Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Heisann!

 

Jeg lurte på en ting!

 

Når flyene starter sin decent fra f.eks FL370, hva er da den mest vanlige rate of decent når man har en airspeed på ca 300 KIAS? (Boeing 737-NG)

 

Takker for svar! ""

Skrevet

En god tommelfinger-regel når man skal beregne start decent er: FL370 x 3 = 111 nautiske mil unna VOR'en/flyplassen man skal lande på.Med speed på 300 og 2000 VS vil dette regnestykke stemme sånn høvelig.

Skrevet

Jeg har hørt at om du bruker den tollemfinger regelen så passer det omtrent å bruke halvparten av TAS ganger 10 som descent rate, dvs ved 300TAS så blir descend rate 1500ft/min, har ikke prøvd om dette stemmer selv, jeg pleier å bruke litt mer

Skrevet

Når jeg flyr så begynner jeg å destente når det står T/D i nav panelet. Så setter jeg den på rundt 2200vs, og så venter jeg og ser om det passet. Hvis det var for mye setter jeg den ned var det for lite setter jeg den opp. Og man kan setter VS på det som er nødvendig. trenger man 3200vs så setter man den på 3200vs! Kan jo ikke drive å leke seilfly heller da.

Skrevet

FMC tar seg normalt av beregningen. Her en en tabell for -700. FMC vil gi nøyaktige verdier. Tabellen tar hensyn til 250 IAS under FL 100. Sjekk at vekt har innvirkning på når descent må starte. [image]http://home.online.no/~roalhans/artimages/Descent_700_24K.jpg[/image]

 

Her er en tabell som viser ROD for hhv de "gamle" og NG fra FL200 og ned. Mange sier at NG er "glatt og hurtig", og normalt må bruke speedbrakes. Nei, en godt planlagt descent skal gå uten speedbrakes hvis ikke uventet vind i ryggen gjør at speedbrakes må brukes.

 

[image]http://home.online.no/~roalhans/artimages/Mer_descent.jpg[/image]

Skrevet
Jeg har hørt at om du bruker den tollemfinger regelen så passer det omtrent å bruke halvparten av TAS ganger 10 som descent rate, dvs ved 300TAS så blir descend rate 1500ft/min, har ikke prøvd om dette stemmer selv, jeg pleier å bruke litt mer

Roald har jo svart svært utfyllende (som vanlig) når det gjelder 737, men tommelfingerregelen er (i alle fall slik Widerøe praktiserer den); høyden du vil descende dividert på 1000 mulitplisert på 3 gir avstanden fra hvor nedstigningen skal starte, OG VS får du av formelen ground speed mulitiplisert med 5 (GS = 250 gir VS 1250 fpm). Da skal du treffe sånn noenlunde. ""

Skrevet

Ellers kan du bruke FsNav.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …