Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Eftersom jag är totalt newbie inom FS9 så skulle jag vilja ha hjälp med följande. Jag tar hem en aircraftfil och sedan tillhörande panel allså två Zipfiler. Installerar flyget på rätt plats. Efter detta så packar jag upp panel zippen i en tempfolder. Där finns en panelmapp soundmapp och en gaugemapp. Jag kopierar över panelmappen till aircraftfoldern och resten till respektive foldrar. OK allt väl. Men när jag sedan startar FS så finns inte panelen och ibland inte ens flygplanet. VAD GÖR JAG FÖR FEL ????

CriWik """"

Skrevet

Skal prøve å gi en fornuftig oversikt over hvor alle filer skal være henn:

I eksempelet her bruker jeg B737-400 som følger med:

b737_400/
  model/ (model.cfg og en <ett eller annet>.mdl)
  panel/ (panel.cfg og evntuelt en masse bmp-filer)
  sound/ (sound.cfg og eventuelt en masse bmp-file)
  texture/ (en masse bmp-filer)
  aircraft.cfg
  Boeing737-400.air

 

I aircraft.cfg er følgende felter ytterst nødvendig for at flyet vises (vises riktig også) Felter merket med * er spesielt viktige:

<start eksempel aircraft.cfg>

 

[fltsim.0]*

title=Boeing 737-400

sim=Boeing737-400*

model=*

panel=

sound=

texture=*

kb_checklists=Boeing737-400_check

kb_reference=Boeing737-400_ref

atc_id=N737Z

atc_airline=American Pacific

atc_flight_number=1123

ui_manufacturer=Boeing*

ui_type="737-400"*

ui_variation="American Pacific Airways"*

description="One should blablabla"

visual_damage=1

 

<slutt eksempel aircraft.cfg>

 

Når du skal legge inn en maskin hvor alle nødvendige filer følger med i zip-fila skal du ikke trenge å bry deg om å gjøre endringer i aircraft.cfg

 

Dersom flyet ikke vises kan du sjekke om at det som står etter sim på linjen sim=XXXXX, er det samme som navnet på air-fila, for default B737 skal det her stå Boeing737-400

 

 

Her er et eksempel på det å legge til textures for en maskin du har modellen fra før av, feks dersom du skal legge til texturer til default B737-400.

 

En litt nøyere beskrivelse av det mappene til flyet skal inneholde:

model/

en model.cfg fil, og hvis du åpner den (feks i notepad) skal navnet på mdl-fila som også skal ligge i mappen stå der, i default 737 sitt tilfelle skal det stå normal=B737_400

 

panel/

panel.cfg (minimum)

Dersom flyet har installert et panel, skal det i tillegg til en tilhørende panel.cfg være med en eller flere bmp-filer, og en eller flere gau-filer. Gau-filene skal plasserers i mappen gauges/ under FS9.

(Dersom du legger en maskin i sin egen mappe, men har en annen flymaskin som har panel til denne flytypen, er det ikke ønskelig å installere et panel for den nye maskinen og, da dette etter hvert tar mye diskplass. En løsning er å assosiere et panel på et annet fly, og kan gjøres slik (her hvis du har en 737 som du vil bruke default 737-panel til):

Du åpner panel.cfg i mappen til det flyet du har, og leger inn følgende:

[fltsim]

alias=B737_400\\panel

 

Da vil denne maskinen bruke panelet til default 737.

Lyder som følger med et panel skal legges i sound-folderen under FS9 (kan feks være FS9/sound,) dersom det ikke gis beskjed om noe annet i dokumentasjonen som følger med.

 

sound/

Her skal lydene ligge, med en rekke wav-filer, og en sound.cfg

Du kan bruke lydene til et annet fly på samme måte som en kan gjøre det med panel, men i steden skriver du da

[fltsim]

alias=B737_400\\sound

i sound.cfg

 

texture/

Her ligger teksturene til flyet, og er på bmp-formatet.

Dersom du laster ned teksturer som skal brukes til model av samme flytype som du allerede har kan du gjøre dette:

lag en ny texture-folder i mappa til flyet, og legge til et punktum og en endelse etter texture (feks .sas dersom det er en SAS-maskin, slik at folderen heter texture.sas) Deretter må du legge til noen linjer i aircraft.cfg slik at maskinen vises riktig både i menyen og i simulatoren. Dersom det er en B737-400 fra SAS du har lagt inn vil det da se slik ut (ting du bør legge merke til er merket med *):

 

[fltsim.1]*

title=Boeing 737-400 Paint1

sim=Boeing737-400

model=

panel=

sound=

texture=sas*

kb_checklists=Boeing737-400_check

kb_reference=Boeing737-400_ref

atc_id=N737W

atc_airline=Landmark

atc_flight_number=1123

ui_manufacturer=Boeing

ui_type="737-400"

ui_variation="SAS"*

description="One blablabla"

visual_damage=1

 

Forklaring:

[fltsim.1]

For hver paint til default 737-400 du legger til i mappen for denne maskinen, må du øke tallet bak fltsim. med én. Du vil se at dette feltet for den første maskinen som står i aircraft.cfg begynner på 0, for så å øke oppover.

 

texture=sas

Hvis det i steden for sas ikke står noen ting, vil den bruke texturene fra mappa med navn texture

 

ui_variation="SAS"

Dersom du ikke gir den et annet navn vil det dukke opp to forskjellige maskinen, men med samme navn i nedtrekkslista over fly av typen 737-400.

 

Dette var et eksempel for B737-400, men det gjelder på samme vis for alle øvringene maskiner dersom du skal legge til painter av fly du allerede har modellen til.

 

Håper dette kan hjelpe deg fremover:-)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …