Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

På ATIS legges inn informasjon om skytyper (hvis signifikant), som TCU'er og CB'er. Hvis det er mye av disse (som det har vært de siste dagene, i hvertfall her på vestlandet), hvordan klarer egentlig metrologen på en flyplass å se forskjell på disse, når han befinner seg på undersiden av dem?

 

Greit nok å se forskjell på avstand, men... Kan det i det hele tatt observeres, eller tas det med observasjoner fra piloter på vei inn/ut som har ett bedre ståsted?

 

Nå er jeg usikker på hva som legges til grunn her da, men.

 

""

Skrevet

Dette er som regel en kombinasjon av hva han kan se og evt. av såkalte pireps. Observasjoner gitt av pilotene.

Når det feks. gjelder en tcu så er det jo sjelden en slik dekker hele himmelen, noe som igjen gjør det greit for meteorologen å se hva det er. Men disse gutta har jo også en rekker fine radarer som plukker opp aktiviteten i de forskjellige skyen. Ingen lang og dyp forklaring, men håper det gir deg noen svar ""

Skrevet
  • Forfatter

Joda, takk. Det var dette om metrologen går solo med kun faktiske observasjoner, eller om han støtter seg på pireps som var tanken.

 

Aktiviteten for en stund siden på Sola var nettopp dette med at det varierte så voldsomt med klarvær, TCU'er, og CB'er med bare minutters mellomrom (veldig ustabilt). Travelt på sambandet om det å navigere rundt. Noen ganger ble det sagt fra om CB aktivitet, andre ganger ikke, og himmelen var nesten dekket.

 

Helt rått å følge med på - men kjekt å stå på bakken ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …