Skrevet 22. mars 2004 20 år Discovery Channel har Nordisk uke nå, og ett av programmene kan være verdt å få med seg: Avgang Følg fire sentrale besteningsmedlemmer hos flyselskapet SAS i denne miniserien, som gir deg et fascinerende bilde av arbeidet bak kulissene hos Skandinavias største flyselskap. Episodene går hver kveld denne uken mellom 21:30 og 22:00, eller du kan se hele serien Lørdag mellom 22:00 og 00:00
Skrevet 22. mars 2004 20 år Her er et lite utdrag fra Discovery Channel sine sider: En ny Airbus A 340 koster i milliard kroner. SAS har kjøpt 23 av disse flyene, men før de kan taes i bruk skal personalet trenes. I fire programmer går vi bak kulissene hos SAS i tiden frem mot jomfruturen på ruten København – New Dehli. Du vil møte stewardessene Mitzie Pitzner, sjefspilot Eigil Kragh, load master Kim Rygaard og mange andre. Mitzie: Mitzie har arbeidet som stewardess i 17 år. Og i de siste 12 årene har hun også vært lærer på skolen hvor all cockpit- og kabinepersonale trenes. Mitzie elsker jobben sin, som ikke er en allminnelig 9 til 4-jobb. Sjefspilot Eigil Kragh er valgt ut til å fly den første offisielle tur med den nye Airbus A340. Vi følger ham under trening i flysimulator på SAS flyskolen i Stockholm. Treningen er svært realistisk. Simulatoren er designet som en nøyaktig kopi av cockpitten i Airbusen. De nyinnkjøpte flyene er bygget på Airbus-fabrikken i Toulouse i Frankrike, hvor det arbeides på høygir for å få flyene ferdige i tide. Snart får SAS overlevert det første flyet ved et staselig arrangement i Toulouse, og arbeidet med at få flyet ferdig pågår helt opp mot deadline.
Skrevet 22. mars 2004 20 år 23 stykker er myyye! Har et lite spørsmål: Hvor flyr A340 i norge, og hvor kommer de som regel fra?
Skrevet 22. mars 2004 20 år SAS bruker nok ikke A340 i Norge. Hm.. Så Stian Svensen hadde et bilde av en A340, som fløy over han!!
Skrevet 22. mars 2004 20 år Det kan jo tenkes Anders at de flyr over Norge ifra søta bror til USA for et eksempel! Den største fugeln SAS bruker i Norge er A330 som flyr til USA ifra Gardermoen
Skrevet 22. mars 2004 20 år Anders, trode virkelig du hadde oversikten på korsn fly som trafikkerer Gardermoen regelmesig Du bor jo så pass nert i forhold til undertegnende
Skrevet 22. mars 2004 20 år Anders, trode virkelig du hadde oversikten på korsn fly som trafikkerer Gardermoen regelmesig Du bor jo så pass nert i forhold til undertegnende Joda, men har aldri sett A340, så kanskje den kom en sjelden gang, eller to!
Skrevet 22. mars 2004 20 år De gangene A340 har vært i Norge, var vel når SAS nettopp hadde fått de, og fløy de mellom Oslo/Stockholm/København... De har også "testet" A330 på de rutene...
Skrevet 22. mars 2004 20 år Gleder meg. Tar opp på Lørdag. Discovery sender jo en del flyprogrammer, men om SAS? Dritkult! *gleder seg*
Skrevet 22. mars 2004 20 år 23 stykker er myyye! 7 stk. A340 er nok et mer korrekt tall, + 4 A330 Men vist vi regner med 12 stk. A321, så får vi 23 Airbus fly til sammen da.
Skrevet 22. mars 2004 20 år Fløy A340 med SAS fra Tokyo til Copenhagen i April 2003, det var en hyggelig opplevelse på Economy:)Det var skikkelig komfortabelt og seteplassen var god såvidt jeg husker. Spørs om økonomien i SAS tillater selskapet å beholde alle flyene da
Skrevet 22. mars 2004 20 år Jeg har inntrykk av at longhaul-delen av SAS er den som går best, og her har de jo heller ikke noen konkurranse fra lavpris-selskaper.
Skrevet 22. mars 2004 20 år dette må sees! =) tror også at lonhaul delen til SAS går bra... Når jeg fløy cph-sea i fjor så snakket jeg med en av crewet og ho sa at de flyr mer eller mindre fulle fly på seattle ruten.. =)
Skrevet 22. mars 2004 20 år og igjen vil jeg minne om at en ting er å fly med fulle fly på en bestemt rute, en annen ting er å tjene penger på den samme ruta.. er en grunn til at Oslo - New York ruta legges ned, og det er at SAS ikke tjener penger på denne ruta (selvom dem kanskje flyr med fulle fly)
Skrevet 22. mars 2004 20 år Joda, det var da et fullt brukbart program dette, mye cockpit i forhold til "Oslo Lufthavn Gardermoen" som går på TVNorge. På en skala på 1-10 så ville jeg vel satt dette programmet på en 8! Men det var en ting jeg reagerte på, på slutten så mistet de strømmen i cockpit, kan noen bekrefte at det er noe som heter "EPU" eller "EPO" (husker ikke helt hva de hadde skrevet i teksten), men jeg er vel egentlig ganske sikker på at de mente APU! Tydelig at den personen som har oversatt til norsk ikke hadde mye innsikt i fly..
Skrevet 22. mars 2004 20 år Jeg reagerte på akkurat det samme. Det var helt sikkert APU de mente. Men når en danske sier APU høres det ut som EPO, som var det de skrev i teksten. Elers et stilgprogram. Skulle gjerne hatt noen timer i en av sumlatorne de hadde!
Skrevet 22. mars 2004 20 år Jeg har ikke sett programmet, men det var ikke GPU han sa da ? Tviler jeg på, for flyet var pushet da de mistet strømmen. (Nå forstår jeg ikke dansk så godt da, men skal vell godt gjøres å pushe med GPU koblet i)
Skrevet 23. mars 2004 20 år Joda, det var da et fullt brukbart program dette, mye cockpit i forhold til "Oslo Lufthavn Gardermoen" som går på TVNorge. Helt enig. Nå har jeg ikke sett SAS greiene, tar det heller opp på Lørdag, men OSl var en stor skuffelse...
Skrevet 23. mars 2004 20 år Sveinung: er utrolig hva dem klarer å gjøre :-D Hehe, neida, da var det nok APU'en dem snakket om.
Skrevet 23. mars 2004 20 år Joda, det var da et fullt brukbart program dette, mye cockpit i forhold til "Oslo Lufthavn Gardermoen" som går på TVNorge. Sikkert fordi Oslo Lufthavn Gardermoen som går på TVNorge ikke i utgangspunktet handler om fly, men om alt som skjer rundt i "kulissene" på en flyplass
Skrevet 23. mars 2004 20 år Hehe, og det gliset på kapteinen når han fikk fram "middagsbordet". Airbus har kommet mye lengre enn Boeing når det gjelder comfor, men jeg må ærlig innrømme at jeg er litt skeptisk til å gi slipp på våre 737!
Skrevet 23. mars 2004 20 år å gi slipp på våre 737! Har du (evt dere siden du vi'er deg med noen ) mange?
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.