Skrevet 27. september 2004 20 år Hvor alvorlig det var skal være usakt. Det får de rette instanser bedømme. http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/27/409509.html Men lurer på er det i grunn ikke slik at det kun skal være et fly på rullebanen? De siste gangen jeg har tatt av fra flesland så har flyet takset ut på rullebanen og stått i hold før det flyet som landet før oss har takset av banen. Det har skjedd med både god og dårlig sikt. Er det ikke lettere å unngå slike situasjoner dersom flyet venter ved stopplinjen mellom taksebane og rullebane til flyet som har landet, evt tar av er klar av rullebanen?
Skrevet 27. september 2004 20 år Mener det er fullt mulig å få "line up and wait" selv om det befinner seg andre fly på rullebanen, både i takeoff og etter landing fasen. I hvertfall i simmen
Skrevet 27. september 2004 20 år Mener det er fullt mulig å få "line up and wait" selv om det befinner seg andre fly på rullebanen, både i takeoff og etter landing fasen. I hvertfall i simmen I FS har jeg lagt merke til, at hvis du venter på at et fly skal ta av, så får du "position and hold" så fort det begynner å røre på seg, mens når du venter på et som skal lande, får du ikke bevege deg ut på rullebanen før han som lander har blitt sendt over til Ground. Har faktisk opplevd at fly som har tått bak meg har blitt dirigert inn på rullebanen før jeg har begynt å bevege meg, fordi jeg kom litt for langt fram på rullebanen.
Skrevet 27. september 2004 20 år Synes det er helt greit med hold på rullebanen både i forhold til takeoff og landing så lenge pilotene er oppmerksomme på at et annet fly er på banen. Feilene som kan oppstå, nemlig at takeoffklarering gis før det andre flyet er av banen, er akkurat de samme som om man venter utenfor rullebanen. Det spiller vel forøvrig liten rolle på norske flyplasser, men på virkelig travle flyplasser er det jo viktig at man sløser så lite tid som mulig. Skulle forresten gjerne hatt "position and hold" ved landing i simmen, det hadde gjort underverker for trafikkflyten.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.