Skrevet 28. mai 2004 20 år Hei! Noen som vet om et VFR kart over bergen eller det området bergen aeroklubb flyr i?
Skrevet 28. mai 2004 20 år Til sim eller "virkelighet"? For virkelighet finnes M517 kart over Bergen i målestokk 1:250.000 å få kjøpt. Eller ICAO kart over hele Sør-Norge i målestokk 1:500.000
Skrevet 28. mai 2004 20 år Gå til innkjøp av real kart du, koster ikke stort og det fungerer helt flott med simulatoren. Har selv fløyet flere VFR turer på simulatoren med ICAO kart, det meste av øyer og sjøer er der, med noen få unntak selvfølgelig. Kart får du kjøpt på www.nakshop.no
Skrevet 28. mai 2004 20 år Hei ! Siden kart er diskusjonen er det noen som kan anbefale innkjøp av Jeppesen simchart 3.0 . Roar
Skrevet 28. mai 2004 20 år Da passer det fint med et spørsmål agående dette med kart; Man får jo tak i det meste om ikke alt fra AIP NORGE, på EAD eurocontrol siden. (http://www.ead.eurocontrol.int/ for de som lurer). Men er disse offentlige og oppdaterte, med andre ord, er de godkjent til bruk i virkelig flygning? Om man ville spare noen kroner på å ikke handle de...
Skrevet 28. mai 2004 20 år Men er disse offentlige og oppdaterte, med andre ord, er de godkjent til bruk i virkelig flygning? Det er intensjonen, men siden Norge (og de fleste andre) bruker A4 format på alle kartene, så er det litt kødden't å ha med i cockpit. Froskene har faktisk A5 size på sine, og de er tilpasset oprativ bruk.
Skrevet 29. mai 2004 20 år Really? Det må være fordi de ikke vil bruke amerikansk-tyske Jeppesen kart som resten av Europa (og verden) gjør, det da For øvrig så er jo disse kartene som du vet litt annerledes enn M517-serien og ICAO-kartene som jeg nevnte tidligere. Så hverken AIP eller Jeppesen Airfield Manial etc. er vel akkurat noe alternativ til disse.
Skrevet 29. mai 2004 20 år Det er intensjonen, men siden Norge (og de fleste andre) bruker A4 format på alle kartene, så er det litt kødden't å ha med i cockpit. Froskene har faktisk A5 size på sine, og de er tilpasset oprativ bruk. Alikevel er A4-formatet helt greit å bruke, på VFR-flyging i alle fall. Alternativet med store meter x meter kart, der det er nødvendig å bruke "oppskrift i kartbretteteknikk", strykehjern og nær timers forbredelser så at kartet ligger helt riktig og kan foldes enkelt ut hvis leggen går over en brett, syns jeg er et skikkelig knotete. For ikke å snakke om hvis en enroute skulle måtte sjekke noe ut som står i kartets index eller utenfor brettene mens en prøver å fly samtidig, holde høyde, kurs og det er rimelig turbulent, da forbanner i hvert fall jeg store kart.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.