Bjørn Olav Henjum Skrevet 30. mai 2000 Skrevet 30. mai 2000 Hei. Nå nettopp var svogeren min og jeg oppe og fløy litt på Sola. Masse jagerfly og greier - det var stort. Vi så et militært B707 lande mens vi gjorde klart flyet, og da vi taxet bortover mot rullebanen, hørte vi på radioen: Grd: '707 do you need fuel?' 707: 'Yes, we need 23 tons' Grd: '3 tons?' 707: 'No, 23 tons - two-three tons!' Grd: '23 tons?!' 707: 'That is correct, and we need a fuel truck with two hoses or two fuel trucks. Thanks.' Er det normalt å fylle så mye drivstoff på disse flyene? Er det kanskje spesiallaget for å kunne ta med ekstra mye drivstoff? Når jeg tenker meg om; kan dette muligens ha vært et drivstoff-fly? Altså et fly som jagerflyene bruker for å fylle drivstoff i lufta? Hilsen Bjørn Olav, som slettes ikke kan så mye om militære fly! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Siter
Roald Hansen Skrevet 30. mai 2000 Skrevet 30. mai 2000 707 er jo et firemotors fly, og trenger en del drivstoff for å kunne ha noenlunde rekkevidde. Sammenligner vi med 737-600/-700, har den en drivstoffvekt av usable fuel på ca 20 900 kg. Threeholer'en - 727-200 - har usable fuel vekt på 24 586 kg. Jeg har ikke max fuelvekt på 707 (var dette en KC-135, altså en tanker?), men for en 707 i "normalt" utførelse høres helt helt OK ut. Jeg vil tro at den heller ikke hadde tomme tanker når den ber om "bare" 23 tonn. Hilsen Roald Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 30. mai 2000 Skrevet 30. mai 2000 23 tonn er da ikke spesielt masse, 744 tar jo over 110 tonn med drivstoff. Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Bjørn Olav Henjum Skrevet 30. mai 2000 Forfatter Skrevet 30. mai 2000 Hmmm... Det var visst ikke særlig mye, nei. Vi syntes det hørtes så fryktelig mye ut der vi satt i Cessnaen... 110 tonn?! Tenk som det forurenser! Håper de snart begynner å bruke alternativt drivstoff til de store flyene. Hilsen Bjørn Olav Siter
Roald Hansen Skrevet 30. mai 2000 Skrevet 30. mai 2000 ....for å være ennå mer nøyaktig Tarjei, vel 174 tonn. Her er det imidlertid litt viktig å holde seg til proporsjoner. En 744 har max TO vekt på ca 397 tonn, og en rekkevidde på vel 13 500 km. Rekkevidde på 707-320C (Cargo) var likevel på heftige 12 030 km (max fuel-no reserves, MTOW var ca 151 tonn. Et rått tips for max fuel på 707 kan være rundt 60 tonn. Hilsen Roald [Edited by Roald Hansen 30-05-2000.] Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 30. mai 2000 Skrevet 30. mai 2000 quote: Originally posted by Roald Hansen: ....for å være ennå mer nøyaktig Tarjei, vel 174 tonn. Her er det imidlertid litt viktig å holde seg til proporsjoner. En 744 har max TO vekt på ca 397 tonn, og en rekkevidde på vel 13 500 km. Rekkevidde på 707-320C (Cargo) var likevel på heftige 12 030 km (max fuel-no reserves, MTOW var ca 151 tonn. Et rått tips for max fuel på 707 kan være rundt 60 tonn. Hilsen Roald [Edited by Roald Hansen 30-05-2000.] Aha, nå gjorde jeg littegrann feil når jeg regnet ut fuel, jeg regnet med maks take off weight og tok fra maks ZFW og satt da igjen med noe over 110 tonn, men som du sier er tankene større ja, akuratt noe nøyaktig tall fant jeg ikke i papirene mine, men 174-175 tonn kan se ut til å stemme bra ja [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Bjørn O.: hehe, det er klart at jeg synes jo 170 tonn høres mye ut når jeg står ved fuel pumpa og fyller 180 kg drivstoff på 172'n ja [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Sigurd Haugan Danielsen Skrevet 30. mai 2000 Skrevet 30. mai 2000 Heisann! For å pirke litt så fyller du nok ikke 180 kg fuel på 172'n, men 180 liter [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] 180 liter fuel skulle med en egenvekt