Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant nylig fra DOS simmen Tornado fra DI. Jeg synes denne er skikkelig bra! Men - det viste seg å ikke være så lett å få den i gang igjen etter noen år...

Jeg har en maskin uten vanlig DOS (så vidt jeg vet). Jeg kan normalt ikke kjøre DOS spill uten videre. når jeg skriver mem i "DOS" får jeg opp at jeg har 546Kb med conventional minne ledig. Tornado trenger 615...

Jeg laget en boot disk, men med denne får jeg ikke lyd, fordi jeg ikke har DOS drivere til SB Live!, noe som heller ikke finnes i følge Creative Labs.

Hva bør jeg gjøre for å få lyd og sammtidig nok minne til å kjøre Tornado? Går det ann å få den til å kjøre i Win95?

Jeg er takknemlig for all hjelp!

Ha en god dag?

Eivind

Skrevet

Heisann!

For å spille "gamle" DOS spill når du har Windows 9X installert kan du gjøre følgende...:

!!NB!! Kopier CONFIG.SYS til CONFIG.333 og AUTOEXEC.BAT til AUTOEXEC.333!!!

Hent ned de siste driverne til lydkortet ditt.. (Jepp, Windows driverne..) Installer disse.

Har du et SB Live! kort, så kan du aktivere "Soundblaster Legacy Emulation" ..

"SB Legacy Emulation" emulerer en SB 16ASP, derav navnet.. :)

Det du i neste omgang trenger er Windows 3X/MSDOS driverne til SoundBlaster 16 familien.. Det spiller ingen rolle hvilket av kortene du henter driver til, sålenge det ikke er Vibra16.

For å installere dos-driverne, må du boote maskinen i "kommandolinje modus".

Shutdown, restart, yes..

Trykk så "F8" når det står "Starting Windows..." NB! Vær raskere enn lynet, for det er nemlig maskina! :)

Velg "Command prompt only".

Når du legger inn driverne til lydkortet vil disse redigere litt i CONFIG.SYS og AUTOEXEC.BAT.

(Tips: SYSEDIT er kjekt program å redigere med i Windows)

Her er noen eksempler..

CONFIG.SYS bør se slik ut + evt lyddrivere:

device=c:\\windows\\himem.sys /testmem :off

device=c:\\windows\\emm386.exe noems

dos=high,umb

devicehigh=C:\\WINDOWS\\COMMAND\\display.sys con=(ega,865,1)

Country=047,865,C:\\WINDOWS\\COMMAND\\country.sys

AUTOEXEC.BAT bør se noenlunde slik ut + lyddrivere.:

@echo off

mode con codepage prepare=((865) C:\\WINDOWS\\COMMAND\\ega.cpi)

mode con codepage select=865

lh keyb no,865,C:\\WINDOWS\\COMMAND\\keyboard.sys

set blaster=A220,I5,D1,T5,H1

Når driverne er installert, må maskina restartes, og da er det VELDIG viktig å IKKE starte den grafiske delen. Du MÅ huske å trykke "F8" og velge "Command prompt only", hvis ikke risikerer du at Windows henger seg, og kanskje må reinstalleres.!!

Når du har boota opp maskinen vil du sikkert se noen meldinger om lydkortet..

Kopier da CONFIG.SYS til CONFIG.DOS og AUTOEXEC.BAT til AUTOEXEC.DOS og kopier MSDOS.SYS til MSDOS.BAK (du må kanskje ta vekk SHR attributtene først) og til sist, COMMAND.COM til COMMAND.DOS.

Når dette er gjort, kopierer du tilbake kopiene du lagde i begynnelsen av CONFIG.333 og AUTOEXEC.333.

Boot maskina, og trykk "F4" når det står "Starting Windows..."

Hvis alt er gjort i riktig rekkefølge, vil du stå i dos-prompt, med lyddrivere som fungerer, og masse ledig minne.. :)

Last musedriver, og start spillet! :)

Dette er kun en kjapp gjennomgang, hvis dette ikke virker, ta kontakt pr. mail, så skal vi se hva vi kan fixe.. :)

Vennlig hilsen,

Kay-Thomas Olafsen.

[Edited by Kay-Thomas Olafsen 13-06-2000.]

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...