Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ivar og mwalther,

Ja, dette var jaggu så tøft! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vil bare nevne at bildene nå er lastet opp på airpics.com - kommer ann på Morten hvor fort de dukker opp på nettet.

mwalther; Tjaa, nei.. egentlig ikke. Kapteinen som vi hadde nedover igjen fra Vigra var en godt voksen danske.. men han hadde INGEN betenkeligheter når det gjaldt bruk av klappsete.

[image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Det er jeg glad for ihvertfall.. hehe!

Mvh

Thomas

Skrevet

Folkens,

Dato: 8/8-2000

Flytype: B737-600

Rute: OSL - AES

Dep. Time: 08:40

PAX Onboard: 17

 

Gårsdagen var rene bursdagsfesten for meg, en dag på 'klapp' [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

Det hele begynte igår morges da vi (megselv, far og mor) dro til Gardermoen for å joine SK2360.

Flyet, OY-KKH sto parkert på utgang nummer 6 på Gardermoen. Jeg ordnet med redcap slik at jeg kom rett inn i cockpit etter ombord stigning. Der ble jeg møtt av Capt. Ulf Lindèl og Styrman, Allan Christensen. Skipperen var en ung hyggelig svensk herremann, mens 2P'n var en enda yngre og like hyggelig dansk herremann.

 

Det som skjedde etter at jeg fikk en 'lession' i hvordan man bruker klappsete og evt. oksygenmaske var at jeg fikk eget headset, med MIC [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] wooo hoo!

 

Vi fikk klarering til Vigra på en FAG2A departure fra runway 01L

Så kontaktet vi bakkemannskapet for en pusback, alt gikk etter planen og vi var klare til å taxe, kontaktet ground og ble sendt på taxiway (G)olf, (N)ovember for holding 01L. Vi taxet kjapt å greit ned til holding, imens holdt capt. en velkomstpreken.

Fikk lineup og takeoff klarering etter en Coast Air ATR.

Så var alt klart, vi dro på nedover rullebanen med FLAPS settings 1 - rotate ved 119 knop (tidlig..) Det var stryman som hadde controlls under takeoff å climb out, FMC ble koblet inn i 7000 fot med direct Fagernes VOR. Vi ble videre sendt opp mot FL310 som vi spurte om tidligere, og en direkte kurs mot NEVIG for en NEVIG 2 arrival til bane 25 på Vigra. Jeg fikk også en hel værmelding på ACARS rullenes opp 'mellom bena' - været var IKKE veldig bra i Ålesund. Sikten var 5 KM, lett regn, ekstremt lavt skydekke og 10 grader... wooo.. hooo.

Vi fulgte NEVIG2 arrival og fikk øye på rwy 25 ved ca 2.1 NM final A/P ble koblet ut og vi landet helt greit. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

[Endret av Thomas Lorentzen 09-08-2000.]

Skrevet

DEL2 [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Dato: 8/8-2000

Flytype: B737-600

Rute: AES - OSL

Dep. Time: 17:25

PAX Onboard: 37

 

Så var tiden kommet for tilbake turen. Boarding ble gjordt på helt vanlig måte, da jeg kom inn i flyet spurte jeg flyvertinnen om det var OK å sitte i cockpit på veien ned.

Hun regnet med at det skulle gå greit, hun spurte.. og de var veldig positive.. rett inn igjen.. samme leksa med klappsete og masker [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

Denne gangen var det LN-RPE vi skulle fly, begge pilotene var danske. Fikk ikke helt med meg navnene deres denne gangen, men det var ikke veldig viktig for meg. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Vi kallte opp tårnet å fikk klarering til Gardermoen med en direct MESNALI etter 3500 fot på runway heading. Været var no en tanke bedre, 14 grader, god sikt, og endel blå himmel. Etter pushback taxet vi med gode 40 knop ned til bane 25, vi måtte visst ha en backtrack sa skipperen. Fikk bedskjed fra tårnet om å gasse opp, da han hadde en BEECH200 på final. Vi tok en skikkelig 180° i enden å satt t/o thrust. Rotate på 123 KNOP. Steg godt opp mot 3500 før FMC ble satt inn å direct MESNALI var ett faktum. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vi fikk cruise på FL270 og speed på mach .77 denne gangen. Vi kom så i kontakt med Oslo CTR North, og fikk MESNALI 2E STAR for runway 01R, været var helt ok, med bris fra nordøst og delvis skyet. Vi kontaktet Approach når vi var inbound MOSAS, fikk klarering ned til FL100 og Free speed under FL100.. woo ho! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Etterhvert som klokka gikk ble vi klarert ned til 6000 fot å kom i kontakt med Director , han la oss på en heading av 190° og ned til 5000 fot. Da lå vi parallelt med banene på Gardermoen, og vi ba om en visual approach til 01R - det fikk vi jaggu også..hehe.. via 7 NM final og 3000 fot, la oss inn på finale over Kjeller.. kontaket tårnet, og det gikk 20 sekunder så fikk vi klarering til å lande, hele approachen ble gjennomført av Styrmannen.

En veldig god landing på 01R, vi takset via GOLF, ECHO og KILO for pakerering nummer 13.

Veldig hyggelige turer, og overaskende imøtekommende piloter !

Jeg har masse bilder liggende, tar bare litt tid.

 

Mvh

Thomas

[Endret av Thomas Lorentzen 09-08-2000.]

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...