Skrevet 28. oktober 2004 20 år Bare tanken på at Braathens/SAS eller andre eldre og døde "trademark" innehavere skulle være livende redde for noen ussle hobby-folk.... Sitat: American Airlines Information Release Form For Freeware Developers If you are a hobbyist who wishes to create or distribute a proprietary Livery owned by American Airlines (including its subsidiaries and affiliates) for non-commercial purposes, then American Airlines has no objection to you doing so if you are willing to sign the following acknowledgement and return it to: Intellectual Property Attorney American Airlines PO Box 619616 MD 5675 DFW Airport TX 75261-9616 Or email it to: IPAttorney@aa.com American will not use this information for any purpose other than protecting its legal rights. Download the release form in Word format. -------------------------------------------------------------------------------- I acknowledge that American Airlines, Inc. (including its subsidiaries and affiliates) is the sole and exclusive owner of the trademarks, logos, designs, and trade dress constituting the Livery of American Airlines, American Eagle, TWA, TWE, BEX, Air Cal, and Reno Air. I affirm that I have not made, nor will I make in the future, any direct or indirect commercial use of these Liveries (or any other American Airlines intellectual property) in creating or distributing these Liveries for flight simulator programs or otherwise. If I give (as opposed to sell) the product of my hobby to others, I will include the following language in a conspicuous place: "Not for commercial sale. Not affiliated with or endorsed by American Airlines." _______________________________ Signature _______________________________ Printed name _______________________________ Address _______________________________ Email address and site nickname Sitat slutt...
Skrevet 29. oktober 2004 20 år Det de kräver är ju helt enkelt att du inte ska tjäna pengar med deras logo... Logon får ju användas för icke komersiellt bruk. Vad är problemet?
Skrevet 29. oktober 2004 20 år Forfatter Vad är problemet? Hadde det ikke vært enklere å puttet det følgende i en readme fil istedet for å "fylle ut et skjema"? The American Airlines name and logo are registered trade marks of American Airlines and can not whatsoever be used for any purpose than on this plane as freeware hobby without WRITTEN permission from American Airlines company and their assosciates.
Skrevet 29. oktober 2004 20 år Ideen er vel at de skal ha din signatur på avtalen for å bevise at du har lest den i tilfelle de vil sakslke deg. Uansett skjønner jeg ikke hvorfor American er så opptatt av dette mens andre selskaper gir mer eller mindre blaffen.
Skrevet 29. oktober 2004 20 år Forfatter ...mens andre selskaper gir mer eller mindre blaffen. Ja, for eksempel SAS/Braathens og Sterlings eksempel er glimrende...Uansett er det ikke akkurat så fryktelig mye penger å tjene på payware, men som amerikanere flest skal de ha sin del av kaka
Skrevet 29. oktober 2004 20 år Det de kräver är ju helt enkelt att du inte ska tjäna pengar med deras logo... Logon får ju användas för icke komersiellt bruk. Vad är problemet? Joda, økonomisk misbruk av AA-logoen er jo sakens kjerne her, men en slik avtale skal vi ihvertfall være glade for at Microsoft ikke har launchet ennå. For da hadde vi vel neppe hatt så særlig mange kjøpeaddons å velge blandt. Jeg synes slike avtaler langt på vei er noe tøys. Jeg kan forstå det hvis vi her snakket om markeder i en helt annen størrelsesorden enn det begrensete flightsimmiljøet som denne avtalen åpenbart retter seg inn mot. Det koster sikkert mye, mye mer å håndheve avtalen enn det de får inn av noen skarve royalties for noen få flypaints. Jeg håper at denne avtalen vi her ser er et gufs fra tidligere tider, synes jeg husker en debatt om dette for noen år siden. Er dette derimot en trend som er i ferd med å starte håper jeg ikke at den brer seg. Det vil kunne kvele mye av det offisielle addonsegmentet i hobbyen vår.
Skrevet 29. oktober 2004 20 år Nu är inte jag jurist, men jag känner till att firmor har förlorat rättigheten till sitt varumärke för att de i tidigare tillfällen inte försvarat sin egenrätt... Tror inte AA är ute efter våra pengar, men att visa att de inte vill att deras varumärke skall användas kommerciellt för att det kan hållas mot de i en senare rättsprocess där kanske någon startar ett flygbolag med namnet "American Airlines". Tänk på det, varken "American" eller "Airlines" är ord du kan skydda som varumärke, men därimot kombinationen "American Airlines" i samband med luftfart går att beskydda. Skulle AA gå med på att deras varumärke fick användas av några, men inte alla, så kan de riskera att förlora rätten till det. Ser ingenstans att AA är intresserad i royalties från ev. intäkt, men istället att de inte vill att andra ska använda deras varumärke kommerciellt...
Skrevet 29. oktober 2004 20 år Den beryktede Peter Tishma (Papa Tango, Ariane, etc) inngikk jo i sin tid en slags ekslusiv avtale med American om bruk av logoen i fs, som faktisk er det som dannet grunnlaget for hans tvilsomme ry. Men siden har han jo gjort mye annet upopulært også, som å forsøke å ta patent på konseptet med addons.
Skrevet 29. oktober 2004 20 år Nu är inte jag jurist, men jag känner till att firmor har förlorat rättigheten till sitt varumärke för att de i tidigare tillfällen inte försvarat sin egenrätt... Tror inte AA är ute efter våra pengar, men att visa att de inte vill att deras varumärke skall användas kommerciellt för att det kan hållas mot de i en senare rättsprocess där kanske någon startar ett flygbolag med namnet "American Airlines". Tänk på det, varken "American" eller "Airlines" är ord du kan skydda som varumärke, men därimot kombinationen "American Airlines" i samband med luftfart går att beskydda. Skulle AA gå med på att deras varumärke fick användas av några, men inte alla, så kan de riskera att förlora rätten till det. Ser ingenstans att AA är intresserad i royalties från ev. intäkt, men istället att de inte vill att andra ska använda deras varumärke kommerciellt... Jeg er ikke uenig i det du sier her, Jörgen, men American Airlines ER allerede et registrert varemerke. Og det kan man ikke rokke ved, det er opplest og vedtatt og skulle derfor være rimelig uangripelig. De kan ikke miste eneretten til dette med mindre de sier det fra seg selv. At noen maler noen FS-fly i AA sine farger betyr ikke at dette "vanner ut" retten America Airlines har til sin egen logo. Vi ser jo kopier av originaler overalt, spesielt i spill-, leketøy- og hobbyindustrien (byggesett osv), og jeg tviler faktisk på at disse produktene er regulert med avtaler med de som sitter på originalene/varemerkene. Man kan forholde seg til dette på flere måter. For en del år siden var jeg såvidt borti en sak hvor det var et flyselskap som ba om tillatelse til å reklamere for MSFS-kopier av deres flymodeller i deres Inflight Magazine. Alle FS addons bygger jo på Microsoft sin teknologi, og Microsoft har jo ikke gjort noen grep for å formalisere eller begrense deres teknologi når det gjelder utviklingen av addons f.eks, enten de er kommersielle eller freeware. Ihvertfall ikke så vidt jeg vet...... Men jeg skal ikke påstå noe som helst her. Jeg har en del års utøvende kontraktuell erfaring fra næringslivet, men det er noen år siden jeg jobbet med dette så det kan godt hende at jeg er blitt noe rusten etterhvert.....
Skrevet 29. oktober 2004 20 år Jeg er ikke uenig i det du sier her, Jörgen, men American Airlines ER allerede et registrert varemerke. Og det kan man ikke rokke ved, det er opplest og vedtatt og skulle derfor være rimelig uangripelig. De kan ikke miste eneretten til dette med mindre de sier det fra seg selv. Möjligt det, men det ska visst hänt andra bedrifter i Juristjungeln USA Vad vill AA med detta kontrakt då? Inte vill de ha pengar för att folk använder deras logo... Inte vill de förbjuda någon att använda logon... De vill bara att du inte tjänar pengar på deras logo... Är det så mycket begärt?
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.