Gjest Skrevet 26. juli 2000 Skrevet 26. juli 2000 Er det noen som vet hvilken Tupolev som styrtet på Hopen under "den kalde krigen" det kamp om ferdskriveren mellom Norge og daværende Sovjet. Hvilken flytype var som styrtet? Oddbjørn Siter
H S Skrevet 26. juli 2000 Skrevet 26. juli 2000 Hei! Det var en Badger så vidt jeg kan huske. Landet forøvrig selv på Hopen i april i år på en nav.trenings tur som gikk til Bjørnøya-Svalbard-Hopen. mvh Hans Petter ------------------ Siter
Roald Hansen Skrevet 30. juli 2000 Skrevet 30. juli 2000 Mitt heteste tips er - og hentet fra et etterhvert gammelt minne [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] - at det var en Ilyushin IL-38 med NATO-kode MAY. Dette er et long range maritimt patruljefly, og ligner veldig mye på "vår" P3 Orion med sine fire turboprops og halebom med elektronisk søkeutstyr etter u-båter. Som Orion (utviklet fra Lockheed Electra transportfly) ble MAY utviklet fra IL-18 - også det et kommersielt fly. Jeg vet ikke om det er operativt nå. Hilsen Roald Siter
H S Skrevet 31. juli 2000 Skrevet 31. juli 2000 Hei! Jeg er på ferie men har sjekket med jobben angående den Sovjetiske maskinen på Hopen.Det var en Badger, Tupolev TU-16 "Badger". Forøvrig kan man lese hele historien i en bok som er gitt ut om Hopen og øyas historie.Anbefales. mvh Hans Petter ------------------ Siter
Gjest Skrevet 31. juli 2000 Skrevet 31. juli 2000 Hvor får tak i dette flyet for neslasting til FS2000? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.