Kjell Martinsen Skrevet 1. juni 2000 Skrevet 1. juni 2000 På midten av 50-tallet hadde Braathens en flåte av små firemotors passasjerfly av typen Heron. Jeg reiste av og til med disse flyene. Er det noen som vet om skjebnen til disse flyene? KjellM Siter
Eirik Tjelta Skrevet 1. juni 2000 Skrevet 1. juni 2000 Jeg tro det står et på flymusset på Sola Siter
M.Steen Skrevet 2. juni 2000 Skrevet 2. juni 2000 Et av de (LN-SUR) endte vel opp i fjellveggen ved Trondheim 07.11.1956 (Hommelfjell). Ble visst ganske isete. De fleste i flyet levde over. Endel av det flyet ble visstnok brukt til gjenoppbygging av en annen Heron som ble skadet 26.januar 1957. (LN-NPI) Siter
Kjell Martinsen Skrevet 2. juni 2000 Forfatter Skrevet 2. juni 2000 Ja, Rolf Kirkvaag var med det flyet som endte i Hommelfjell. Han var en av dem som dro til bygda for å hente hjelp (med brukket ben!) KjellM Siter
Leslie Salvesen Skrevet 6. juni 2000 Skrevet 6. juni 2000 Ja, jeg husker godt de gamle Heron-flyene. Fløy ofte med dem mellom Oslo og Trondheim, og har faktisk film fra en av turene i 50-årene. En litt pussig historie i forbindelse med Braathens Heron-fly: De første Heron-flyene hadde fixed gear. Senere gikk selskapet til anskaffelse av et antall med retractable gear, noe som åpenbart noen piloter hadde visse vanskeligheter med å venne seg til. Da et slikt nytt Heron-fly med RG landet på Lista en dag, satte pilotene flyet ned u t e n å ta ut gearet (ingen ble skadet). Men hva som er nokså uforklarlig er: hvordan kunne 2 - to - piloter overse tre røde lys - og enda verre - overhøre varselsirenen, uten å foreta seg noe? Jeg hadde etterpå en prat med Braathens daværende sjefsflyger og spurte ham hva han hadde gjort med de to uheldige pilotene. "Å, du vet jeg snakka jo nokså skikkelig med dem, da!" (En samtale jeg gjerne skulle ha overværet!). Mvh Leslie leslies@online.no Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.