på 0,71kg/l bli ca. 128 kg. Heldigvis er fuelen lettere enn vann, for hvis ikke tror jeg at jeg hadde måttet slanke meg for å ikke overskride vektbegrensninga i 172'n [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Vi snakkes vel snakrt på Geiteryggen, Tarjei? Vennlig hilsen Sigurd HD Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 30. mai 2000 Skrevet 30. mai 2000 quote: Originally posted by Sigurd Haugan Danielsen: Heisann! For å pirke litt så fyller du nok ikke 180 kg fuel på 172'n, men 180 liter [image] http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif '>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] 180 liter fuel skulle med en egenvekt på 0,71kg/l bli ca. 128 kg. Heldigvis er fuelen lettere enn vann, for hvis ikke tror jeg at jeg hadde måttet slanke meg for å ikke overskride vektbegrensninga i 172'n [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Vi snakkes vel snakrt på Geiteryggen, Tarjei? Vennlig hilsen Sigurd HD Veldig mye feil det skulle bli idag, selvfølgelig er det 180 liter (på ALG). Vi snakkes sikkert neste uke ja, skal ha både flytime og teorieksamen på tirsdag, teori (B) på torsdag samt siste flytime før navtur. Så kommer forhåpentlig navtur på fredag, lørdag eller søndag [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] (det gleder jeg meg til [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]). Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Roald Hansen Skrevet 30. mai 2000 Skrevet 30. mai 2000 Jeg kan ikke la være [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Når dere snakker om egenvekt på fuel på 0.71 er det flybensin dere mener. Jet fuel har en annen egenvekt (fuel density), nemlig 0,8029 kg/liter. Hilsen Roald [Edited by Roald Hansen 30-05-2000.] Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 30. mai 2000 Skrevet 30. mai 2000 quote: Originally posted by Roald Hansen: Jeg kan ikke la være [image] http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif [/image] Når dere snakker om egenvekt på fuel på 0.71 er det fly bensin dere mener. Jet fuel har en annen egenvekt (fuel density), nemlig 0,8029 kg/liter. Hilsen Roald [Edited by Roald Hansen 30-05-2000.] Vi snakker om flybensin som vi må bruke på småflya ja (så lenge ikke vi får turbiner på dem [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]), men jeg har lenge lurt litt på hva JETa1 veier, nå vet jeg det endelig [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 30. mai 2000 Skrevet 30. mai 2000 quote: Originally posted by Bjørn Olav Henjum: Hei. Grd: '23 tons?!' 707: 'That is correct, and we need a fuel truck with two hoses or two fuel trucks. Thanks.' Hilsen Bjørn Olav, som slettes ikke kan så mye om militære fly! [image] http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif [/image] 757'ene her på torp blir også fyllt med dobble slanger... Halverer tiden liksom.... ------------------ Hilsen Kenneth G. Sørensen Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp kenso@c2i.net Siter
Morten Nesvik Skrevet 30. mai 2000 Skrevet 30. mai 2000 Uten å blande meg for mye inn i fuel debatten, det var et sabla fint fly vær på Sola i dag. Jeg fikk plutselig en meget kjærkommen sjanse til å få en tur med Saab Safiren! Utrolig opplevelse! Morten - som ennå kjenner 3G i nakken.... Siter
Bjørn Olav Henjum Skrevet 31. mai 2000 Forfatter Skrevet 31. mai 2000 Hei Morten. Det var et fint flyvær i går. Når var det du var ute? Vi så Safiren stå parkert med de andre småflyene da vi kom tilbake. Vi fløy mellom 1400 og 1600. Har alltid hatt lyst til å være med Safiren selv. Jeg fikk likevel være med på litt 'aerobatikk' i går, for da var det trening på forskjellige typer stalls som sto på programmet, samt 360 graders svinger med 45 grader bank. Skal si magen flytter på seg under disse øvelsene... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Hilsen Bjørn Olav Siter
