Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Lurer litt på disse 'bussene' som flyr frem og tilbake mellom f.eks. Sola og Gardermoen hele dagen - fyller de drivstoff mellom hver tur, eller tar de noen turer mellom hver etterfylling?

Skrevet

Er ganske forskjellig fra selskap til selskap, og ikke minst fra kaptein til kaptein.

SAS fyller som oftest opp litt drivstoff på alle stopp, mens jeg har inntrykk av at BU kan fly både en og to stopp mellom hver gang de fyller. Muligens detter har noe med avtaler med fueling agenter og rabatter og slikt.

(på en annen side så koster det jo litt ekstra å bære med seg ekstra fuel og, -så ikke vet jeg)

 

Er jo flere andre faktorer som også spiller inn, bla. vær og føre forhold på den neste leggen flyet skal fly. er det ruskevær så tanker nok de fleste opp litt ekstra i tilfelle holding og diversion.

 

Skrevet
  • Forfatter

Takk takk. Da fyller jeg mellom hver tur. ""

 

Men når en står og ser på flyene som kommer inn til gate (på Sola) så er det ofte de bare lesser av og på passasjerer og tar av igjen. Så kanskje praksisen er noe varierende? Er det kanskje dyrere å 'leie' fuel-bil på Sola?

Skrevet

På Fokkern så händer det att vi fyller för 2-3 flygningar ibland.

Ta exempel mellan Kjevik och Sola. 30min flygning enkel tur. Kostar inte mycket att bära med sig extra drivstoff i en Fokker 50, så vi fyller ibland så vi har nog till flera rundturer. Mest för att drivstoff bilen ska slippa fylla på småskvättar på 300kg och liknande...

Skrevet

Widerøe som mest traffikerer hos oss kommer det helt på hvilken kaptein som flyr,enkelte skal hele tiden ha max fuel i forhold til pasasjerer (Vekt) andre flyr gjerne 2-3 og 4 legg før de fyller.

Kan bli litt iriterende når man fyller 150 liter etter at de har vært en tur i kirkenes og tilbake,selv om de har 1500-2000 liter på tank,men det er jo kapteinen som bestemmer i forhold til load.

Skrevet

Beklager, men jeg tenkte på fly av type DC9,B737 og der blir det for dyrt å frakte tonnevis av ekstra fuel.Hva en gjør på turboprop. og konvensjonelle typer hvor fuelkonsumption er relativt beskjedent vet jeg ikke.

Skrevet

Ja det är ett gott poäng John!

 

Det är många variabler. Inget facit svar...

Några gör si, andra gör så. Det hela beror på. ""

Skrevet
  • Forfatter

Tusen takk for alle svar, folkens. Da er jeg sjefen, og bestemmer at jeg herved kan fly ENGM-ENZV og tilbake på samme tank! ""

 

Skal vi se.. hvor ble det av den der fuel-trucken...? ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …