disse vortex generatorene har på vindstøyen inne i cockpit ? Nei, jeg fikk litt dokumentasjon om vinduene de fjerner, men ikke om disse generatorene.
December 4, 200420 yr Intresangt dette, noe mindre utsikt. Men spm er vel om det trengs oppover ? .... 717 blir levert både med og uten øyenbryn ...
December 4, 200420 yr Trenger man i det hele tatt så mye utsikt i et fly som uansett flyr IFR? Hvis flyet tilfeldigvis befinner seg inne i en sky er jo ikke vinduene til noen nytte likevel.
December 4, 200420 yr Trenger man i det hele tatt så mye utsikt i et fly som uansett flyr IFR? Hvis flyet tilfeldigvis befinner seg inne i en sky er jo ikke vinduene til noen nytte likevel. Den dagen instrumenta av ein eller anna grunn ikkje funkar så er det koslig å kunna sjå ut
December 4, 200420 yr Hvis man da sitter i en 747 i stedet for en 737 er det vel maks uflaks da, ettersom den mangler disse øyenbrynene og etter sigende har dårlig utsikt fra cockpit.
December 4, 200420 yr Trenger man i det hele tatt så mye utsikt i et fly som uansett flyr IFR? Hvis flyet tilfeldigvis befinner seg inne i en sky er jo ikke vinduene til noen nytte likevel. Vel, man må jo ha visuelle referanser under landing og avgang. Men disse vinduene er vel ikke så hensiktmessige i så måte.
December 5, 200420 yr Kanskje det ble designet med tanke på circle-to-land operasjoner? FAR sier at man må gå missed hvis man mister syne av rullebanen etter MAP, men ikke hvis det skjer som følge av flyets design. Tenkte det unntaket kom mest for høyvingete fly, men kan jo være noe av det samme dette.
December 5, 200420 yr Kan ikke se at disse vinduene har noen hensikt så lenge man fly approachen riktig vei, og ikke på rygg . Kan tenke meg at man av og til hadde problem med blending ved høy sol?
December 5, 200420 yr Trenger man i det hele tatt så mye utsikt i et fly som uansett flyr IFR? Hvis flyet tilfeldigvis befinner seg inne i en sky er jo ikke vinduene til noen nytte likevel. Den dagen instrumenta av ein eller anna grunn ikkje funkar så er det koslig å kunna sjå ut haha, ja er det noe som er sant så er det vell det Men har disse "eyebrownene" noen innvrikning på flyet? Hvis ikke ser jeg ikke noe vits i å fjerne de uansett.
December 5, 200420 yr Det blir jo mer praktisk å la være å lage dem enn å lage dem hvis man ikke har bruk for dem
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.