April 24, 200422 yr Hei noen som kunne tenke seg å liste opp forkortelsene som blir brukt i Luftfart A=alfa w=whiskey..osv osv
April 24, 200422 yr Og ikke glem de artige norske: Agir, Ørnulf og Ågot! De gjeldende fonetiske ordene for bokstavene æ, ø og å er Ærlig, Østen og Åse.
April 24, 200422 yr Og ikke glem de artige norske: Agir, Ørnulf og Ågot! De gjeldende fonetiske ordene for bokstavene æ, ø og å er Ære, Østen og Åse. Ok..forandret i det nylige? Lærte ægir, ørnulf, ågot..hehe
April 24, 200422 yr Og ikke glem de artige norske: Agir, Ørnulf og Ågot! De gjeldende fonetiske ordene for bokstavene æ, ø og å er Ære, Østen og Åse. Ok..forandret i det nylige? Lærte ægir, ørnulf, ågot..hehe Legg merke til at Æ = Ærlig. Min feil.
April 24, 200422 yr Jeg lærte begge deler...forskjellig det jeg lærte fra rekrutten og det jeg har lest til PPL teorien..
April 25, 200422 yr Må ikke glemme svenskene, som har sitt eget fly språk.Dr b=bertil, Q=quesling etc som jeg synes huske jeg har sett for en stund tilbake og hørt fra i fly miljøet. K
April 25, 200422 yr Vel, de tre norske bokstavene har vært diskutert mange ganger før, og det er flere varianter som kan brukes, men Æ Ø Å brukes vel aldri på flyradion, så det er vel heller ikke noe problem? Det viktigste er i såfall å si et ord som begynner på Æ, Ø eller Å?
April 25, 200422 yr Men Æ,Ø og Å brukes vel ikke praksis.....eller? Så vidt jeg vet utgjør ærlig, østen og åse Forsvarets (definitivt Hærens) offisielle ord/navn for æ, ø og å i det fonetiske alfabetet. På tross av mange timer som radaroperatør, stridsleder og sambandsvakt i radaren har jeg imidlertid aldri erfart at noen har benyttet disse ordene, sannsynligvis fordi disse bokstavene ikke inngår i spesielt mange forkortelser etc. som skal formidles med fonetiske ord.
April 26, 200422 yr Er det noen som har hørt om MR Ås og Søraas please come to the information desk at Kennedy int........ VBX165