Skrevet 30. oktober 2004 20 år Nå er det så lenge siden at jeg kan legge ut dette opptaket. En nattflyging med F-16, og en av de første som tok av, mistet en kald øvingsrakett på høyre vinge. Det gjorde at Bodø ble stengt i ca en time mens de lette etter deler og sweepet banen. Vi går inn like etter at Echo Golf 16 har tatt av. De som har sett Autofil om F-16, gjenkjenner sikkert stemmen til call-sign EG 17 som forteller hva han så da EG 16 tok av. Noe redigering er gjort for å avkorte ca 40 minutter ned til ca 6. Foruten F-16 komm høres også Norlink's F-50 som måtte returnere fra holding position til terminal igjen. Opptaket er her . Hilsen Roald
Skrevet 30. oktober 2004 20 år Lenge siden nok til å legge ut? Er det ikke lov til å legge ut når som helst? (litt teit spørsmål, men jeg spør faktisk!) Får ikke hørt opptaket før mandag men skal selvfølgelig ta en lytt - om det går an å si det... "ta en titt - ta ett lytt"
Skrevet 30. oktober 2004 20 år Forfatter Det kalles timing, Anders Forøvrig skrev Avisa Nordland om denne dagen etterpå. Det ble bare forsinkelser i trafikken mens banen ble inspisert og klargjort. Denne hendelsen er ikke dramatisk i Bodø med så mange F-16 operasjoner - nærmest en kuriositet. Hilsen Roald
Skrevet 30. oktober 2004 20 år Pussig at havarikommisjonen oppfattet det som svært dramatisk da......
Skrevet 30. oktober 2004 20 år Forfatter Det var da svært, Anders! Da rapporten ble frigitt, var den ikke kommentarer i lokal presse, så vidt jeg fikk med meg. En metallbit forsvinner under avgang, en F-16 må gå i holding, banen ryddes, forsinkelser, og tilslutt en landing. Opptaket "outer" ingen av dine eller andre, og jeg oppfatter - med mine begrensede kunnskaper - at dine kollegaer opptrer på en profesjonell måte. Jeg forstår ikke hvorfor du tar så på vei. Hvis du mener at lydsporet på noen måte kompromitterer noen, må du si klart fra. Hilsen Roald
Skrevet 30. oktober 2004 20 år Hvem har skrevet denne rapporten? HSLB eller luftforsvarets flygetryggins inspektorat? (FTI om jeg husker forkortelsen rett)
Skrevet 30. oktober 2004 20 år Og hvem skal vurdere hva som skal slippes, og hva som er ufarlig? Du? Mener bare man bør ha litt magemål når det gjelder lydopptak fra ting som skjer under hendelser, ulykker osv. Men du gjør selvfølgelig som du vil, det er ikke ulovlig desverre. Du finner rapporten i "Flytrygging", tror det var et av de første i år Andreas, så FTISP eller hva dem nå kaller seg nå.
Skrevet 31. oktober 2004 20 år FTINSP høres kjent ut ja. Og det er vel en av de få avdelingene som ikke skifter navn med tilhørende trebokstavsforkortelser (TBF) "hver dag"...
Skrevet 31. oktober 2004 20 år Forfatter Anders, nå må vi komme oss ned på jorda!! Opptaket er en hendelse som er nesten to år gammel og som ikke fikk noen følger ut over forsinkelser i sivil trafikk. Og selvfølgelig ble nattflygingen noe amputert. Forsvaret har sikkert ryddet i sine prosedyrer. Jeg har sluppet noe som er "ufarlig", som du uttykker det, og det er ut fra mitt magemål.. Hilsen Roald
Skrevet 31. oktober 2004 20 år Roald, om du trenger et godt magemål til kan du få låne mitt (magefølelsen er også positiv) Opptak fra hendelser som dette, hvor det hverken gikk liv eller fly tapt, og hvor hendelsen er analyser og rapporten er ferdig, bør man ikke henge seg opp i. Tror det finnes værre tilfeller.
Skrevet 31. oktober 2004 20 år Noen som vet hvem som sitter som TWR på under dette opptaket? Men, hvem som helst kan jo høre når slikt skjer, scanner er lovlig... Eller? Da blir det vel det samme om man legger ut det på nettet?
Skrevet 1. november 2004 20 år Roald, om du trenger et godt magemål til kan du få låne mitt (magefølelsen er også positiv) Opptak fra hendelser som dette, hvor det hverken gikk liv eller fly tapt, og hvor hendelsen er analyser og rapporten er ferdig, bør man ikke henge seg opp i. Tror det finnes værre tilfeller. Sant nok. Jeg har f.eks. klart å laste ned godt over 45 minutter med NATO- radiochatter fra Operation Allied Force samt en lengre IR-video med radioopptak fra et AC-130 Spectre Gunship som engasjerer personell med 40 mm og 105 mm kanoner i Afghanistan... Radioopptakene fra Kosovo dekker bl.a. hendelser som nedskytningen av to serbiske MiG-29 den 24. mars 1999, tapet av en USAF F-16CG i mai osv. Langt mere kritisk enn da den captive AMRAAM´en falt av en norsk F-16 på rullebanen på Bodø HFS...
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.