Anders V Landro Skrevet 13. juni 2000 Skrevet 13. juni 2000 Jeg slkønner meg ikke på sid star kartene. Hvordan finner jeg punktet jeg skal fly til før jeg intercepter ILS. Hvordan kommer jeg inn på Feks: ARRAN 5 på flesland RWY 35? Hvordan kan jeg vite at jeg ligger akkurat på den kursen jeg skal, akkurat der jeg skal ligge for og intercepte ILS. Hvordan kommer jeg meg på den kursen? MVH Anders V Landro Siter
Roar Eli Sandøy Skrevet 13. juni 2000 Skrevet 13. juni 2000 Fly sid, og star er mye enklere om en har tilgang til en FMS / GPS eller noe, slik at en kan navigere etter punkter, og se hvor en er. Jeg bruker SB FMS, men enhver FMS/GPS skulle i grunn duge. STAR er bare en måte å komme seg inn mot en flyplass på - laget for å ta flyet ned i sikker høyde, separere de fra eventuelle departures, og evt andre hensyn (støy feks) - avhengig av hvordan staren er definert, så kan det å joine en approach være lett, eller mindre lett - men i alle tilfeller så står den infoen mye bedre forklart på det aktuelle approachkartet (her ILS 35 til flesland). Så ARRAN 5 til bane 35 - Starter ved ARRAN intersection - finne den uten fms/gps kan være dill - er mulig, men ikke veldig hensiktsmessig. Ved passering av ARRAN skal en sette kurs mot BTA ndb - før en passerer Radial 050 til stord vor, kan en descende til 6000 fot, etter det ned til 4000 fot (det er minimum høyder, kan fly høyere der) - så etter å ha satt kurs mot BTA ndb, tuner en inn STO vor i nav1 og setter crs til 050 - og vet passering av den radialen vet en at en safe kan descende til 4000 fot. Ved descend til 4000 fot er det tid for å titte på ILS35 til flesland (approachkartet) - der står en stiplet linje inn via ARRAN med kurs 318 - ved passering av BTA skal en være på ils, og kan da descende til 3000 fot (minstehøyde for ILS). I dette tilfellet så skulle det gå greit å joine ils fra kurs 318 til final appraoch kurs 354, men kom du foreksempel via FONNI - så ser du at ved passering av R-165 FLS så skal sving inn mot ILS begynnes. Min erfaring er at de svingenen bør utføres i relativt lav hastighet (max 180 kias) - ellers så vil en ha en tendens til å få for stor svingradius - noe av det skyldes nok at flightsim ikke er så bra til å svinge med standard rate turns, men autopilot er 'nesten' et must til slikt. Eksemplet der inbefatter endel tuning av navs, skifte av navs og slikt før en er inne på ils - før du starter innflygingen så finn fram alle kart som en trenger - og les gjennom de, slik at du vet hva du skal gjøre. Det er mulig å gjøre det, men litt organisering på forhånd er nesten et must, da copilot hos meg er på ferie [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] ------------------ Roar Sandøy http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway http://home.sol.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies" Siter
Lars Chr. Hansen Skrevet 13. juni 2000 Skrevet 13. juni 2000 Roar: Hva med å lage et "hvordan lese kart for dummies"?? For oss som ikke kan lese kart, da mener jeg i hovedsak MEGselv?? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Mvh Lars Chr Siter
Anders V Landro Skrevet 13. juni 2000 Forfatter Skrevet 13. juni 2000 Hadde passet meg veldig bra! Selv om jeg ble litt klokere av og lese det øverste innlegget. Siter
Roar Eli Sandøy Skrevet 13. juni 2000 Skrevet 13. juni 2000 Tanken har streifet meg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] - får se hva jeg får til i løpet av litt - lese kart er gøy, men lære å lese de helt korrekt kan ta litt tid. Har lagt ut en liten sak på www da, med de vanligste kartsymbola - du finner de på VACC norway under aviation info - under airports, eller om det ikke plager dere å titte på noe som er designa for framsettet til acc uten resten, så kan dere se på denne her: http://home.sol.no/~roa-sand/artcc/chartsymbols.html"'>http://home.sol.no/~roa-sand/artcc/chartsymbols.html" TARGET=_blank>http://home.sol.no/~roa-sand/artcc/chartsymbols.html ------------------ Roar Sandøy http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway http://home.sol.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies" Siter
Gjest Skrevet 14. juni 2000 Skrevet 14. juni 2000 Flightsimulatorbladene PC Pilot http://www.pcpilot.net/"'>http://www.pcpilot.net/" TARGET=_blank>http://www.pcpilot.net/ og MicroWINGS http://www.microwings.com/"'>http://www.microwings.com/" TARGET=_blank>http://www.microwings.com/ har jevnlige artikler om IFR flyving og bruk av kart. Har lest flere artikler om dette, og i hvert nummer (stort sett) er det eksempler på flyturer. Jeg vil anbefale disse bladene for nye og gamle flightsimmere. Med vennlig hilsen Egil Johnsen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.