Skrevet 4. juni 2004 20 år Ingen personer ble skadd da et helikopter fra Helilift i Tromsø havarerte øverst i Kittdalen i Storfjord kommune i Troms fredag ettermiddag. - Helikopteret skulle løfte noe materiell for Forsvaret opp på fjellet da piloten kjente en vibrasjon i motoren. Han valgte derfor å gå ned, og da veltet helikopteret, sier operasjonsleder Arild Falck Johansen i Troms politidistrikt. Les mer i Nettavisen
Skrevet 5. juni 2004 20 år hmm . Bra det gikk såpass bra da. Kunne endt verre. Ikke for å starte noe diskusjon her, Men er det grunn til å velte om helikopteret ved en landing med vibrasjoner i rotorne? Hørtes litt panikk-aktig ut. Eller en faktisk alvorlig hendelse som tvang piloten ned så fort som mulig. Nå vet pr. dette tidspungt ingen egentlig hva som forulykket hendelsen bortsett fra øyenvitner og piloten selv.
Skrevet 5. juni 2004 20 år Gitt terrenget i området, tviler jeg på om det var enkelt å finne flatmark å lande på, sånn på kort varsel. Lander du i ei fjellside, da velter du kanskje uansett?
Skrevet 5. juni 2004 20 år Ikke for å starte noe diskusjon her, Men er det grunn til å velte om helikopteret ved en landing med vibrasjoner i rotorne? Hørtes litt panikk-aktig ut. Eller en faktisk alvorlig hendelse som tvang piloten ned så fort som mulig. Flygeren har nok ikke veltet helikopteret med vilje, og tror nok heller ikke noe er gjort i panikk. At et helikopter velter (selv på flat mark kan det skje) kan komme av noe som kalles for Dynamic rollover. Kort fortalt blir en kritisk roll vinkel overskredet. For å få dette til må man ha et "pivot point" og en roll bevegelse. Eksempelvis at understellet treffer bakken samtidig som helikopteret beveger seg sidelengs (en dårlig landing). Etter denne vinkelen, som vareierer mellom helikoptertyper, er det umulig å rette opp helikopteret. Uansett hvor mye du korrigerer med motsatt cyclic vil helikopteret fortsette å rulle. Understreker at dette er en MEGET kort beskrivelse... . Dynamic rollover er et fenomen alle helikopterflygere er spesiellt oppmerksom på fordi det skjer veldig raskt. Det hender som regel i forbindelse med slope operasjoner og i situasjoner hvor man må lande fort i terrenget(emergencies). Men årsaken til dette havariet finner nok HSL ut av.
Skrevet 5. juni 2004 20 år Jepp, det er nok ikke mye som skal til for å velte om. Takker for forklaringen. Trodde velting bare var noe jeg fåretok meg i simmen Og landet han i ulendt terreng er jo sjansene for å velte ekstra stor. Fikk bare inntrykk av avis-inlegget at det ikke var snakk om en direkte alvorlig situasjon...
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.