Skrevet 30. juli 2004 20 år I dag (30. august) er det 90 år sidan Trygve Gran kryssa nordsjøen frå England til Norge! Det var ein stor prestasjon i 1914 men likevell virkar det som om han er totalt ukjend her i Norge. Eg tok eit søk på Google men fann nesten ingen ting om han! Er det ingen markering av dagen? Knut Bjørnestad
Skrevet 30. juli 2004 20 år Grunnen til at det er såpass ukjent, er fordi det brøt ut en kjent krig, i samme tidsrom.
Skrevet 30. juli 2004 20 år Forfatter Grunnen til at det er såpass ukjent, er fordi det brøt ut en kjent krig, i samme tidsrom. Det er greit nok det, men på 30-talet ein gong så flaug Trygve Gran og nokre andre fly over Nordsjøen ein gong til for å markere 20 eller 25-års jubileet. Og 1. verdenskrig har aldri vore ein "stor sak" her i Norge. Trygve Gran deltok faktisk skjølv i 1. verdenskrig. Han er visstnok den einaste utlending som har fått fast jobb i RAF!
Skrevet 30. juli 2004 20 år I dag (30. august) er det 90 år sidan Trygve Gran kryssa nordsjøen frå England til Norge! Det var ein stor prestasjon i 1914 men likevell virkar det som om han er totalt ukjend her i Norge. Eg tok eit søk på Google men fann nesten ingen ting om han! Er det ingen markering av dagen? Kanskje markeringen skjer neste måned? Filatelister er vel kanskje mer oppmerksom på Trygve Grans prestasjon enn mange flyfrelste.
Skrevet 30. juli 2004 20 år Det sto en stor artikkel om han i Stavanger Aftenblads helgebilag, pluss, forrige fredag. Tror desverre ikke det ligger på nett
Skrevet 30. juli 2004 20 år Han er visstnok den einaste utlending som har fått fast jobb i RAF! Hva med alle irene som tjenestegjorde der under andre verdenskrig?
Skrevet 30. juli 2004 20 år Forfatter Han er visstnok den einaste utlending som har fått fast jobb i RAF! Hva med alle irene som tjenestegjorde der under andre verdenskrig? Og alle Nordmennene? Dei var frivillige. (Trur eg...)
Skrevet 1. august 2004 20 år Kan jo også nevne at Gran ble flittig omtalt p GAP-weekenden på Elvenes i helgen. Elvenes er jo Nordnorges eldste flyplass, og ble grunnlagt av Trygve Gran i 1915, og det ble både foretatt rundflygninger som var samme ruten som han føly første gangen han føly, og også foretatt en del landinger på samme jordet som han brukte selv til å begynne med, før flyplassen kom der den er i dag.
Skrevet 10. august 2004 20 år Flott at dagen ble markert både på Klepp og på GAP Elvenes! En liten ting til ettertanke - hvorfor var ikke flymiljøet lokalt/sentralt invitert til markeringen på Klepp? Det kunne vært småfly tilstede/i luften, slik at det ble synliggjort at dette er en del av vår historie også...
Skrevet 10. august 2004 20 år I dag (30. august) er det 90 år sidan Trygve Gran kryssa nordsjøen frå England til Norge! Det var ein stor prestasjon i 1914 men likevell virkar det som om han er totalt ukjend her i Norge. Eg tok eit søk på Google men fann nesten ingen ting om han! Er det ingen markering av dagen? Knut Bjørnestad Litt døgnvill i ferien? 30. august er det fortsatt 20 dager til.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.