Posted May 19, 200024 yr http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6124827"'>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6124827" TARGET=_blank>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6124827
May 19, 200024 yr Sitat fra VG-artikkelen (Birks lenke): "Mens kaptein Davies kretset over Liverpool for å bruke opp brannfarlig drivstoff, ga han sine passasjerer et lite kåseri om byens historie og severdigheter." Er det ikke en av de mange avismytene om flymaskiner at det er for å redusere brannfaren at man dumper eller bruker opp fuel? Jo tommere tanker, jo større andel luft i gassblandingen - og, om jeg ikke tar helt feil - desto høyere eksplosjonsrisiko? Det er vel heller for å redusere vekten at man kvitter seg med drivstoff - enten (ved mindre problemer) for å komme under maks. tillatt landingsvekt, så man kan unngå kostbart ettersyn/reparasjon, eller (når krisa er stor) for å kunne setteflyet med lavest mulig hastighet og minst mulig skade? Noen som vet ????? Og, forresten, er det en idé for SAS og Braathen at de legger noen gode guidebøker i cockpit, så flygerne har litt bakgrunnsinformasjon i slike tilfelle?? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ------------------ John Andreassen LN-NRK [Edited by John Andreassen 19-05-2000.]
May 19, 200024 yr "Det hersket party-stemning blant passasjerene, samtidig som besetningen forberedte nødlanding" Jeg tror de brukte fuel til å grille med. Helge
May 19, 200024 yr Fra 737 checklista ved gear up landings: -Burn off fuel to reduce touchdown speed. Forøvrig: Landing med høyere vekt enn max landingsvekt er ingen krise. Dette krever en overweight landing inspection, men er ingen stor og kostbar affære.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.