Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Er det noen her som har tilgang på prosedyrer når det gjelder takeoff/climb? Tenker da spesielt på B737.

Skulle gjerne ha hatt litt detaljert forklart hvordan man utfører takeoff/climb. Har litt problemer med å få det til slik som det står forklart i checklister o.l.

 

Takker for konstruktive svar!

Skrevet

Jeg skal prøve å gi en liten oppskrift på T/O og første del av climb. Prosedyren er beskrevet ut fra bruk av FMC, og 5° flaps. Sjekklister for T/O er unnagjort, og trim er riktig. Den kan selvfølgelig avvikes ved at VNAV eller LNAv velges før flaps er oppe, men dette er en grei teknikk:

 

  • Rull ut på rullebanen, og sett opp flyet på centerlinjen. Øk thrust til 40% N1. Når denne er stablisert (som går mye kjappere real life enn i FS), trykk TO/GA. Fra "stabilized" til TO/GA skal det gå kvikt; hvert sekund som rulles fra dette punkt til T/O-thrust er nådd, vil "spise" rullebane.
     
  • Flight Director (F/D) kommer nå opp i PFD, og horisontal linje indikerer nese nedover. Hold et lett trykk på stikka forover. Når "eighty knots", slipp presset til nøytralt. Du vil se at F/D går til nøytral.
     
  • Ved "Rotate", start rotasjon. Den skal skje med 2° pitch-økning/sek inntil 15° pitch. For heftig rotasjon vil kunne gi tail-strike. Med -500 og -600 kan pitch økes til 3°/sek.
     
  • Med en gang du har positive climb (RA begynner å rulle oppover), hjul opp.
     
  • Følg med F/D og hastighet. Den optimale hastigheten for å klatre ut effektivt og sikkert er V2+20 kts. Er du lett, kan du ligge opp mot V2+25. Laveste initial climb speed er V2+15. Ønsker du å ligge på V2+20 med lett maskin, vil pitch kunne nærme seg 20° i denne fasen.
     
  • Det er normalt å starte aksellerasjon fra V2+15/25 i 1000 ft. Climb thust går nå ned fra T/O-thrust til CLB (eventuelt CLB1/CLB2 avhengig av valget i N1 Limit-siden på CDU). Nesen legges flatere for å starte hastighetsøkning. Flaps tas opp til 1°. F/D vil gi pitch.
     
  • Følg med speed tape. Når "1"-tallet (eller "F" i Classic) passeres, flaps opp.
     
  • Velg VNAV og LNAV og fly etter F/D inntil 250 kts nås, eller engasjer A/P og len deg tilbake...

 

Hilsen Roald

Skrevet

Ser i en del 737 SOP manualer står det at du først skal stabilisere deg på 40% trhust, så skyve throttle opp til ca. 75% og trykke TO/GA, har du hørt noe om dette Roar?

 

Har også en 767 manual her hvor det står at positive climb indikeres ved stig i altimeteret og vertical speed. Er dette forskjell mellom 737 og 767 (har ikke bladd opp 737-manualen "") eller er det bare forskjellige company prosedyrer?

Skrevet
  • Forfatter

Takk for et meget informativt svar Roald!

Bare et par spørsmål:

Skal jeg stille f.eks. inn V2+20 på mcp'en slik at det bare er å følge F/D eller skal jeg sette V2? Jeg har nemelig hørt begge deler.

Jeg opplever også at etter å fløyet i T/O-thrust, går AP over i speed mode ved ca. 1000 ft slik at flyet holder den hastigheten som er stilt inn der. Er det normalt?

Skrevet

Beskrivelsen min er iflg Boeing Flight Crew Training Manual for 300/500 og 600/800. Den er fra april 2003. Samme prosedyre brukes av en stor norsk operatør av 737 "" Hvis noen har World Airliners Route-DVD/video - sjekk en avgang på Vigra(?) og callout "Stabilized N1 - TOGA". Cluet er å få TO thrust raskt - se mitt forrige svar. Men du finner sikkert operatører som har andre prosedyrer.

 

Hilsen Roald

Skrevet

Du skal sette MCP-speed til V2. Hvilken mode for vertikal nav bruker du på MCP under climb-out? LVL CHG? Da får du MCP-speed. VNAV vil gi FMC-speed.

 

Hilsen Roald

Skrevet
  • Forfatter

Opp til 1000 ft bruker jeg verken LVL CHG eller VNAV. Jeg flater ut ved ca. 1000 fot for å la flyet akselerere. VNAV skal vel ikke velges før flaps er inne? Problemet mitt er at AP sifter til MCP-speed i denne fasen. LVL CHG blir ikke aktivert.

Skrevet

Du sier at AP skifter til MCP speed ved 1000 ft. Ja, hvis du har engasjert A/P like etter T/O uten å ha valgt VNAV, får du "stopp" på V2. A/P virker slik: MCP-kommandoene utføres av A/P. For -600 til -900 kan A/P engasjeres i minimum 400 ft. Du får du det du velger i MCP. Så lenge du ikke har valgt VNAV (verdier fra FMC), vil A/P sette hastighet til MCP-speed. Rekkefølgen er: LNAV, VNAV og til slutt A/P.

 

Hilsen Roald

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …