Jump to content

Featured Replies

Posted

Det er en ganske uvirkelig melding som kommer på nyhetene nå: Et Air France Concorde-fly har styrtet kort tid etter take-off, og krasjet i et hotell!

Mer hos VG: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6029965"'>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6029965" TARGET=_blank>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6029965

------------------

Håvard Sande

havarsa@online.no

Tragisk!

Etter 30 års drift med plettfri safety record, er også Concordes ring sluttet.

Dette var fæle greier.

 

Nei og nei.

[Endret av Roger Krutå 25-07-2000.]

[Endret av Roger Krutå 25-07-2000.]

Hörde på CNN att ena motorn hade börjat brinna under take off och att piloten inte kunde hålla farten och stallade, vek sig för att sedan krascha in i ett hotel...

En sorgens dag för luftfarten!

Och just nu när Farnborough har börjat...

Christian

Nå vi har en ulykke med Concorde. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image] Dessuten har de sprekker i vingene. I tillegg hadde de mistet noen deler av haleroret under flyturen noen ganger tidligere. Jeg hadde hørt tidligere at AF hadde dårlig ry ang. service/vedlikehold til sine concorde-flyene..

Leste at British Airways er nødt å bestille deler til vinger til Concorde og at det ville ta flere måneder før de får dem! Air France sier at de skal ha Concorde i drift frem til 2007. Med British Airways er jeg noe usikkert på. Men jeg tipper at de vil få kortere levetid enn de aner! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image]

Det var en av grunnene til at jeg tok en tur med Concorde (BA)for noen år siden!!

JimV

LN-JVO

[Endret av Jim Vold 25-07-2000.]

Det var tydligvis thrust reverseren som ikke virket på

flyturen TIL CDG. Mekanikerene forsinket flyet bare en time mens de fikset den etter at piloten hadde spurt om de kunne gjøre det fordi de hadde full last ombord.

Martin

Hvorfor kunne han ikke avbryte takeoff når han hørte at det var brann i motoren?? Det er vel bedre og kjøre utenfor rullebanen en og vrake flyet totalt??

Er det noen her som har fløyet concorde?? Hvordan var flyturen??

Fredrik

Uten at jeg vet hvordan det ser ut i enden av rwy der flyet tok av, så vil jeg tro at om pilotene visste det VI nå vet (altså hvordan tragedien ble et faktum på uhyre kort tid) så ville dem antagelig ha bremset ned igjen selv om dem var forbi V1, men jeg går ut fra at dem ikke visste hvor alvorlig det var idet dem tok avgjørelsen om å fortsette avgang og ta med seg problemet opp.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...