Posted July 25, 200024 yr Det er en ganske uvirkelig melding som kommer på nyhetene nå: Et Air France Concorde-fly har styrtet kort tid etter take-off, og krasjet i et hotell! Mer hos VG: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6029965"'>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6029965" TARGET=_blank>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6029965 ------------------ Håvard Sande havarsa@online.no
July 25, 200024 yr Tragisk! Etter 30 års drift med plettfri safety record, er også Concordes ring sluttet. Dette var fæle greier. Nei og nei. [Endret av Roger Krutå 25-07-2000.] [Endret av Roger Krutå 25-07-2000.]
July 25, 200024 yr Hörde på CNN att ena motorn hade börjat brinna under take off och att piloten inte kunde hålla farten och stallade, vek sig för att sedan krascha in i ett hotel... En sorgens dag för luftfarten! Och just nu när Farnborough har börjat... Christian
July 25, 200024 yr Ja, enig dette var en fælt [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image] mvh Stian
July 25, 200024 yr Ironisk...da vi de siste dagene har lest om vinge problemener BA og AF har hatt med disse flyene. Markus
July 25, 200024 yr Nå vi har en ulykke med Concorde. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image] Dessuten har de sprekker i vingene. I tillegg hadde de mistet noen deler av haleroret under flyturen noen ganger tidligere. Jeg hadde hørt tidligere at AF hadde dårlig ry ang. service/vedlikehold til sine concorde-flyene.. Leste at British Airways er nødt å bestille deler til vinger til Concorde og at det ville ta flere måneder før de får dem! Air France sier at de skal ha Concorde i drift frem til 2007. Med British Airways er jeg noe usikkert på. Men jeg tipper at de vil få kortere levetid enn de aner! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image] Det var en av grunnene til at jeg tok en tur med Concorde (BA)for noen år siden!! JimV LN-JVO [Endret av Jim Vold 25-07-2000.]
July 26, 200024 yr Time.com har en bra artikkel om det er på tide å pensjonere Concorden. Les mer på: http://www.cnn.com/2000/WORLD/europe/07/25/crash7_25.a.tm/"'>http://www.cnn.com/2000/WORLD/europe/07/25/crash7_25.a.tm/" TARGET=_blank>http://www.cnn.com/2000/WORLD/europe/07/25/crash7_25.a.tm/ ------------------ Tore Sætre Oslo, Norway E-mail: tore.satre@iname.com
July 26, 200024 yr Pilotene skal ha spurt mekanikerne om de kunne sjekke motorene rett før start...hmmm. Martin
July 26, 200024 yr Det var tydligvis thrust reverseren som ikke virket på flyturen TIL CDG. Mekanikerene forsinket flyet bare en time mens de fikset den etter at piloten hadde spurt om de kunne gjøre det fordi de hadde full last ombord. Martin
July 27, 200024 yr Er der nogen som har set filmen "Airport 80 - Concorde" ? Den Concorde der er med i filmen, er den der styrtede i tirsdags.
July 27, 200024 yr Hvorfor kunne han ikke avbryte takeoff når han hørte at det var brann i motoren?? Det er vel bedre og kjøre utenfor rullebanen en og vrake flyet totalt?? Er det noen her som har fløyet concorde?? Hvordan var flyturen?? Fredrik
July 27, 200024 yr Uten at jeg vet hvordan det ser ut i enden av rwy der flyet tok av, så vil jeg tro at om pilotene visste det VI nå vet (altså hvordan tragedien ble et faktum på uhyre kort tid) så ville dem antagelig ha bremset ned igjen selv om dem var forbi V1, men jeg går ut fra at dem ikke visste hvor alvorlig det var idet dem tok avgjørelsen om å fortsette avgang og ta med seg problemet opp. Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.