Jump to content

Featured Replies

Hei Andreas,

Vanskelig spørsmål du stiller. Som flytekniker burde jeg kanskje kunne gitt deg et konkret svar på det, men beklager at det ikke er mulig.

Det er gitt tall for ca. hvor mange cycles et dekk skal vare. Tallet husker jeg ikke,da må jeg sjekke maintenance manual for aktuelle flytyper etc. - dette tallet er bare rettningsgivende. Mange faktorer spiller inn, banens beskafenhet (vann,slush,snø,tørr/våt asfalt etc.)temp. og trykk i dekket, hvordan treffer det banen under landingen,FOD på rulle/taksebanen og oppstillings plasser osv. osv.

Vi har klare rettningslinjer for når et dekk må skiftes og dette vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Dekkene kontroleres mellom hver landing og avgang for slitasje, kutt, synlige cordlag og separasjon etc. Vi lar de ikke slites for mye av hensyn til at de skal regummieres (økonomi for selskapet). Rillene på dekkene er en form for slitasje indikatorer, dette kan være anderledes hos andre selskaper f.eks. hos Aeroflot, som jeg av og til assisterer under push back fra gate. De har "kjegle" punkter, - koniske punkter rundt banen på dekket som indikator. Da det bare er et "punkt merke" igjen, så indikerer dette at hjulet er slitt og på tide å regummieres.

Håper dette avklarte noe av det du lurte på?

Hilsen

Fred V.

------------------

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...