Gjest Skrevet 25. mai 2000 Skrevet 25. mai 2000 Dagbladet skriver i dag om Røkkes 737-700 BBJ. http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/05/25/205544.html"'>http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/05/25/205544.html" TARGET=_blank>http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/05/25/205544.html . Dagbladet skriver om dette som en _stor_ nyhet og at det har vært kjent i det norske flymiljøet siden 1998, men Dagbladet bør nok sjekke sine arkiver bedre. Etter det jeg husker skreiv både VG og Dagbladet om dette for ca 2 år siden. Siter
Gjest Skrevet 25. mai 2000 Skrevet 25. mai 2000 Hei. Joda dette er gammelt nytt det. Det flyet der ble bestilt god tid før den yachten han har kjøpt seg. Men når leveringen nærmer seg så vil nok omtalen bli intensivert. Jan Roar Rød Siter
Åge Olsen Skrevet 25. mai 2000 Skrevet 25. mai 2000 Til info har jeg bestilt meg nytt modellfly - levering er ventet om ca. 1 uke. Kun 1 liten forskjell på meg og Røkke, mine leveringer kommer i postoppkrav... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Fra spøk til revolver: Trodde faktisk en slik doning kostet mer enn 275 mill. ? ------------------ Åge Olsen, Molde atcc@molde.online.no http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway Siter
Gjest Skrevet 25. mai 2000 Skrevet 25. mai 2000 Jeg har nettopp lest om Røkke & Co på tekst-tv og hvor går grensen på hvordan man skal "flotte seg" med fly, yacht, hytte-palasser her og der og "Rikmanns-sporten" Offshore-racing på Oslo havn og hva blir det neste? Oddbjørn ------------------ Siter
Martin Ofstad Skrevet 25. mai 2000 Skrevet 25. mai 2000 http://www.sol.no/nyheter/bbj/"'>http://www.sol.no/nyheter/bbj/" TARGET=_blank>http://www.sol.no/nyheter/bbj/ Her kan du finne en hel billedserie med blider av a flyet, interiør og til og med panelet...! Martin Ofstad [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Siter
Espen Furfjord Skrevet 25. mai 2000 Skrevet 25. mai 2000 Må si det var et imponerende inventar! ...slik fly skulle man sannelig had i "garasjen", for det blir vel lenge til Braathens BEST ser slik ut [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] hehe. Meeen!! hvis jeg står på med litt overtid fremover, og sparer hardt å brutalt, så skulle jeg nu ha muligheten til å kjøpe meg er slikt i år 3375 !!! yeah Siter
Ivar Amundsen Skrevet 25. mai 2000 Skrevet 25. mai 2000 Alle har visst ikke like store "bekymringer". Jeg lurer mest på hvilke omprioriteringer JEG må gjøre for å få kjøpt meg ny PC? Og da snakker vi ikke om 275 mill. (Samtidig som det skal virke troverdig overfor husets "økonom") mvh Ivar Siter
Kristian Eng Skrevet 25. mai 2000 Skrevet 25. mai 2000 I aftenposten sto det at han kjøper 737-300 , ikke 700. Det står også at flyet kan fly non-stop fra Oslo til Los Angeles ,noe som jeg finner meget merkelig p.g.a drivstoff kapasiteten. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/shocked.gif[/image] kristian Siter
Gjest Skrevet 25. mai 2000 Skrevet 25. mai 2000 quote: Originally posted by Kristian Eng: I aftenposten sto det at han kjøper 737-300 , ikke 700. Det står også at flyet kan fly non-stop fra Oslo til Los Angeles ,noe som jeg finner meget merkelig p.g.a drivstoff kapasiteten. [image] http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/shocked.gif [/image] kristian vel Boeing BBJ er bygd på B737-700 (skroget), vinger og understell fra B738. Men dere må huske at den er ikke laget for masse pax da. derfor vil og range bli ganske mye lengre enn en vanlig passasjer versjon av b737-700. her er litt range data på Boeing BBJ: Range Block fuel Block time Takeoff distance 500 miles (926 km) 6,000 lb (2,722 kg) 1 h 30 min 3,335 ft (1,017 m) 1,000 miles (1,852 km) 10,550 lb (4,785 kg) 2 h 40 min 3,390 ft (1,033 m) 2,000 miles (3,704 km) 20,030 lb (9,086 kg) 4 h 56 min 3,608 ft (1,100 m) 3,000 miles (5,556 km) 30,120 lb (13,662 kg) 7 h 10 min 4,107 ft (1,252 m) 4,000 miles (7,408 km) 40,990 lb (18,593 kg) 9 h 24 min 4,567 ft (1,392 m) 5,000 miles (9,260 km) 52,570 lb (23,846 kg) 11 h 38 min 4,929 ft (1,502 m 6,000 miles (11,112 km) 64,950 lb (29,461 kg) 13 h 52 min 5,737 ft (1,749 m) Jan Roar Rød Siter
