Torgeir Pedersen Skrevet 22. juni 2000 Skrevet 22. juni 2000 Hei på dere Hva er normal climb-rate på B737-400 , jeg synes 3-4000 ft/min opp til 10000 ft.(89% N1 med 50% fuel) er ganske spenstig, men for alt jeg vet kan det være helt normalt. Dette er sikkert noen som av dere har peiling på. Torgeir Siter
Åge Olsen Skrevet 22. juni 2000 Skrevet 22. juni 2000 Hei Jeg har sittet på "klappen" med 4000ft/min. på 737-500. Det regnes for å være "normal" startclimb opp til 3-4000ft i flg. kapteinen. En flygeleder på Værnes fortalte meg at denne maskinen er god for 6000ft/min. opp til ca. 7-8000ft (dersom det er nødvendig) med ca. halv totalvekt. Det blir derimot sjelden/aldri gjort... av div. årsaker. Jeg må si jeg er temmelig "imponert" noen ganger når jeg ser denne maskinen ta av - omtrent som en rakett. Vedr. climbrate var jeg vitne til noe komisk ( også på Værnes): En Widerømaskin (Dash ette eller annet) tok av i 35-40 kt motvind da flygelederen med store øyne utbrøt: " Dæven døtte - oppover bars det med hain ja !! Det gjekk itj my framover, men det va no et ijnni granskauen te`løft hain fekk da sjø.." [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] ------------------ Åge Olsen/SATNOR4 atcc@molde.online.no http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway Siter
Anders V Landro Skrevet 22. juni 2000 Skrevet 22. juni 2000 Jeg bruker vanlig hvis 4000 ft/min opp til fl40 så ned til 3000 ft/min fra fl40 til fl100 Siter
Roald Hansen Skrevet 22. juni 2000 Skrevet 22. juni 2000 En liten kommentar til climb på -400: N1-verdi er avhengig av temperatur (TAT). På en -400 med 23,5 K-motor tas ut max ca 93% N1 under climb ved 280 IAS/M.74 på standard dag (ISA). På en varm dag, eksempelvis -10 TAT i FL300 er max climb N1 101,4%. Klatreevnen er veldig avhengig av vekt. Ved 56 tonn avgangsvekt (13 tonn under max) vil det brukes tid opp til forskjellige høyder slik (i hele minutter): FL120 5 min FL150 6 min FL180 8 min FL200 9 min FL230 10 min FL250 11 min FL270 13 min FL290 15 min FL310 16 min FL330 18 min FL350 21 min FL370 24 min Hvis vekten øker til 62 tonn, vil f eks tiden opp til FL 250 være 13 min, og opp til FL350 27 minutter. Vi ser altså at de siste 10 000 ft vil gjennomsnitt ROC være ca 700 fpm. Ved tung maskin som flyr opp mot max høyde, vil ROC være ca 500 fpm på siste delen. Hilsen Roald Siter
Torgeir Pedersen Skrevet 22. juni 2000 Forfatter Skrevet 22. juni 2000 Takk for fine svar folkens Torgeir Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.