Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Et lite teknisk spørsmål: Er det i større fly installert trykksensorer i understellet, som kan angi tyngden som hviler på hvert hjulsett? Slik instrumentering kan jo bruks til å gjøre B&W automatisk, evt som supplement til manuell B&W sjekk, og i tillegg registrere harde landinger..

------------------

Håvard Sande

havarsa@online.no

Skrevet

Meg bekjent finnes det ikke noe slikt system. Uansett, det er ikke sånn at 33% av vekta hviler på hvert hjul, dvs, du kan ikke ta vekta på hvert hjul og summere disse og så få totalvekta. Veiing av store fly er en ganske komplisert affære. Du er også avhengig av at flyet står på et fullstendig flatt underlag.

Harde landinger blir registrert på flight data recorder vha G-kraftsensorer.

Skrevet
  • Forfatter

Nettopp mitt poeng! Vekta på hvert hjul vil variere med plassering og størrelse pax/last, pluss fuel. Forhåpentligvis vil det være cirka like mye på høyre som venstre hjul (hjulsett). :-) Fordeling foran/bak vil avhenge av last og mer geometriske forhold (plassering av hjul, flyets tørrvekt CG++)

Et slikt system ville jo også automatisk kunne trimme flyet før takeoff!

------------------

Håvard Sande

havarsa@online.no

Skrevet

Husker gode gamle 767en. Den hadde sensorer som nevnt for vekt og balanse. Målte oljetrykket i støtdemperen.

Men ble ikke brukt til G-måling. Litt annet regnestykke.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …