Skrevet 29. november 2004 20 år Hei! Mener å ha hørt at det er bare VFR som man Closer flightplan på, og ikke IFR? (SAS,BRA etc) Noen som kan bekfrefte dette?
Skrevet 29. november 2004 20 år Ikke korrekt, en IFR flightplan må også stenges. Men som oftest ender en IFR flyging på en flyplass med bemanning i tårnet slik at dette går automatisk uten at man trenger å tenke på det. Dog hender det noen ganger ut og inn av Notodden at jeg må åpne / stenge enten på telefon eller radio før avgang / etter landing.
Skrevet 30. november 2004 20 år Merk hva Tarjei sier her.. FØR avgang, ETTER landing. Har opplevd endel ganger å ha overhørt at fly stenger FP og rapporterer inbound for landing. Ikke særlig smart måte egentlig, mye kan skje i det man lander, og da sliter man på en ubemannet flyplass og stengt FP.
Skrevet 30. november 2004 20 år Forfatter Når du lander på en flyplass hvor det ytes flygekontrolltjeneste eller AFIS-tjeneste, så blir landingstidspunktet registrert og reiseplanen din automatisk avsluttet. Hvis du lander på en flyplass uten lufttrafikktjeneste, må du man selv sørge for å gi ankomstmelding til lufttrafikktjenesten. Dette er meget viktig . Hvis du "glemmer" å gi ankomstmelding, vil lufttrafikktjenesten registrere deg som mulig savnet etter 30 minutter etter at du skulle ha landet. Da blir hovedredningssentralen varslet, og søk påbegynt. I tillegg til at du selv kan bli pålagt å betale alle utgifter til letingen, opptar du redningskapasitet som det kan være reelt behov for andre steder. Leverer du FP, når du flyr i klasse G-luftrom får man søk og redningstjeneste. Velger man IKKE å levere FP i klasse G-luftrom så får man heller ikke søk og redningstjeneste! Med andre ord når man flyr fra Gardermoen og er på vei til ZZZZ så kan man velge å avslutte FP med APP når man entrèr klasse G-luftrom. Correct me if i'm wrong!
Skrevet 30. november 2004 20 år Det er da riktig nok det, men avslutter du FP før du lander, så er det heller ingen som savner deg hvis du havarerer under landingen. Derfor er det idioti å avslutte FP før du har parkert, med mindre du ikke har mulighet til å avslutte den på bakken pga. manglende telefoni/radiodekning. Det er tross alt dumt å si ifra seg søk og redningstjeneste rett før den mest kritiske fasen av flygingen, er det ikke? Havarerer du med åpen FP, så vil du bli meldt savnet, og ting blir iverksatt, mens dersom du stenger den og havarerer, så er det ingen som vet det... Så hvorfor stenge FP med APP?
Skrevet 30. november 2004 20 år Det er da riktig nok det, men avslutter du FP før du lander, så er det heller ingen som savner deg hvis du havarerer under landingen. Derfor er det idioti å avslutte FP før du har parkert, med mindre du ikke har mulighet til å avslutte den på bakken pga. manglende telefoni/radiodekning. Det er tross alt dumt å si ifra seg søk og redningstjeneste rett før den mest kritiske fasen av flygingen, er det ikke? Havarerer du med åpen FP, så vil du bli meldt savnet, og ting blir iverksatt, mens dersom du stenger den og havarerer, så er det ingen som vet det... Så hvorfor stenge FP med APP? Og hvor lang tid var det det tok før SAR ble iverksatt? 45 eller 60 minutter over tiden oppgitt i FP'en?
Skrevet 30. november 2004 20 år 30 minutter minnes jeg også, så om man flyr i ukontrollert luftrom så er det lurt å melde ifra om evnt. forsinkelser utover 30 min...
Skrevet 1. desember 2004 20 år Jepp, 30 minutter stemmer. Men du skal si fra om forsinkelser som er mye mindre enn det. Tårnet på ankomstplassen (og trolig enheter underveis) vil iverksette tiltak (dog av relativt liten skala) lenge før disse 30 minuttene er utgått. Så et aldri så lite sitat fra Bestemmelser for Sivil Luftfart (BSL) F 1-1. Dette står i § 2-23, punkt 1: Snarest mulig etter ankomst skal det gis ankomstmelding til vedkommende lufttrafikktjenesteenhet for flyging som det er levert reiseplan for, når reiseplanen omfatter hele ruten eller en del av ruten, som inkluderer destinasjonsplassen. Meldingen skal normalt gis over radio, pr. telefon eller ved personlig fremmøte. Fartøysjef som på kontrollert flyplass har mottatt landingsklarering over radio eller ved bruk av fastsatt optisk signal samt fartøysjef som ved flyging på AFIS-betjent flyplass har mottatt opplysning om at rullebanen er klar for landing, er fritatt fra plikten til å levere ankomstmelding, med mindre spesiell anmodning om å avgi slik melding foreligger. (Siste del av sitatet er verdt å merke seg for enkelte ATCs på VATSIM som informerer om at reiseplanen er stengt etter å ha klarert et fly til å lande.)
Skrevet 1. desember 2004 20 år Forfatter Nå begynner det å ligne noe her Trond: Så med andre ord, når ett fly har fått landings klarering så trenger ikke ATC å close flightplanen hans enten det er VFR/IFR dette blir gjort automatisk av LTT?
Skrevet 1. desember 2004 20 år Med mindre man må gjøre noen "tjuvløsninger" og holde FPL åpen for senere avgang. Gjelder både landinger innenfor flyplassgjerdet, og "groundstop" ute i bushen. (Mye gjort med forsvarets helikoptre hos oss. Planer med EET 06:30 og Endurance 01:00 er ikke uvanlig) Av denne grunnen sier de fleste norske og allierte helikoptere her oppe f.eks "Brave-30, on ground P6, closing" (Selv om Brave-30 kan være litt glemsk da.... )
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.