Morten Nesvik Skrevet 31. mai 2000 Skrevet 31. mai 2000 Hei Bjørn Olav! Tja, klokken var vel rundt 18:00 vil jeg tro. Det var faktisk en tilfeldighet som gjorde at jeg fikk være med. Jeg jobber som reporter i en lokal TV stasjon, hun som egentlig skulle være med Safiren turde plutselig ikke, dermed måtte jeg steppe inn på halvtimes varsel. Jeg har ikke noe imot denslags overtidsjobbing.... Vi var oppe i vel en halvtime og fikk med oss formasjonsflyvning med en 172 og noen heeerlige øvelser. Höjdaren var barrelrollene... 3G høres kanskje ikke så mye ut, men..... Du måtte være der! Håper du også får sjansen til en tur med Safiren! Morten - som samtidig oppdaget at en kompis er blitt 2. pilot på Antonoven.... Operasjon SMISK er snart i gang.... Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 31. mai 2000 Skrevet 31. mai 2000 quote: Originally posted by Morten Nesvik: Höjdaren var barrelrollene... 3G høres kanskje ikke så mye ut, men..... Du måtte være der! Morten 3G er ikke mye i et akrofly.... Prøv -2,5G i en utvendig loop, og +6G i en innvendig loop.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Fortell meg så hvordan +3G var i forhold... hehe [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] De drar jo +5G i den gamle Harvarden så den er nok en større opplevelse enn safiren.... Den kommer vel dit til helga, så da burde du ta en tur... Koster vel 1400,- eller noe i den gaten.... Siter
Bjørn Olav Henjum Skrevet 31. mai 2000 Forfatter Skrevet 31. mai 2000 Hei igjen, Morten. Hvis du er den samme Morten Nesvik som er på TV Vest, så har jeg nok sett deg, ja! Jeg kan godt forstå at 3G kjennes. Jeg syntes instruktøren nevnte at man trekker 2G i 45 graders svinger, og jeg kjente da det også! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Hilsen Bjørn Olav, som gleder seg til helgen! Siter
Morten Nesvik Skrevet 31. mai 2000 Skrevet 31. mai 2000 quote: Originally posted by Kenneth G. Sørensen: 3G er ikke mye i et akrofly.... Prøv -2,5G i en utvendig loop, og +6G i en innvendig loop.... [image] http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif [/image] Fortell meg så hvordan +3G var i forhold... hehe [image] http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif [/image] Give it to me! Det var på ingen måte vemmelig eller ekkelt med +3G, jeg føler heller ikke som noen supermann fordi jeg overlevde, det var bare (i mangel av et bedre ord) STILIG! Siter
Morten Nesvik Skrevet 31. mai 2000 Skrevet 31. mai 2000 quote: Originally posted by Bjørn Olav Henjum: Hei igjen, Morten. Hilsen Bjørn Olav, som gleder seg til helgen! Hellau! Akkurat DET kan du si at undertegnede også gjør! Sansynligvis skal vi være der med et kamera team, gi deg til kjenne dersom du ser oss! Snakkes! Morten Siter
Roald Hansen Skrevet 31. mai 2000 Skrevet 31. mai 2000 quote: Originally posted by Roald Hansen: ... Rekkevidde på 707-320C (Cargo) var likevel på heftige 12 030 km (max fuel-no reserves, MTOW var ca 151 tonn. Et rått tips for max fuel på 707 kan være rundt 60 tonn. Jeg vil så nødig ødelegge den fine diskusjonen deres nå gutter, men litt gransking i kildene (og utgangspunktet for denne topic) viser at maxfuel på 707 er 55 tonn. På intercontinental-versjonen 320 kunne de ha med seg ca 85 tonn (!!), men da var pax redusert til 141 mix-class. Verden har gått framover.. Forøvrig høres det ut til at dere har heftige RL turer, og kommer til å få en kjempehelg! Vi venter i spenning på livlige beskrivelser [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Hilsen Roald Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.