Håvard Sande Skrevet 25. mai 2000 Skrevet 25. mai 2000 Skal si han fikk det flyet billig? En ny Gulfstream må vel koste minst det dobbelte? ------------------ Håvard Sande havarsa@online.no Siter
Roald Hansen Skrevet 25. mai 2000 Skrevet 25. mai 2000 quote: Originally posted by Jan Roar Rød: vel Boeing BBJ er bygd på B737-700 (skroget), vinger og understell fra B738. Men dere må huske at den er ikke laget for masse pax da. derfor vil og range bli ganske mye lengre enn en vanlig passasjer versjon av b737-700. ....og derfor er fuel-kapasiteten økt relativt kraftig i forhold til normal -700/800. Begge har max 20 896 kg fuelvekt i komersiell utførelse. 9 tonn ekstra gjør bra på rekkevidden.... På Boeings hjemmeside er fuelkapasitet oppgitt til 26 035 liter, i OM ("bruksanvisningen" for -700) er den oppgitt til 26 025 liter. Omregnet til kg er dette en diff på små 8 kg.) Hilsen Roald Siter
Gjest Skrevet 25. mai 2000 Skrevet 25. mai 2000 Jeg ser flyet er utstyrt med et par ganske mandige vinglets. Hvofor finner man ikke det på ordniære pax-fly i 737-serien?? Ellers et ganske fint fly! Tror det trekker en del f**** med det interiøret der! åååånei!! Siter
Åge Olsen Skrevet 25. mai 2000 Skrevet 25. mai 2000 quote: Originally posted by Ivar Amundsen: Alle har visst ikke like store "bekymringer". Jeg lurer mest på hvilke omprioriteringer JEG må gjøre for å få kjøpt meg ny PC? Og da snakker vi ikke om 275 mill. (Samtidig som det skal virke troverdig overfor husets "økonom") mvh Ivar Ja du får sagt det du Ivar... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Selv er jeg i den situasjon at "husøkonomen" sitter med regnskapet for mitt lille foretak. Og da er det div. kontant-uttak/kortbelastninger som jeg blir forespurt om... ( Hun finner heller ikke kontoutskrift på dette... merkelig nok) Da hun ikke har særlig greie på bil, skylder jeg gjerne på bildekk/tectylbehandling/oljeskift/nye støtdempere/EU-kontroll etc...og alt dette får jeg plass til inni PC`en...!! Vet ikke hva jeg skal finne på neste gang. Åge ( Som sikkert ikke er alene akkurat her... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ) Siter
Ivar Amundsen Skrevet 25. mai 2000 Skrevet 25. mai 2000 Nei vær du sikker Åge, du er i godt selskap. Det er vel ikke Biltema som selger de bildelene du får plass til i PC'en? (Jeg har litt å gå på der all den tid jeg har 3 biler registrert til privatbruk) mvh Ivar Siter
Erik H. Bakke Skrevet 26. mai 2000 Skrevet 26. mai 2000 ***QUOTE*** Jeg ser flyet er utstyrt med et par ganske mandige vinglets. Hvofor finner man ikke det på ordniære pax-fly i 737-serien?? ***END QUOTE*** Boeing vil ifølge tidligere pressemeldinger tilby disse winglet'ene både på nye 737-800 fly, og som retrofit til eksisterende 737-800. Ellers, er det noken som har eit sikkert kjennetegn for å skille -3/4/500 seriene fra -NG (-6/7/8/900 seriene)? Er klar over at NG har noe høyere stabilisator, og klarer forsåvidt å skille på dette, men dette er ikkje så lett for utrenede å skille. (Joda, -900 er det jo ikkje tvil om, p.g.a. lengden [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [Edited by Erik H. Bakke 26-05-2000.] Siter
