Skrevet 20. juni 2004 20 år Hepp, i dag oppdaget jeg noe merkelig under approach til ENGM i en 737-800. Autopilot var riktig innstilt, og alle frekvenser var korrekte. Farten var ca. 180 Kts og flaps 2. De-ice og pitot heat var på. Men så skjer det merkelige: flyet begynner plutselig å miste høyde selv om ALT-lampa i autopiloten fortsatt lyste...... Siste medling fra ATC var å gå til 3000 ft, hvilket jeg hadde i øyeblikket flyet begynte å bevege seg ytterligere nedover. Noen som kan forklare hva som skjedde? Mvh Paul Lauritzen
Skrevet 20. juni 2004 20 år Hvis du har satt på APP (approach) funksjonen til autopiloten, vil den descende langs glideslopen. Det kan jo hende at du har aktivert denne?
Skrevet 20. juni 2004 20 år Forfatter Jepp, den var aktivert, men så raskt den slår inn, skal ALT-lampa i autopiloten slukke, men det gjorde den ikke. Dessuten sank flyet med ca. 2000 ft. pr.min, så det endte kjapt i bakken;-) Har flydd mye 737 i FS9, ENGM er vel den flyplassen hvor jeg har flest landinger, og derfor skjønner jeg ikke hva som gikk galt denne gangen.... Mvh Paul Lauritzen
Skrevet 20. juni 2004 20 år Real-weather på, wind-shear og at du rett og slett stallet? Engelt og greit så kan det være løsningen ja
Skrevet 21. juni 2004 20 år Forfatter Kan ha vært det ja.....hvilken hastighet burde jeg da ha ligget på? Det var ca. 10 miles igjen til RW01L. Mvh Paul Lauritzen
Skrevet 21. juni 2004 20 år Farten var grei, men du kunne vel hatt en del mer flaps. Hvis du plutselig får sterk medvind kan flyet miste oppdrift og deise i bakken (noen får saksøke meg hvis jeg tar feil).
Skrevet 21. juni 2004 20 år Du var 10 nm fra airprort? I følge mine 737 checklister er det 15 flaps, gear down, 180 KIAS, når du er 15 nm fra airport. Du brukte bare flaps 2, 10 nm fra rwy
Skrevet 21. juni 2004 20 år Forfatter det var 2 grader, men det kan godt hende jeg var noe lenger unna enn 10 nm. tror kanskje plutselig medvind kan ha vært årasken, som en nevnte over her....kanskje jeg hadde reddet flyet ved å ha mer flaps? har ikke blitt så avansert at jeg bruker checklister enda, men kanskje dette var "lærepengen" som skulle til for at jeg skal begynne å bruke checklists aktivt Takk for alle tips folkens! Mvh Paul Lauritzen
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.