Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Jeg sitter med et innflyvningskart for ENVD, og i øverste høyre hjørne står det: LLZ+DME-08. RWY 08 har kun localizer med DME. Ingen glidebane. Jeg vil tro at LLZ dermed betyr localizer. Har jeg rett?

Like øst for rullebanen er det tre symboler hvorav det ene er NDB. De to andre står forklart som "PAIRED LLZ". Jeg kan ikke huske å ha sett dette andre steder. Dette kan bety at det er to navigasjonshjelpemidler som jobber sammen, enten den ene som en backup for den andre, eller at det er en eller annen form for synkront samarbeide mellom de to.

Er det noen som kan forklare meg hva "paired LLZ" er?

Mvh

KjellM

Skrevet

LLZ er som du sier localizer.

Paired localizer? Vet ikke, har LLZ samme frekvens fra begge sider (begge runways)? Har eventuellt LLZ og DME samme ident?

Bare spekulerer.

Skrevet

Når DME er "paired LLZ", betyr det at når LLZ-frekvens er valgt, vil også DME (avstandsmåleutstyret) virke. Dette vil leses på NAV1-DME i flyet.

Normalt er LLZ "paret" med DME-sender, og et godt uttrykk du bruker Kjell, er et synkront samarbeid.

Av og til finnes ikke DME-samarbeidet med LLZ. Et eksempel er Bodø ILS-26. Der må DVOR/DME BDO velges for avstandsmåling til landing. Da er alle avstander inn til landing referert til BDO på innflygingskartet. NAV2-radioen må settes til 117,55 som er DVOR BDO. DME avleses på NAV2-DME.

Andre veien, ILS+DME-08, samarbeider LLZ med egen DME-sender på flyplassen, "paret" slik den er hos deg.

Hilsen Roald

PS: Man er seg selv nærmest [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] , Flesland har FLS DVOR/DME som avstandsmåling begge veier, altså ingen DME paired LLZ. DVOR/DME ligger nord for flyplassen.

[Edited by Roald Hansen 24-05-2000.]

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …