Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Et godt utgangspunkt er Boeing's side , og et søk på hhv DC-10 og MD-11 til høyre.

 

Kortversjonen: McDonnel Douglas utviklet DC-10 tidlig på 1970-tallet. Først en kort-tur-modell som første gang fløy 29. august 1970 som -10. Deretter kom -30 og -40 (-30 fløy første gang i juni 1971) og var interkontinentale maskiner, som hadde større motorer, forsterket understell og et tredje hjulsett under flykroppen for høyere vekter, og andre vinger. Vidreutviklingen: Større motorer, ny cockpitutrusting og nav-hjelpemidler, og ble omdøpt til MD-11. Deretter kjøpte Boeing McDonnel og hadde den i produksjon en tid. De avsluttet produksjonen i 2001.

 

Finnair har - så vidt jeg vet - ennå MD-11 i sin flåte. Velidg mange DC-10 og MD-11 går i dag som fraktmaskiner. Og la oss ikke glemme KC-10 Extender - tankerflåten til USA og UK.

 

Hilsen Roald

Skrevet

Hvor ble det av DC-10-20?

Jo, det var to selskaper som bestilte denne modellen, nemlig JAL og NW. Men, Northwest Airlines likte dårlig å ha et hvor navnet fikk det til å virke mindre moderne enn DC-10-30, som blant annet UA hadde ordre på. Derfor ble modellbetegnelsen endret til -40. Dc-10-10 var ment for transkontinentale flyvninger, feks New York-Los Angeles, mens Dc-10-30 og -40 var ment for interkontinentale flyvninger. Men det skulle til å begynne med vise seg at -40en ble langt fra den interkontinentale maskinen DC hadde tenkt, da drivstofforbruk på PW-motorene ble høyere en forventet. Dette førte til at Northwest slet med å komme seg over atlanteren på flyvninger til/fra Europa...

 

Når det gjelder Md-11, så var Finnair første selskap til å ta imot denne flytypen, og de er storfornøyde med denne flytypen.

Andre passasjer-operatører er Varig, Thai, Alitalia, Swiss International (en maskin i drift i ca en uke til tror jeg,) Air Namibia, Martinair (combi,) World Airways, KLM, JAL og Delta (men de står i ørkenen og venter på å bli solgt)

Cargoversjonene finner du hos:

Lufthansa Cargo, Martinair, Eva Air, FedEx, Saudi Arabian Cargo, China Eastern AirlinesCargo, Gemini Air Cargo og UPS

Skrevet

Hvis du tenker utseende, er den enkleste forskjellen at MD-11 har winglets. I tillegg er den lengre, og bakenden er forskjellig fra DC-10. DC-10 ender i en rund, flattrykt bue, mens MD-11 ender i en skarp flat kant.

Skrevet

Det finnes også en MD-10, men dette er samme fly som DC-10, bare med oppgradert cockpit. Disse flyene er DC-10 som er blitt ombygd til fraktefly, og FedEx(?) fikk også oppgradert cockpiten til samme standard som på sine MD-11. Det er ingen utvendig forskjell på DC-10 og MD-10.

Skrevet
Hvis du tenker utseende, er den enkleste forskjellen at MD-11 har winglets. I tillegg er den lengre, og bakenden er forskjellig fra DC-10. DC-10 ender i en rund, flattrykt bue, mens MD-11 ender i en skarp flat kant.

 

Md-11 har betraktelig mindre elevators, ganske enkelt å se om du har en Dc-10 og en Md-11 ved siden av hverandre. Dessuten er flykroppen en hel del lenger på Md-11en

Skrevet
Og la oss ikke glemme KC-10 Extender - tankerflåten til USA og UK.

 

RAF bruker Lockheed L1011-500 TriStar (9stk) og Vickers VC-10.

NL derimot, har 2 konverterte DC-10-30CF fra Martinair.

 

""

mvh

HP

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …