Simen F Røiseland Skrevet 21. februar 2004 Skrevet 21. februar 2004 Første innlegget mitt på VATSIM/IVAO: Deburterte på vatsim i dag, fløy ENTC-ENBO uten problemer, men det ble litt værre når jeg nå nettopp skulle fly ENGM-ENZV. Fløy som SAS1311, fikk litt problemer med å skifte frekvens og fikk trusler om 24 timers suspensjon av han som da satt ENGM_V_APP. Dropper å gå ut med navn. Koblet av og skulle prøve en gang til, og skrev inn SAS1311(newbie) i callsign-feltet, men fikk beskjed om at callsignet var for langt. Er det noen andre måter å uttrykke at man er newbie på? Siter
Kristian B.bood Skrevet 21. februar 2004 Skrevet 21. februar 2004 Ja, i Remarks feltet der du fyller ut Flight Planen. Hehe, grunnen til at du ble truet med det, var sikkert fordi det var et fly på Final 19R når du dro fra 01L... Siter
Simen F Røiseland Skrevet 21. februar 2004 Forfatter Skrevet 21. februar 2004 Stemmer nok det Tok av fra feil rwy Siter
Kristian B.bood Skrevet 21. februar 2004 Skrevet 21. februar 2004 Hehe, bra du svingte rundt VKG'n da Siter
Baard C Skrevet 22. februar 2004 Skrevet 22. februar 2004 Det gjelder å sette seg inn i hva slags info ATC gir på flyplasssene før du drar ut på tur , jeg bruker gjerne en halvtime før takeoff med forberedelser, sjekker charts osv men alle kan jo gjøre feil, en grov feil som dette blir gjerne "straffet" . Siter
Simen F Røiseland Skrevet 22. februar 2004 Forfatter Skrevet 22. februar 2004 Takk for tips Er det forresten noen som vet om noen gode dokumenter som tar for seg onlineflygning på vatsim? Siter
Daniel Eliassen Skrevet 22. februar 2004 Skrevet 22. februar 2004 www.vateud-td.org Her finner du en del Siter
Ivar Hakli Skrevet 22. februar 2004 Skrevet 22. februar 2004 Kjære debutanter Jeg synes dette startinnlegget er symptomatisk for hvilke holdninger som råder blant noen i onlinemiljøet her hjemme. Simen, jeg ønsker deg hjertelig velkommen i onlinemiljøet, og håper du får mange morsomme timer bak spakene. Dette svaret er ikke noe angrep på deg eller andre i samme situasjon, men det er vel heller ment som et råd og pekefinger til de som har behov for det, både piloter og ATC. VATSIM har et valgspråk som heter "as real as it gets". Dette medfører at vi arbeider så tett opp til virkeligheten som mulig. Dette gjør at det KREVES et visst minimum av forkunnskaper fra både ATC og piloter for å unngå "ulykker" og andre "hårreisende" hendelser. Vi sikrer oss at ATCs kunnskaper er av godkjent standard ved at kontrolleren pålegges å studere prosedyrer og gå opp til eksamener før han får adgang til å kontrollere visse luftrom. Dessverre har vi ikke i det heletatt samme kvalitetskontroll på mange såkalte "piloter" før disse kaster seg inn i de mest restriktive luftrom i Norge. Enkelte ATC kunne også ha hatt godt av å holde seg innen et rolig område inntil man er sikker på prosedyrer. Jeg synes som forutsetning nummer 1 er at alle som vil drive med dette, skylder felleskapet såpass mye at man kan gidde å sette seg inn i prosedyrer og regler som finnes for området. Dette for å unngå tåpelige ting som ødelegger for alle. Jeg må si jeg reagerte på første innlegg med at det måtte være en forferdelig ATC som truer en nykommer med suspensjon når han vil prøve seg på nettet. Når vi så får nyansert saken, synes jeg det danner seg et helt annet bilde, og dette er vel det jeg mener med hva som er typisk for holdningene her. Man legger hele skylden på forholdet i fanget på en ATC som faktisk gjør jobben sin, nemlig å sørge for sikkerheten innen sitt område. At piloten ikke gidder å sette seg inn i prosedyrer, bruk av voice, bruk av text, korrekt utfylling av flightplan er tydeligvis saken uvesentlig. At man forårsaker en "livsfarlig" situasjon for seg selv og andre ved å handle på egen hånd istedetfor å følge prosedyrer besvares med en "smiley". (Stoooor pekefinger) Mye av dette kan unngås ved å lære seg å krype før man deltar på 100m i OL. Det finnes roligere flyplasser i Norge enn ENGM, hvor man har tid å anledning til å snakke med ATC om momenter vedr onlineflyving og få tips/råd om hvilke prosedyrer man må kunne. Du må gjerne ta turen til vestlandet når jeg er online... Dette gjelder som sagt også ATC som gjerne bør slite ut barneskoene på roligere luftrom enn ENGM. Da hadde vi kanskje fått spredt trafikken litt i Norge også. Det er også godt å se at man er mottakelig for tips og råd. Tidligere har man hatt enkelte treningskvelder for nye og gamle piloter, dog med varierende oppmøte. Jeg anbefaler alle å hive seg inn på dette. Når det gjelder dokumenter vedr onlineflygning på VATSIM, har det ikke vært verre enn å kjøre et søk her på flightsim.no med f.eks +vatsim +pilot eller du kan søke på VATSIM Pilot Resource Center. Når det gjelder andre tips/triks kan du vel gjøre som oss alle andre, les og skriv i forumet. Avslutningsvis vil jeg gjerne understreke at vi bør unngå å gi halvkvedede sannheter på forumet. Skal man kritisere noen (i dette tilfelle ENGM_V_APP) så sørg for at alle sider med historien kommer fram slik at man kan danne seg et bilde av situasjonen, og ikke minst tenk over hva man selv har gjort for å havne i denne situasjonen og hva man burde gjort for å unngå den. Våre ATC gjør som regel så godt de kan, og man har en stor grad av realisme og profesjonalitet i det man gjør. Slike innlegg virker bare nedbrytende på motivasjonen til ATC. Da får vi bare håpe på mye trafikk i Norge ikveld. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.