Skrevet 26. september 2004 20 år Et godt utgangspunkt er Boeing's side , og et søk på hhv DC-10 og MD-11 til høyre. Kortversjonen: McDonnel Douglas utviklet DC-10 tidlig på 1970-tallet. Først en kort-tur-modell som første gang fløy 29. august 1970 som -10. Deretter kom -30 og -40 (-30 fløy første gang i juni 1971) og var interkontinentale maskiner, som hadde større motorer, forsterket understell og et tredje hjulsett under flykroppen for høyere vekter, og andre vinger. Vidreutviklingen: Større motorer, ny cockpitutrusting og nav-hjelpemidler, og ble omdøpt til MD-11. Deretter kjøpte Boeing McDonnel og hadde den i produksjon en tid. De avsluttet produksjonen i 2001. Finnair har - så vidt jeg vet - ennå MD-11 i sin flåte. Velidg mange DC-10 og MD-11 går i dag som fraktmaskiner. Og la oss ikke glemme KC-10 Extender - tankerflåten til USA og UK. Hilsen Roald
Skrevet 26. september 2004 20 år Hvor ble det av DC-10-20? Jo, det var to selskaper som bestilte denne modellen, nemlig JAL og NW. Men, Northwest Airlines likte dårlig å ha et hvor navnet fikk det til å virke mindre moderne enn DC-10-30, som blant annet UA hadde ordre på. Derfor ble modellbetegnelsen endret til -40. Dc-10-10 var ment for transkontinentale flyvninger, feks New York-Los Angeles, mens Dc-10-30 og -40 var ment for interkontinentale flyvninger. Men det skulle til å begynne med vise seg at -40en ble langt fra den interkontinentale maskinen DC hadde tenkt, da drivstofforbruk på PW-motorene ble høyere en forventet. Dette førte til at Northwest slet med å komme seg over atlanteren på flyvninger til/fra Europa... Når det gjelder Md-11, så var Finnair første selskap til å ta imot denne flytypen, og de er storfornøyde med denne flytypen. Andre passasjer-operatører er Varig, Thai, Alitalia, Swiss International (en maskin i drift i ca en uke til tror jeg,) Air Namibia, Martinair (combi,) World Airways, KLM, JAL og Delta (men de står i ørkenen og venter på å bli solgt) Cargoversjonene finner du hos: Lufthansa Cargo, Martinair, Eva Air, FedEx, Saudi Arabian Cargo, China Eastern AirlinesCargo, Gemini Air Cargo og UPS
Skrevet 27. september 2004 20 år Hvis du tenker utseende, er den enkleste forskjellen at MD-11 har winglets. I tillegg er den lengre, og bakenden er forskjellig fra DC-10. DC-10 ender i en rund, flattrykt bue, mens MD-11 ender i en skarp flat kant.
Skrevet 27. september 2004 20 år Det finnes også en MD-10, men dette er samme fly som DC-10, bare med oppgradert cockpit. Disse flyene er DC-10 som er blitt ombygd til fraktefly, og FedEx(?) fikk også oppgradert cockpiten til samme standard som på sine MD-11. Det er ingen utvendig forskjell på DC-10 og MD-10.
Skrevet 27. september 2004 20 år Hvis du tenker utseende, er den enkleste forskjellen at MD-11 har winglets. I tillegg er den lengre, og bakenden er forskjellig fra DC-10. DC-10 ender i en rund, flattrykt bue, mens MD-11 ender i en skarp flat kant. Md-11 har betraktelig mindre elevators, ganske enkelt å se om du har en Dc-10 og en Md-11 ved siden av hverandre. Dessuten er flykroppen en hel del lenger på Md-11en
Skrevet 1. oktober 2004 20 år Og la oss ikke glemme KC-10 Extender - tankerflåten til USA og UK. RAF bruker Lockheed L1011-500 TriStar (9stk) og Vickers VC-10. NL derimot, har 2 konverterte DC-10-30CF fra Martinair. mvh HP
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.