Olav M. Rønningen Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Kom i dag over en artikkel i Flight International hvor det bl.a. står at Evergreen Aviation planlegger å bygge om fire B747-200F til brannfly. Pr. dd. er det jo vesentlig mindre fly og helikoptre som driver brannslukking ved skogbranner Ok, en Dc6 og C130 er jo ikke så veldig små, men sammenlignet med en 747 er de for vesentlig mindre å regne. Se for deg synet; store og voldsomme skogbranner og et par tre 747 maskiner i lowpass med kranene åpne. Tester er allerede gjort med tømmming av 38 000 liters tanker i 400 fots høyde og i 140 kts fart. I juli skal man teste med 76 000 liters tanker. Slukkingsmidlene forlater 747'ern gjennom fire store ventiler i buken på maskinen. Sjekk ut: Evergreen's Supertanker Alt er digert i USA. Skogbranner og slokkeredskap er intet unntak. Her er en annen artikkel om saken. Ha en skadefri ukeslutt, alle sammen. Siter
Steinar Grindstein Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Sikkert efektiv! Men montro hvor lang tid de vil trenge på å fylle tenkene da? Den kan ikke bare lande på et vann å suge med seg noen liter med den fugeln. Siter
Olav M. Rønningen Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Skrevet 17. juni 2004 Sikkert efektiv! Men montro hvor lang tid de vil trenge på å fylle tenkene da? Den kan ikke bare lande på et vann å suge med seg noen liter med den fugeln. Det tar nok litt tid å fylle opp fuglen, ja, men når man vet at en slik 747 har tilsvarende slokkekapasitet som 7 av dagens brannfly, samt at den flyr vesentlig fortere så tror jeg nok at det ligger en god gevinst her, også i tidsforbruk. Siter
Erik H. Bakke Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Sikkert efektiv! Men montro hvor lang tid de vil trenge på å fylle tenkene da? Den kan ikke bare lande på et vann å suge med seg noen liter med den fugeln. Nei, men det er slikt man har Beriev Be200 til Siter
Henrik Bjørlo Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Meget tøft. Det var faktisk en skogbrann ikke så langt ifra der hvor jeg bor her om dagen. Hadde ikke gjort meg noe med noen 747-lowpasses her nei! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.