Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen i dette forumet som har en kommentar/peiling på dette med lufttrykk/høydemåler/ feilindikasjon. Forstår at det ikke er rette tiden å bry hjernen med tenke greier.

Spørsmål nr. 1:

Hvis høtdemåleren viser 0 (null) når flyet blir satt bort for natten og den neste morgen viser 1000 fot (og intet er rørt), viser dette at :

Svar: Lufttrykket har avtatt.

Kommentar: denne er grei, når luftrykket har avtatt viser høydemåleren større høyde enn sann høyde.

Spørsmål nr. 2:

På en flyplass, hvor QFE er 1000 hPa, parkeres et fly, der høydemåleren er innstilt på QFE. Etter 12 timer har QFE steget til 1010 hPa. Hva viser høydemåleren da ?

Svar: Høydemåleren viser ca. – 300 fot.

Kommentar: Denne er også grei, når lufttrykket har steget viser høydemåleren mindre enn sann høyde.

Spørsmål nr. 3:

Trykkhøydemåleren din er innstilt på 1000 hPa. Du har fått beskjed om å gå inn i landingsrunden på 2600 fot og fått gjeldende QNH = 1010 hPa. Du går inn på 2600 fot i landingsrunden, men glemmer å stille trykkhøydemåleren. Andre fly med korrekt innstilling på høydemåleren og med indikert høyde 2600 fot i runden, vil da, sammenligget med deg, ligge:

Svar 300 fot lavere.

Kommentar: Problem som jeg ikke forstår. Sammenlignet med spørsmål nr. 2 så har lyfttrykket steget DVS. At høydemåleren viser -300 mindre enn det du egentlig er på, at jeg er 300 fot laver enn de andre i landingsrunden.

Er da svaret til spørsmål nr 3 riktig.?????

Skulle ikke jeg ha vert 300 fot høyere???

Setter pris på om noen kan gi meg noe kommentar på dette. Må si jeg er ustø på dette feltet (foreløpig),

Spørsmål og svar er hentet utfra Eksamensoppgaver til PPL-A utgitt av NAK.

------------------

Skrevet

quote:

Originally posted by Jarle Kristiansen:

Spørsmål nr. 3:

Trykkhøydemåleren din er innstilt på 1000 hPa. Du har fått beskjed om å gå inn i landingsrunden på 2600 fot og fått gjeldende QNH = 1010 hPa. Du går inn på 2600 fot i landingsrunden, men glemmer å stille trykkhøydemåleren. Andre fly med korrekt innstilling på høydemåleren og med indikert høyde 2600 fot i runden, vil da, sammenligget med deg, ligge:

Svar 300 fot lavere.

Kommentar: Problem som jeg ikke forstår. Sammenlignet med spørsmål nr. 2 så har lyfttrykket steget DVS. At høydemåleren viser -300 mindre enn det du egentlig er på, at jeg er 300 fot laver enn de andre i landingsrunden.

Er da svaret til spørsmål nr 3 riktig.?????

Skulle ikke jeg ha vert 300 fot høyere???

Setter pris på om noen kan gi meg noe kommentar på dette. Må si jeg er ustø på dette feltet (foreløpig),

Spørsmål og svar er hentet utfra Eksamensoppgaver til PPL-A utgitt av NAK.

Hei, svaret er nok riktig, men du tenker feil, du må ikke bare tenke på hva som skjer med høydemåler, men også hva som skjer med flyet ditt.

Barometeret står på 1000 hPa og viser 2600 fot, du går brått inn i et område (et tenkt område) hvor trykket plutselig er 1010 hPa uten at du justerer barometeret, hva skjer da ? Jo høydemåleren vil indikere lavere høyde og siden du skal ligge på 2600 fot vil du dermed stige 300 fot for at høydemåleravlesningen skal være riktig, de andre har QNH justert til 1010hPa og flyr dermed 300 fot lavere enn deg. (tenk deg nå at du oppdager hva som har skjedd og justerer baromteret til det riktige trykket som er 1010hPa, da vil indikert høyde på høydemåleren plutselig stige, og du vil starte en liten nedstigning for at høydemåleren fortsatt skal vise 2600 fot.

Skjønner [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ?

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...