Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo igjen...

Nå har jeg vært på ferie, når vi landet på Gran Canaria så blåste det kraftig så piloten gasset på litt under innflyving, når jeg vi traff bakken så var farten oppi 229 km/h, er det stor fart eller ????

Været har vert topp di to ukene jeg var der...

Kom hjem idag med en myk landing på ENGM kl 20.03.

Takk for alle svar

mvh

Stian Svensen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Skrevet

farten oppi 229 km/h, er det stor fart eller ????

Heisann!!

Nei, 230-250 km/t er rimelig grei hastighet å lande i, spesiellt med en DC-10.. 10'ern veier jo endel, og kan være skummel å håndtere i lave hastigheter.

Leste en plass at piloter mister "følelsen" på farten når man nærmer seg bakken, og at man derfor ofte kompanserer for dette ved å gi litt ekstra gass..

Det forekommer jo selvsagt avvik fra dette, spesiellt ved korte rullebaner, eller andre forhold som kan virke inn.

Touchdown hastighet på B707 ligger mellom 220 og 270 km/t.. Har du noengang sett en E-3A lande, så forstår du hva jeg mener.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Hvis det er for mange feil her, setter jeg pris på at noen retter meg. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen,

Kay-Thomas.

 

Skrevet

Nå regner jeg med at 229 km/t er GS (bakkehastighet) og ikke IAS som flygerene ser fremme i cockpit.

GS har lite med landingshastighet og gjøre egentlig, dersom det er mye motvind blir GS lav (kan lande i 0 km/t GS bare vinden er sterk nok rett imot [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]) og er det vindstille eller til og med litt medvind blir GS høy igjen.

Jeg synes faktisk heller 229 km/t er litt lite, det er jo "bare" 124 kts.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

[Edited by Tarjei Lundarvollen 06-07-2000.]

Skrevet

Vanlig takeoff fart for en 747-400 er veldig avhengig av hvor tung maskina er, testet med PS13 her nå (747-400 systemsimulator, rimelig real [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] )

og ved max takeoff vekt (242tonn null fuel vekt +156 tonn fuel)

så fikk jeg rotate speed til å bli 170 knop (315 km/t gs forutsatt nullvind)

og ved en ganske lett konfigurasjon (180 tonn null fuel vekt og 30 tonn fuel) så ble rotate speed 127 knop (235 km/t gs forutsatt nullvind)

Testen ble foretatt på enbr, temperatur var 15 grader og rullebanen var ikke våt, avhengig av flyplassens høyde over havet, temperatur og våt eller tørr rullebane så kan de talla og variere litt.

som regel antar jeg en 747-400 ikke flyr så lett, flyselskapa skal jo tjene penger på det og, men takeoff data for 747-400 er iallefall ganske forskjellige gitt hvor tung flyet er. Har og opplevd med PS13 å ha climbrater over 7000fpm når flyet er lett [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image], mens ved max takeoffvekt så går det sakte men sikkert oppover (1500-2000 fpm og mindre)

737 aner jeg ikke for i grunn, det får andre ta seg av [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

(regna med for høy vekt over, Vr for 156 og 177 tonn fuel ble det samme, 170 kts, så det har ikke så masse betydning, men selv en 744 kan ikke ta av med for masse vekt)

------------------

Roar Sandøy

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway

http://home.online.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies"

[Edited by roarsand 06-07-2000.]

[Edited by roarsand 06-07-2000.]

Skrevet

OK, her kommer 737'er!

Som Roar sier, er T/0-hastighet avhengig av vekt. I tillegg er VR(otate) avhengig av hvilken type 737 vi snakker om, "Classic" 737-400/-500 eller NG -700. For å sammenligne, bruker jeg -500 og -700, tørr bane, flaps 5 grader, 0 vind, og dermed er IAS lik GS. Her er noen eksempler:

-500 Max T/O-vekt (60 tonn) 147 kts

-500 T/O-vekt 50 tonn 131 kts

-500 T/O-vekt 40 tonn 114 kts

-700 Max T/O-vekt (65 tonn) 132 kts

-700 T/O-vekt 60 tonn 127 kts

-700 T/O-vekt 50 tonn 116 kts

-700 T/O-vekt 40 tonn 97 kts

Den betydelig lavere hastigheten for -700 er p g a større vinger på New Generation.

Hilsen Roald

Skrevet

Det Roald skriver høres greit nok ut, men jeg tillater meg og pirke litt i salaten her :-)

Det er flere ting som må klaffe for at IAS skal være lik GS enn det du skriver, hva om flyplassen ligger på 8000 fot MSL, temperaturen er 35° C og trykket er 988 hPa ? (som et eksempel [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]), poenget er at for at IAS skal være lik GS må tetthetshøyden være 0 fot (MSL), og det må ikke finnes vind (nå ser jeg bort ifra eventuelle instruments og posisjonsfeil).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Skrevet

Hei, Tarjei!

Det er riktig, V1, VR og V2 endres med høyde og temp. De VR jeg har oppgitt ovenfor for 737-500, skal brukes innenfor 0 - 5000 fot press alt (korreksjon for tetthet) og mellom -10 og +38 grader C. Den mest ekstreme T/O for 737-500 er press alt 8400 ft og +50 grader C. Da skal hastigheten økes på de ovennevnte vekter til hhv 153, 137 og 119 kts.

Når det gjelder -700, har også den max press alt 8400 ft. Ved mest ekstrem T/O hva gjelder press alt og temp (8 400 ft/+50 grader c) skal VR økes med 9 kts på hver av vektene som er oppgitt i mitt første innlegg.

De hastighetene som jeg har gitt i mitt første innlegg, ligger innenfor trykk- og temperaturvariasjon du normalt har.

Hilsen Roald

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...