Skrevet 20. juli 2000 24 år Er der nogensinde fabrikeret fly i Norge? Jeg ved at der i gamle dage blev produceret KZ (Kramme & Zeuthen) fly i Danmark, uden ellers at vide noget særligt om disse fly. Ved nogen noget om disse fly? Venlig hilsen Folmer Dansker.
Skrevet 20. juli 2000 24 år Hei!Det er blitt produsert få fly i Norge.Et var et mikro-fly,som forøvrig ble utviklet av en fra Mo i Rana!Jeg kommer ikke på hva det het men det var i allefall et eksempel. Widerøe hadde jo et fly som het"Widerøe C5" og var et sjøfly. Den hadde en P&W 450 hk motor.Den kunne endres på ved å montere landingshjul isteden for flottører eller ski!Det var da enda et eksempel... Hilsen Ole Martin Hansen Stoffet om C5 var hentet i fra boka "TEKNIKK".Den var en bok man kunne lese for å komme seg langt på vei til pilot sertifikatet-fra 1959 vel å merke.....
Skrevet 20. juli 2000 24 år Kjeller flyfabrikk bygde fly i Norge. Såvidt jeg husker var det for det meste lisensbygg av typene Maurice-Farman, Fokker, og noen få egenkonstruksjoner. (Deriblant et helikopterprosjekt som endte på prototypestadiet) mvh gtg
Skrevet 20. juli 2000 24 år Hei. Prøv http://www.luftfart.museum.no" TARGET=_blank>www.luftfart.museum.no ,klikk på Utstillinger, deretter på Sivil luftfart. Der finner du Hønningstad C5 Polar.Hønningstad konstruerte også et tomotors amfibiefly som het Finnmark og, hvis jeg husker riktig,et enmotors,som het Norge,og var noe mindre enn Polar. Hilsen Erik
Skrevet 21. juli 2000 24 år Hei! Marinens Flyvefabrikk, i Horten, lagde i sin tid en del fly vet jeg. Ble produsert en gang mellom krigene antar jeg. Norsk Forsvarsmuseum ved Akershus festning i Oslo har sikkert en del info om dette. Mvh Anders
Skrevet 21. juli 2000 24 år Det finnes faktisk en flyfabrikk i Norge, den eneste så vidt jeg vet. Den ligger i Surnadal, og heter Microfly Produkt AS. Det dreier altså om fabrikasjon av microfly. Flyenes merkenavn er STRATUS, og det har blitt produsert en- og to seters fly med både en og to motorer. Jeg kan tenke meg at det er fløyet et tyvetalls STRATUS fly fra Surnadal siden først på 80-tallet, og det lages fly enda. Konstruktør og "fabrikksjef" Georg Fiske, Øvre Surnadal, tlf. 71 66 24 62, kan sikkert supplere med flere fakta. ------------------ frode.foss@c2i.net
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.