Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hei

Skal bare kalibrere kompasset i bilen min, noen som har et kart av nyere dato over Bodø- området? mener å huske at det var 7 grader variasjon for 10 år siden...

Noen som vet?

Skrevet

Hehe, tror heller du skal satse på en GPS hvis du vil ha eksakt TRACK\\kurs for bilen din, med all den faste og flyktige magnetismen som er i en bil vil det være umulig å få et vanlig kompass helt rett... Hehe, selvfølgelig kan du jo investere i et gyrokompass som ikke påvirkes av det til mellom 50 til 300 tusen alt etter smak og behag ""

Skrevet
  • Forfatter

Neida... dette er ikke noe tullekompass...

Det er standardutstyr i min Jeep Cherokee - sitter oppe i tak-konsollen.. funker som bare det!, men jeg henta bilen sørpå - og calibreringa står på 11 grader variasjon....

Mest for syns skyld, alt som kan justeres og kalibreres fortjener nettopp det - hehe.... bare tenk om jeg plutselig befinner meg midt oppå en isbre ....

Skrevet

Hehe, ja det er sant! Den magnetiske misvisningen i Saltfjorden pr. 1995 var 2 grader vest med en årlig endring på ti minutter øst pr år. Noe som igjen burde gi en misvisning pr 2004 på 0.5 grader vest.

Skrevet
  • Forfatter
Ifølge mitt kart i Jeppesen IFR manual så er misvisningen 3 grader øst i Bodø (på flyplassen). Kartet er datert 30 juli i år.

Yes! takker og bukker!!

Noen som vet Vne på en Jeep Cherokee ? ""

Skrevet
  • Forfatter

PS! hvis noen i Bodø observerer en sølvmetallic Jeep i noe som kan ligne en sinnsyk trang holding pattern på en forlatt parkeringsplass - så er det bare kalibrering på gang!!!

It's a jeep thing, you would not understand... ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …