Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hepp,

i dag oppdaget jeg noe merkelig under approach til ENGM i en 737-800.

Autopilot var riktig innstilt, og alle frekvenser var korrekte. Farten var ca. 180 Kts og flaps 2. De-ice og pitot heat var på. Men så skjer det merkelige: flyet begynner plutselig å miste høyde selv om ALT-lampa i autopiloten fortsatt lyste......

Siste medling fra ATC var å gå til 3000 ft, hvilket jeg hadde i øyeblikket flyet begynte å bevege seg ytterligere nedover.

Noen som kan forklare hva som skjedde?

 

Mvh

Paul Lauritzen

Skrevet

Hvis du har satt på APP (approach) funksjonen til autopiloten, vil den descende langs glideslopen. Det kan jo hende at du har aktivert denne?

Skrevet
  • Forfatter

Jepp, den var aktivert, men så raskt den slår inn, skal ALT-lampa i autopiloten slukke, men det gjorde den ikke. Dessuten sank flyet med ca. 2000 ft. pr.min, så det endte kjapt i bakken;-)

Har flydd mye 737 i FS9, ENGM er vel den flyplassen hvor jeg har flest landinger, og derfor skjønner jeg ikke hva som gikk galt denne gangen....

 

Mvh

Paul Lauritzen

Skrevet

Farten var grei, men du kunne vel hatt en del mer flaps.

 

Hvis du plutselig får sterk medvind kan flyet miste oppdrift og deise i bakken (noen får saksøke meg hvis jeg tar feil).

Skrevet

Innlegg slettet av Børge Litangen

Skrevet
  • Forfatter

det var 2 grader, men det kan godt hende jeg var noe lenger unna enn 10 nm. tror kanskje plutselig medvind kan ha vært årasken, som en nevnte over her....kanskje jeg hadde reddet flyet ved å ha mer flaps? har ikke blitt så avansert at jeg bruker checklister enda, men kanskje dette var "lærepengen" som skulle til for at jeg skal begynne å bruke checklists aktivt ""

 

Takk for alle tips folkens!

 

Mvh

Paul Lauritzen

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …