Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

I mine yngre dager da jeg bodde i kirkenes, fløy jeg med en type fly som så ut som en campingvogn på hjul. Virket på meg som flyet var satt sammen av tynne aluminiums plater. Selve flyet var ganske firkantet. Må også legge til at dette var forsvarets fly, og gikk ikke i offentlig transport (correct me if im wrong).

Er det noen her på fs.no som vet hvem fly jeg prater om, og kanskje kan poste noen bilder osv om dette?

Skrevet
  • Forfatter

Takker for svaret ""

 

Var forresten det første flyet jeg satte mine små ben i.

Året var 1974 en vakker vinterdag på flyplassen i kirkenes.

 

Vekker minner det der.

 

Er det fortsatt i rute?

Skrevet

Er det meg du sikter til ?

 

Jeg har ingen annen informasjon enn det som står her, gamle flytyper og ruter er ikke min sterke side ""

 

Men jeg har aldri sett disse flyene i lufta de senere årene, så jeg tror ikke dem flyr her i landet lengre. Men dette har sikkert andre mye bedre greie på enn meg.

Skrevet

LN-NPA gikk i følge Kay Hagbys bok ut av landet i 1979. Det har vært tre slike på norsk register. De brukes til fallskjermhopping rundt i verden.

 

Klassiske Skyvan-vitser:

 

• That's a nice aircraft, did you build it yourself?

 

• That's a nice aircraft but you forgot to unpack it from the crate!

 

• TWR: Report the preceding Skyvan in sight!

JET: Wilco.

JET: Disregard. He flew over a trailer park and we lost him...

Skrevet

Måkke si no' gæli om SkyWan. Danish Airtransport (DAT) opererte med flere av denne typen på sine ruter opp mot nittitallet en gang. På atti og nittitallet var dette en yndet maskin til bruk for å løfte fallskjermhoppere. Har selv flere hundre hopp fra flytypen. Om jeg ikke husker feil så er opprinnelsen til maskinen behovet for å frakte tunge militære komponenter (rakettdeler?). Størrelsen og vekten på frakten var gitt og utfordringen besto i å kle denne med skrog og vinger (derav utseendet som kan minne om en flyvende melkekartong eller campingvogn med vinger).

Maskinen har forøvrig stor løftekapasitet og opererer uten vanskeligheter på meget korte rullebaner.

Skrevet

Hei Bjørn!

Husker du ikke at vi var religiøse de første 1000-2000 føttene (avhenging av hvor langt fra døren vi satt), der den gamle kassen subbet seg over tretoppene etter å ha brukt mesteparten av banen på Æra til å få tyngdekraften til å slippe grepet? Den var fin å hoppe fra når vi først kom opp, men gud bedre om den hadde mistet en motor på veien (-:

Har fremdeles et ørlite 3-4 stings arr på en albu fra en exit som ble litt for tett på kanten av rammen. Etter to løft til ble hoppdressen ganske våt deromkring, og en tilstedeværende dyrelege (!) sydde noen sting før dagen kunne avsluttes.

Blue Skies,

D-390, I/E-19

Skrevet

Heisann Rolf!

 

Joda følelsen sitter som om det var i sommer! Vi hadde jo faktisk motorkutt ved en anledning og da kan du jo bare tenke deg stemningen som bredde seg ombord... Kunne sikkert ha skrevet flere "gode" artikler om opplevelsene gjennom flere sesonger med disse maskinene, men jeg tror ikke det gangner noen om de kommer på trykk i løpet av de første 100 årene... ""

Skrevet

Det har du helt rett i Bjørn...leker vi helst glemmer frem til foreldelsesfristen for gode historier fra de hine hårde dage (-: Islanderen var ikke særlig bedre, men Antonoven som er der nå er helt suveren - det er som om det er en turbin-Porter på hver vinge (-:

Skrevet

Muk Air hadde en Shorts 360 og en 330 (to nyere og litt mindre firkantet modeller) men jeg fant ikke selskapet i JP Airline Fleets 2002-2003, og det eksisterer visst ikke lengre. Sjekk scanair.no, danske flyselskaper, så står det litt om det nederst der.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …