Skrevet 25. oktober 2004 20 år Heisann Fredrik... Selv om det er noe mas med disse TFR (Temporary Flight Restrictions) så bør man som pilot studere NOTAMS for man setter avsted...! Jeg går ut ifra at dette gjelder i Norge også... Dag
Skrevet 25. oktober 2004 20 år Jeg vil også si stakkars mann.Ikke fordi han fortjener det, men hva som raste gjennom hodet hans når han fikk et par F-15 på vingen skulle vært gøy å visst...
Skrevet 25. oktober 2004 20 år Å lese NOTAM er viktig for alle piloter, men det skal sies at TFR i USA popper opp på MEGET kort varsel, og at man vil ende opp med slike situasjoner intil man begynner å opptre seriøst med tanke på publisering i god tid. (I resten av verden er det krav om tidlig publisering av alle områder som ikke er etablerte fare/restriksjonsområder, men unntak av restriksjonsområder som opprettes over skadesteder/katastrofeområder. At TSA fortsatt påroper seg en "unntakstilstand" i etterkant av 911 mtp TFRs er faktisk lett patetisk.)
Skrevet 25. oktober 2004 20 år Jeg vil også si stakkars mann.Ikke fordi han fortjener det, men hva som raste gjennom hodet hans når han fikk et par F-15 på vingen skulle vært gøy å visst... Og ikke minst hvis dette var en enmotors Cessna eller liknende ble det vel et pes for F-15 flygerne å holde like lav hastighet? Synes jeg ser det for meg; Cessna på steady kurs eskortert av to vinglete F-15 som er i ferd med å steile For the record: jeg vet egentlig ikke hvor sakte en F-15 kan fly......... Litt komisk er det uansett, synes jeg. Det er litt "skyte spurv med kanoner dette her".
Skrevet 25. oktober 2004 20 år En f-15 staller vel omtrent på maksfart for en Cessna. Hadde nok vært bedre å bruke kamphelikopter til denne avskjæringen.
Skrevet 25. oktober 2004 20 år En avskjæring krever vel ikke at man må fly like sakte som flyet man skal avskjære? Noen som vet hvordan slike manøvre gjøres i praksis?
Skrevet 25. oktober 2004 20 år Så vidt jeg vet er hensikten med intercept å nærme seg målet enten fra siden eller bakfra ubemerket. Det er vanlig å fly lead pursuit mot målet (f.eks. fra siden av målets heading) til man kommer innenfor range for det våpenet man ønsker å benytte. Dersom VID kreves må interceptor´ene selvfølgelig komme innenfor range for dette. Dersom hensikten er å tvinge målet ut av et avgrenset luftrom eller ned på bakken, og dersom interceptor´ene, AWACS, GCI eller andre luftovervåknings- og kontrollenheter ikke er i stand til å kommunisere med målet via radio er det vel mer vanlig å legge seg i en posisjon hvor flygeren i målflyet definitivt ser interceptor´ene (og helst armament´en også). Den psykologiske effekten av å se en F-15C med ørten Sidewinders, AMRAAMs og kanskje Sparrows bør være nok til å få flygeren i målflyet til å skjønne tegninga fort som svint. Da kan det være en fordel for interceptor´ene å kunne holde samme speed som målet. Dette går vel for øvrig mer på direct escort enn intercept.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.