Håkon Søreide -ENBR- Skrevet 26. mai 2000 Skrevet 26. mai 2000 **Ellers, er det noken som har eit sikkert kjennetegn for å skille -3/4/500 seriene fra -NG (-6/7/8/900 seriene)?** Foskjellene mellom B737NG og B737Classic er enkle å se. Først og fremst er haleroret mye høyere. Motorene større/lengre og rundere, hovedunderstellet er lengre og mer forsterket (høyere bakkeklaring) til slutt er vingene på 737NG lengre. Når det gjelder de nye "winglets" som blir tilbudt på BBJ og 737-800, så vil de bli tilbudt som retrofit på alle leverte -600/700/800 og på nye fly som enda ikke er levert. Med de nye winglets blir 737NG istand til å øke "range" med 2-5%. Når det gjelder prisen på 275 millioner kroner, er det høyst tenkelig at dette er prisen slik flyet er levert fra fabrikken uten interiør. Alt interiøret blir montert andre steder, bl.a av et sveitsisk firma. Da kan en fort plusse på en del millioner til. mvh, Håkon Siter
Gjest Skrevet 26. mai 2000 Skrevet 26. mai 2000 Hei. hvis det er noen her som har lyst til å kjøpe seg en Boeing BBJ så er det dette de står overfor [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Prisen på selve flyet er $36.90 mill. Dette er finansierings planen av et BBJ: Når du skriver intensjons avtale betaler du $2 mill. Når du skriver kontrakt betaler du $2 mill. Når det er 18 mnd igjen til levering betales $5 mill. Når det er 9 mnd igjen til levering betales $9 mill. ved levering betales resten av fly prisen. Så vil du nok ha paint og interiør i flyet , det koster $8 - 12 million , alt etter hva du måtte ønske å putte inni flyet [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Så når du har kjøpt flyet og du er den stolte eier, så kommer det jo en betydelig kostnadspost frem i dagen. Du vil da få disse faste kostnadene (basert på Boeings utregninger etter amerikansk standard): Faste utgifter: du må ha: Captain: det koster ca $103270 First officer koster $74750 flight engineer benefits kommer på $53406 recurring training koster $8625 Insurance: Hull : $114688 Insurance: Admitted Liability: $6750 Recurring updates and uninsured damage: $100000 Navigation chart service: $2662 recurring refurbishment: $96250 Computerized maintenance program: $5000 weather service $2000 Book depreciation: $4 587 500 (avskrivning) Totalt årlige faste kostnader: $5.167.901 (hangarleie kommer i tillegg) så vil du sikkert bruke flyet og [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] det har jo en del kostnader: fuel (basert på $1.50 pr. gallon): $963 airframe maintenance: $111 engine maintenance: $73 Navigation: $318 Landing and parking: $112 Crew: $135 small supplies and catering $50 Dette gir en driftskostnad på $1762 pr time. De som kan leve med dette regne stykket bes ta kontakt med salgsavdelingen hos Boeing, Si at jeg sendte dere [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Jan Roar Rød [Edited by Jan Roar Rød 26-05-2000.] Siter
Erik Bjørnøy Olsen Skrevet 26. mai 2000 Skrevet 26. mai 2000 Noen som vet om Røkke allerede har ansatt pilot til BBJ'en eller om han er på jakt??? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] ------------------ Erik "Voodoo" Bjørnøy Olsen LN-KLH http://home.c2i.net/erikols Siter
Ståle Ekholt Skrevet 29. mai 2000 Skrevet 29. mai 2000 Hei Røkke har registrert eget flyselskap: North Pacific Aviation Gulfstream'en hans er registrert der. Har dere sett att reg. nr. på det flyet ender på KR ? Jeg leste et sted at han har søkt etter simulatortid for sine piloter hos Braathen, men deres NG simulator ikke var klar enda så de måtte til USA. Her er mer info om det nye flyet: Serienr.: 29139 Typebetegnelse: B737-74T(BBJ) Motorbetegnelse: CFM56-7B26 Ferdigdato: 01/26/99 !! Eier: NORTH PACIFIC AVIATION Leasingfirma: GECC (GE Capital) Reg. nr.: N73721 Tidligere reg. nr.: N1786B, N5573L Nåværende status: Lagret Everett, Washington, USA (Boeing fabrikken) mvh Ståle Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.