Skrevet 19. februar 2004 20 år nå om et år letter den nye jumbojeten Airbus A380 må bare si det, den har plass til 555 personer!!!
Skrevet 19. februar 2004 20 år Skal noen ville hester til for å få meg inn i en sånn.. i hvert fall hvis den skal opp i lufta!
Skrevet 19. februar 2004 20 år Jeg blir gjerne med en tur , hvor i europa blir det mulig å fly herligheten?
Skrevet 20. februar 2004 20 år 81 surveyed Airports EUROPE: Lndon (LHR,LGW, STN) Paris (CDG, ORY) Frankfurt (FRA) Amsterdam (AMS) Rome (FCO) Madrid (MAD) Munich (MUC) Luxembourg (LUX) Rest of World Vancouver (YVR) Montreal (YUL) Toronto (YYZ) Sao Paulo (GRU,VCP) Rio (GIG ) Delhi (DEL) Mumbai (BOM) Fort de France (FDF) Pointe à Pitre (PTP) Buenos Aires (EZE) Johannesburg (JNB) Dubai (DXB) Jeddah (JED) Riyadh (RUH) Santiago (SCL) Doha (DOH) Mexico (MEX) La Reunion (RUN) Karachi (KHI) US: New York (JFK, EWR) Los Angeles (LAX) San Francisco (SFO) Honolulu (HNL) Miami (MIA) Chicago (ORD) Memphis (MEM) Anchorage(ANC) Washington (IAD) Dallas (DFW,AFW) Orlando (MCO) Indianapolis (IND) Atlanta (ATL) Denver (DEN) Detroit (DTW) Minneapolis (MSP) ASIA-PACIFIC: Tokyo (NRT, HND) Hong Kong (HKG) Singapore (SIN) Bangkok (BKK,BKK II) Taipei (TPE) Seoul (SEL II) Sapporo (CTS,HKD) Sydney (SYD) Brisbane (BNE) Melbourne (MEL) Auckland (AKL) Beijing (PEK) Shanghai (SHAII) Guangzhou (CANII) Osaka (KIX, ITM) Okinawa (OKA) Fukuoka (FUK,KMQ) Nagoya (NGO,NGOII) Kagoshima (KOJ,KMI) Jakarta (CGK) Kuala Lumpur (KULII) Manila (MNL,MNLII,SFS) Early A380 airports are: 2006/2007: • LHR, CDG, LGW, SIN, NRT, SYD, JFK, LAX, SFO, MIA, DXB, DOH 2007/2009: • FRA, BKK, HKG, KIX, EWR, MEM, ORD, IND, ANC, STN, YUL, … Other early potential destinations could be: • MAD, AMS, TPE, SEL, DEL, BOM, KUL, MEL, BNE, AKL, IAD, MCO, RUH, JED, KHI, EZE, MEX, YVR...
Skrevet 20. februar 2004 20 år nå om et år letter den nye jumbojeten Airbus A380 må bare si det, den har plass til 555 personer!!! Capacity 747-400 - Flightcrew of two. Typical three class seating for 416 (23 first, 78 business and 315 economy class pax). Cargo hold 170.5m3 (6025cuft) or 151m3 (5332cuft). 747-400 Domestic - Two class seating for 568 (24 first and 544 economy). Og dette flyet har jo eksistert noen år, da Klart, range på A380 blir jo litt lengre -Morten-
Skrevet 20. februar 2004 20 år 568 hvis du stapper en 747 smekk full (ok, 24 first class, men likevel).. gjør du det samme med en A380 kommer du opp i ganske andre tall. Sitat fra aircraft-info.net: "In a one-class configuration, the A380 could accommodate as many as 840 passengers. The more likely three-class configuration will still offer an unprecedented 555 passenger seats. Either way, the A380 would offer 30% - 50% more seating than its direct competition, the Boeing 747-400."
Skrevet 20. februar 2004 20 år Med charter-konfigurasjon skal A380 kunne ta 1000 passasjerer. Men husk, dette er kun første utgave. Airbus kommer til å lage flere (utstrekte) modeller etterhvert, slik som med A320 og A340/330 serien. Det betyr ikke nødvendigvis at man vil stappe flere mennesker inn i flyene, men at flyselskapene kan lansere nye konsepter. Billige sengeplasser, resturant, etc... Virgin har mer eller mindre faste planer om å lage "danskebåt" ut av sine A380 maskiner.
Skrevet 20. februar 2004 20 år Hmm... hvorfor begynner jeg å tenke på Titanic... Godt isfjell ikke blir "født" med vinger -Morten-
Skrevet 20. februar 2004 20 år Har ingen problemer med å forsvare det pax antallet jeg... Fly er vel fortsatt noe av det tryggeste man kan reise med? Eller... Ikke ta sorgene på forhånd.
Skrevet 20. februar 2004 20 år Det er en reportasje om denne maskinen i det siste Illustrert Vitenskap for interesserte (eller var det nummeret før?). Litt interessant at de må bygge om hele veinett slik at lastebilene kan transportere vingene. Også en del av rullebanene der denne vil bli brukt må utvides. Ikke i lengden, men i bredden...
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.