Ken-Robert Bjørkli Skrevet 13. september 2004 Skrevet 13. september 2004 Dette er det sikkert flere som har lurt på?Jeg flyr stort sett bare Pmdg 737Ng på vatsim.Og jeg flyr med Fmc og benytter Sid and Star!Det jeg lurer litt på er hvordan man skal gå frem når man nærmere seg punktet Top of decent i Fmc?Flyets fmc regner jo ut selv når den må starte T/D i fp for å komme ned til feks første punkt i en Star.Men hvordan skal man forholde seg her ang med den controlleren som jeg har med å gjøre?Skal jeg spørre om å få starte desent til en annen fl,reglene i luftrommet er jo lik for alle.Og bare la flyet starte å gå ned vil jo fort bli upopulært!!Kan jo ligge ett fly ett par tusen fot under meg,og da pang!!Hadde vært fint med en veiledning her fra du/dere som vet dette? Siter
Johnny Svensson Skrevet 13. september 2004 Skrevet 13. september 2004 Du bør vel kutte Vnav og vente på beskjed om decend fra controlleren. Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 13. september 2004 Skrevet 13. september 2004 Dette er det sikkert flere som har lurt på?Jeg flyr stort sett bare Pmdg 737Ng på vatsim.Og jeg flyr med Fmc og benytter Sid and Star!Det jeg lurer litt på er hvordan man skal gå frem når man nærmere seg punktet Top of decent i Fmc?Flyets fmc regner jo ut selv når den må starte T/D i fp for å komme ned til feks første punkt i en Star.Men hvordan skal man forholde seg her ang med den controlleren som jeg har med å gjøre?Skal jeg spørre om å få starte desent til en annen fl,reglene i luftrommet er jo lik for alle.Og bare la flyet starte å gå ned vil jo fort bli upopulært!!Kan jo ligge ett fly ett par tusen fot under meg,og da pang!!Hadde vært fint med en veiledning her fra du/dere som vet dette? Svaret er enkelt: Sier controlleren "at own discretion" el. "when ready descend.." lar du bare flyet fly T/D og synke slik det programert. Sier controlleren "leave now.." el. "descend now to.." da må du kutte T/D og bruke VSPEED evt LVL CHG.. Siter
Ken-Robert Bjørkli Skrevet 13. september 2004 Forfatter Skrevet 13. september 2004 Takk for svar dere.Godt å få det oppklart Siter
O85_ Skrevet 13. september 2004 Skrevet 13. september 2004 Riktig som Thomas sier! Når jeg sitter ATC pleier jeg som regel å bruke "When ready descend to XXX, report leaving" dette syns jeg er en grei måte å gjøre dette på. I prinsippet er det piloten's oppgave å starte descent,så når piloten nærmer seg T/D uten å høre noe fra ATC så er det han sin oppgave å varsle ATC om dette. F.eks: ved å si "Request descend eller Standing bye for descent". Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.