Gå til innhold

Hvilke addons, vær, nav og dyn.scenery ???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg synes det er et virvar av addons for fs98/2k, så jeg bare lurte på hvilke dere bruker til værgenerering, dynamisk scenery, og navigering.

Jeg har selv brukt Real Weather 5x for vær, men er ikke helt fornøyd med denne og skal nå prøve Fsmeteo.

Jeg har Dynamic scenery norway & gardermoen (FS98), men det finnes også noe som heter "radar contact" og genererer eget dynamic scenery???

Til navigering bruker jeg fsnav, og er tildels fornøyd med denne. Er det ingen funksjon for å sette inn dep. og arr. flyplass for så å kunne generere flightplan i henhold til disse, eller må man zoome inn, finne flyplassen i et virvar av NAV, VOR, NDB osv ???

Kom med en liste over hva dere bruker og hvor fornøyd dere er med addon'ene (Jeg er ikke vanskelig å overtale [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] )

Ronny

Skrevet

Hei

Til vær-generering har jeg brukt FS Clouds of Flight Director 99. Har nettopp mottatt FS Clouds 2000, men har ikke fått installert den ennå. Jeg bruker å laste ned metar-filer fra nettet, slik at jeg flyr virtuelt i "real time" etter flyruten når det virkelige flyet flyr. Men jeg tror det finnes freewareprogrammer som gjør samme nyttet til langt rimeligere pris (gratis).

Når det gjelder navigering, så synes jeg det aller, aller beste programmet er EFIS98. Alle andre flycomputere ble totalt ubrukelig etter at jeg (omsider) lærte meg EFIS98. ProFlight la jeg bare på hylla. EFIS98 er ikke lett å bruke, det vil ta en del tid å lære seg dette verktøyet (det er prisen man må betale for å få ting så virkelig som mulig). EFIS98 henter alle navdata fra en database. Dette gjelder luftveier, SID og STAR's. For å få glede av EFIS98, så må man kunne bruke kart (Jeppesen sine FS-kart anbefales). SID og STAR kan man lage selv i EFIS, men luftveiene er statiske. Og her er ankepunktet med EFIS98. Etter omleggingen av luftrommet i oktober 98, så stemmer ingenting lenger. Siden man ikke kan endre på luftveiene, så er EFIS98 faktisk talt avlegs. Dette er rett slett for dumt, for produktet er meget bra. Papa Tango (som distribuerer EFIS98) har et samarbeid med Aerad (som produserer kart). Nå kommer det en oppdaterings-CD med nye NAV-data, og en PRO-versjon som skal inneholde NAV-data for alle de store flyplassene i hele verden. EFIS 98 er ikke 100% FS2000 kompatibel. Det skal være en bug realert til autopiloten som gjør at man kun kan fly i godt vær (har selv ikke brukt EFIS98 i FS2000). Pro-versjonen skal være 100% FS2000 kompatibel i følge Papa Tango. Jeg har selv bestilt Pro-utgaven, så jeg venter at den snart kommer i postkassa mi.

Jeg benytter også Abacus CoPilot til navigering. Denne er helt i andre enden relatert til EFIS98. Enkel å bruke, men har ingen støtte for SID og STAR. Fordelen med CoPilot er at den henter NAV-data fra FS98/2000 sine scenery (BGL-filene) og er derfor hele tiden oppdatert til det miljøet som man flyr i. En annen nyttig egenskap med CoPilot er at den lett lar seg integrere i et hvilket som helst panel (slik at GPS'en blir som et annet panel som takkonsoll og NAV-radio). Et eget verktøy tar å modifiserer cfg filen til det aktuelle fly (dvs. panel). Denne teknikken burde også EFIS98 ha benyttet. CoPilot tracer også flyvningen. Man kan da se på kartet til CoPilot hvordan man har føyet. Man kan da se på hvor godt man klarte å holde seg til planen. CoPilot har desverre ingen håndtering av høyde, hverken i planleggingen eller under tracing. Det er også mulig å legge inn faste waypoints i en eget fil. Dette må gjøres manuelt, og er litt tungvint (fatter ikke hvorfor Abacus ikke har laget en egen editor for dette). CoPilot fungerer 100% i FS2000.

Det finnes også mange gode gratisprogrammer til FS98/2000. Jeg har prøvd mange, men jeg synes de bør være integrert med en GPS/FMC på panelet. Jeg synes at man bør lære seg å bruke kart. Skal man benytte verktøy så er det ingen vits å bruke dette kun til å tegne en kopi av et kart som man allerede har i hånden, med mindre dette blir lastet over i en GPS eller FMC (flycomputer) som man benytter under flyvningen.

Håper dette var til nytte

Med vennlig hilsen

Egil Johnsen

Skrevet

Hej Ronny!

Du skriver att du inte är nöjd med Real Weather, men det är mitt förslag för väder.

FSNav och Norway Dynamic Scenery är de andra.

I FSNav klickar du på Dep och Arr Airports och drar dem upp till listan, sedan kan du om du vill, låta FSNav skapa en flightplan automatiskt.

Åke

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...